REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady sprzedaży drewna w 2023 roku przez Lasy Państwowe

Nowe zasady sprzedaży drewna w 2023 roku przez Lasy Państwowe
Nowe zasady sprzedaży drewna w 2023 roku przez Lasy Państwowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lasy Państwowe wprowadzają nowe zasady sprzedaży drewna dla przemysłu w 2023 roku. Jednolita cena minimalna będzie obowiązywała zarówno w procedurach dla stałych klientów, jak i na aukcjach otwartych. Wzrośnie waga pozacenowych kryteriów oceny ofert. Zmiany te nie dotyczą rynku sprzedaży detalicznej - w tym sprzedaży drewna opałowego.

Nowe zasady sprzedaży drewna w 2023 roku. Zmiany w regulaminie sprzedaży drewna dla przemysłu wprowadzone przez Lasy Państwowe

Lasy Państwowe od kilkunastu lat sprzedają drewno firmom w bezstronnych procedurach elektronicznych. Zasady sprzedaży tworzą parasol ochronny dla firm dłużej działających na rynku. Aż 70% drewna jest dostępne wyłącznie dla stałych nabywców na Portalu Leśno-Drzewnym. Daje im to gwarancję dostaw surowca, czyli stabilne warunki prowadzenia firm. 30% drewna sprzedajemy na otwartych aukcjach (e-drewno). Organizujemy je z myślą o firmach z tradycjami, ale i o tych, które dopiero pojawiły się na rynku.

W procedurach na rok 2023 konieczne stało się wprowadzenie kilku zmian. Mają one na celu maksymalizację przerobu drewna na rynku krajowym i co za tym idzie, ograniczenie eksportu drewna nieprzetworzonego. Wpłyną też na zmniejszenie niekorzystnej różnicy cen pomiędzy kanałem dystrybucji dla stałych odbiorców (Portal Leśno-Drzewny) i aukcjami systemowymi  e-drewno. Znaczna różnica cen pomiędzy oboma kanałami dystrybucji mogła przyczyniać się do spekulacyjnego obrotu surowcem. 

REKLAMA

REKLAMA

Kryteria pozacenowe w PL-D – wzrost do 20%

Pozacenowe kryteria oceny ofert zostały wprowadzone już w ubiegłym roku. O przydziale drewna decydowało również to czy przedsiębiorca przerabia drewno i czy robi to na obszarze wspólnoty europejskiej. Łączna maksymalna wartość obu kryteriów wynosiła 15%. Kryterium cenowe ważyło maksymalnie pozostałe 85%.

Lasy Państwowe przeanalizowały tegoroczne doświadczenia i zmodyfikowały pozacenowe kryteria oceny ofert na przyszły rok. Będą one jeszcze w większym stopniu zabezpieczały interes naszych przedsiębiorców. W ocenie ofert na rok 2023 łączna waga kryteriów pozacenowych wzrosła do 20%.

Ponieważ wszyscy z prawie 6500 klientów Lasów Państwowych zadeklarowali w 2022 r. posiadanie zakładów przerobu na terenie UE, zapadła decyzja o zamianie tego kryterium na kryterium głębokości przerobu surowca.

REKLAMA

Dwa kryteria pozacenowe w 2023 roku. Punkty za zaawansowany przerób

Na rok 2023 obowiązywać będą dwa kryteria pozacenowe:
kryterium przerobu – maksymalnie 10 punktów otrzyma przedsiębiorca, który przerabia całe drewno kupione od Lasów Państwowych,
kryterium głębokości przerobu – czyli jego zaawansowania; 10 punktów może zostać przyznane za zaawansowany przerób większości drewna, a za przerób niskozaawansowany, jak korowanie, sortowanie bądź konfekcjonowanie, można otrzymać tylko połowę punktów. W przypadku niestosowania procesów technologicznych związanych z przerobem przedsiębiorca otrzyma 0 punktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowane kryteria mają również na celu wspierać i zachęcać przedsiębiorców do samodzielnego, jak najbardziej zaawansowanego przerobu.

Publikacja deklaracji przerobu

Deklaracje nabywców dotyczące udziału i głębokości przerobu zostaną zamieszczone w Internecie (Portal Leśno-Drzewny). Upublicznione dane pozwolą na identyfikację przedsiębiorcy i jego deklaracji służącej do oceny ofert. Dzięki temu każdy będzie mógł sprawdzić, co zadeklarowała firma, która zajmuje się pośrednictwem w handlu drewnem.

Jednolita cena minimalna drewna w PL-D i na aukcjach w 2023 roku

Kwestią podstawową będzie urynkowienie cen minimalnych (otwarcia). Ich podstawą na 2023 r. są ceny minimalne z  procedur na 2022 r., podniesione tylko o połowę zmiany cen uzyskanych na w procedurach na 2022 r. Symulowana cena minimalna dla drewna ogółem jest aż o 21% niższa od ceny uzyskanej w procedurach na 2022 r., dając kupującym możliwość znaczących obniżek cen.

Dla drewna ogółem będzie to 269 zł/m3. Od tego pułapu przedsiębiorcy będą składali oferty. Lasy Państwowe, jako zarządca majątku Skarbu Państwa, nie mogą abstrahować od wartości cenowych ustalanych przez rynek.

Powodem takiego ustalania ceny minimalnej (wywoławczej) stał się nadmierny rozdźwięk pomiędzy cenami w sprzedaży ofertowej w Portalu Leśno-Drzewnym (dostępnej dla stałych klientów) i na aukcjach e-drewno. Na aukcjach stali klienci uzupełniają zakupy, a nowi przedsiębiorcy, bez udokumentowanej historii zakupów, rozpoczynają działalność na rynku dzrewnym. Aukcje cechują się wyższą konkurencyjnością, a osiągane ceny są wyższe. W bieżącym roku na otwartych aukcjach, w wyniku konkurencyjnych zakupów przedsiębiorców, ceny osiągnęły poziom ponad dwukrotnie wyższy niż na rynku dla stałych nabywców. Wysokie oferty pojawiły się m.in. z uwagi na znakomitą koniunkturę panującą w przemyśle drzewnym w roku 2021 i początkach roku 2022.

Dalsze utrzymywanie takiej sytuacji nie jest możliwe i stanowi zagrożenie wykreowania dwóch odrębnych rynków, z dalszymi konsekwencjami w postaci możliwych spekulacji (np. po co przerabiać tańsze drewno nabyte w procedurze sprzedaży ofertowej skoro można je odsprzedać ze znacznym zyskiem po cenach aukcyjnych). Efekt jest też taki, że znaczna część stałych klientów przestała uzupełniać zakupy w systemie aukcyjnym.

Lasy Państwowe liczą, że poziom ostatecznych cen w obu kanałach dystrybucji również się wyrówna, przyczyniając się do stabilizacji na rynku drewna okrągłego.

Eksport firm niewliczany do historii zakupów

Drewno, wobec którego sami kupujący zadeklarowali wywóz z Polski, nie będzie wliczone do historii sprzedaży w procedurach na 2023 r. W ten sposób uwzględniono postulaty przedstawicieli przedsiębiorców. Ograniczono również liczbę miejsc załadunku do maksymalnie trzech, zapewniając możliwość obniżenia kosztów spedycji drewna ponoszonych przez kupujących.

Harmonogram procedur sprzedaży drewna na I półrocze 2023 roku

Szczegółowy harmonogram procedur sprzedaży drewna na I półrocze 2023 roku dostępny jest pod adresem: http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/komunikat_w_sprawie_harmonogramu_sprzedazy_drewna_na_i_porocze_2023_r.pdf

Przypominamy także, że Lasy Państwowe w ramach odpowiedzialnego wsparcia udostępniają bezpłatnie wszystkim przedsiębiorcom narzędzia biznesowe zawarte Panelu Kontrahenta, pozwalające na ograniczenie kosztów związanych z obsługą realizacji umów oraz szeroko pojętej współpracy biznesowej.

Wszystkie niezbędne informacje związane ze sprzedażą drewna przez Lasy Państwowe dla przedsiębiorców od lat upubliczniane są na stronie Portalu Leśno-Drzewnego: https:// http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/

Zmiany nie dotyczą rynku sprzedaży detalicznej - w tym sprzedaży drewna opałowego

Lasy Państwowe podkreślają, że przedstawione wyżej zmiany nie dotyczą rynku sprzedaży detalicznej,  w tym sprzedaży drewna opałowego. Cenniki i regulaminy sprzedaży ustalone przez nadleśnictwa pozostają w mocy i drewno opałowe pochodzące bezpośrednio z Lasów Państwowych pozostaje nadal najtańszym surowcem grzewczym.

 

Polski przemysł drzewny w 2022 roku - najwyższa rentowność w historii

Lasy Państwowe wskazują, że rzekoma „dramatyczna sytuacja polskiego przemysłu drzewnego”, o której alarmuje branża w swojej kampanii reklamowej, to w rzeczywistości skokowy wzrost sprzedaży z 28 do 39 mld zł i najwyższa w historii rentowność. Krociowe zyski przedsiębiorców drzewnych i światowy popyt doprowadziły do patologii na polskim rynku i dużego wzrostu eksportu drewna, bo bardziej opłaca się firmom sprzedać za granicę drewno tanio kupione od Lasów Państwowych, niż produkować z niego w Polsce. I to jest rzeczywista przyczyna protestu firm drzewnych po ogłoszeniu zmian zasad sprzedaży tego surowca.

Ceny drewna w Polsce i w innych państwach

Wbrew temu, co głoszą w publikowanym w mediach liście stowarzyszenia firm drzewnych, drewno w Polsce nie jest najdroższe w Europie. Wystarczy prześledzić przykładowe ceny – metr sześcienny tarcicy kosztuje w Polsce średnio 1500 zł, w Szwecji to 346 dolarów, czyli o prawie 200 zł drożej. Podobnie tańsze w Polsce są: sosna wielkowymiarowa – w Polsce średnio 390 zł, w Niemczech 85 euro, oraz świerk - w kraju 406  zł, w Austrii 105 euro. A to tylko Europa – w Chinach, które cały czas mocno zwiększają import drewna, można łatwo sprzedać polski surowiec znacznie drożej.

Lasy Państwowe: 70 procent pozyskiwanego drewna dostępne wyłącznie dla stałych nabywców

Business is business, ale liczy się też interes państwa i dobro przyszłych pokoleń Polaków. Dlatego Lasy Państwowe nie są przedsiębiorstwem komercyjnym. Nie sprzedają drewna dla zysku, ani go nie eksportują. To strażnik polskiego skarbu narodowego – polskich lasów. I dlatego od dziesięcioleci drewna na polskim rynku co roku pojawia się tylko ściśle określona ilość. Nie mają tu znaczenia wielkość popytu w danym roku czy nagły wzrost cen. Drewna na rynku jest tylko tyle, ile zaplanowano wiele lat temu. Lasy Państwowe pozyskują drewno nie dla zysku, ale wyłącznie zgodnie z długoletnimi planami, tworzonymi przez ministerialnych ekspertów i naukowców raz na 10 lat dla każdego nadleśnictwa w kraju. Rocznie pozyskuje się mniej drzew niż ich co roku przyrasta, po to by lasów było co roku coraz więcej, a polska gospodarka miała stały i stabilny dostęp do surowca.

I właśnie dlatego aż 70 procent pozyskiwanego drewna jest dostępne wyłącznie dla stałych nabywców, którzy kupują ten surowiec od kilkunastu lat w specjalnych, bezstronnych procedurach elektronicznych. To dla nich gwarancja dostaw drewna i niższe ceny, a to oznacza stabilne warunki prowadzenia firmy.

Patologie na aukcjach drewna - powód zmiany zasad sprzedaży drewna w 2023 roku

30 procent drewna sprzedawane jest na otwartych aukcjach. Organizowane są z myślą o firmach z tradycjami, ale i o tych, które dopiero powstały. To powinność państwowej instytucji, by zapewnić surowiec dla wolnego rynku. Na takich aukcjach cena sprzedaży to wynik licytacji samych firm drzewnych. Kiedyś obowiązywały ceny maksymalne, ale po interwencjach Najwyższej Izby Kontroli i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lasy Państwowe musiały zlikwidować te ograniczenie.

Ceny na aukcjach są windowane, bo drewno w Polsce wciąż jest najtańsze i nadal można je sprzedawać za granicę z dużym zyskiem, bo na taki surowiec na świecie jest niespotykanie duży popyt. A zysk jest tak atrakcyjny, że eksportem drewna zajęły się także nawet firmy będące stałymi nabywcami od Lasów Państwowych.
To patologia, którą Lasy Państwowe chcą teraz ograniczyć. Dlatego wprowadzają zmiany zasad sprzedaży drewna. W 2023 roku cena minimalna będzie obowiązywała zarówno w procedurach dla stałych klientów, jak i na aukcjach otwartych. Wyrównanie cen wyjściowych w obu kanałach dystrybucji i dostosowanie ich do cen rynkowych doprowadzi do wyrównania cen ostatecznych i na zakupy będzie stać więcej firm. Ograniczy to możliwość spekulacji.

Lepsza cena dla przerabiających drewno w Polsce w sposób zaawansowany

Ponadto wprowadzony zostaje mechanizm chroniący rodzimy rynekuczciwe firmy, które zadeklarują, że zakupione drewno będą w kraju przerabiać w ściśle określonym, daleko zaawansowanym stopniu, otrzymają lepszą ofertę. Co więcej, deklaracje te będą publikowane i każdy będzie mógł sprawdzić, czy firma dotrzymuje umowy.

1/3 powierzchni Polski to lasy

Lasy Państwowe deklarują, że od lat prowadzą zrównoważoną i odpowiedzialną gospodarkę leśną, odporną na naciski branżowych lobbystów. To dzięki pracy pokoleń leśników, ich doświadczeniu i profesjonalizmowi lasów w Polsce co roku przybywa i są w coraz lepszej kondycji. Stanowią już jedną trzecią powierzchni Polski, a będzie ich jeszcze więcej.

Źródło: Lasy Państwowe

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA