REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałek województwa łódzkiego będzie walczył o szybką kolej

REKLAMA

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień w rozmowie z PAP powiedział, że budowa Kolei Dużych Prędkości (KDP) jest wyzwaniem cywilizacyjnym, z którego Polska nie powinna rezygnować. Sojuszników w tej sprawie Stępień zamierza szukać zarówno w kraju jak i w UE.

Od kilkunastu dni w regionie łódzkim bardzo dużo mówi się o KDP. Władze samorządowe poruszyła wypowiedź ministra infrastruktury Sławomira Nowaka, który zapowiedział, że budowę KDP w Polsce trzeba odłożyć przynajmniej do 2030 r. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska po tej wypowiedzi postanowiła walczyć o szybką kolej wspólnie z prezydentami Poznania i Wrocławia. Sojuszników w tej sprawie szuka również marszałek Stępień. Podczas rozpoczętej w środę dwudniowej sesji Komitetu Regionów UE w Brukseli rozmawiał na ten temat m.in. z marszałkiem woj. mazowieckiego Adamem Struzikiem.

REKLAMA

"Naszym zdaniem budowa KDP to pomysł, którego nie można zarzucić w tak prosty i banalny sposób. To inwestycja, która wymaga przygotowania, opracowania studium, pokazania biznes planu i ekonomii tego przedsięwzięcia. Dopiero po tym będzie czas na podjęcie ostatecznych decyzji w tej sprawie" - powiedział Stępień.

Podkreślił, że budowa KDP to wyzwanie cywilizacyjne rozwijające polskie regiony.

REKLAMA

"To szansa nie tylko dla Mazowsza i Łodzi, ale też dla Wielkopolski i Dolnego Śląska. Dlatego chcemy, żeby projekt budowy KDP nie był projektem, który zniknie z horyzontu zainteresowań. Chcemy, żeby oprócz studiów nad tym tematem były też wykonywane niektóre z elementów sprzyjających realizacji tego przedsięwzięcia. Chodzi tu głównie o przygotowywanie korytarzy transportowych, pewną rezerwację terenu oraz modernizację infrastruktury. Taką, jak przebudowa dworca w Łodzi, umożliwiająca w przyszłości wykorzystywanie go na potrzeby KDP" - wyjaśnił Stępień.

Dodał, że plan budowy KDP w Polsce nie koliduje z planami modernizacji istniejących już linii kolejowych. Jego zdaniem problemem nie jest kolizja interesów, tylko niewydolność podmiotów odpowiedzialnych za inwestycje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zgadzamy się z innymi regionami, że modernizacja istniejącego układu sieci kolejowej jest konieczna i niezbędna. To się zresztą w tej chwili dzieje, ale zbyt wolno. Spółka PKP PLK nie potrafi jednak wykorzystać nawet tych pieniędzy, które są przeznaczone na inwestycje w kolej. Nie można więc powiedzieć, że przez KDP nie modernizujemy obecnych linii. To nie jest problem KDP, tylko wydolności przedsiębiorstw wykonawczych, biur projektowych i koncepcyjnego myślenia PKP PLK" - powiedział Stępień.

"Przy odpowiedniej organizacji można jednocześnie modernizować to, co już mamy i nie przestawać myśleć o tym, jak powinniśmy tę sieć uzupełniać. Bo Polska na kolejowej mapie Europy jest pustynią. Spójrzmy na Niemcy, Francję, Włochy czy Hiszpanię, która w ciągu ostatnich 30, 40 lat dokonała olbrzymiego skoku. Kolej odgrywa tam zdecydowanie wyższą rolę niż u nas, a są to kraje o olbrzymiej ilości dróg i autostrad" - dodał.

Przypomniał też, że państwa ze znacznie lepiej rozwiniętą siecią kolejową cały czas starają się o dofinansowanie przez UE kolejnych inwestycji z tej dziedziny.

"W projekcie europejskiej sieci transportowej wymienia się np. wiele hiszpańskich projektów kolejowych i przy każdej z tych pozycji jest adnotacja o przygotowaniu projektowym oraz wykonaniu, tzw. studies and works. To znaczy, że tam cały czas się to robi. W Hiszpanii powstało już ponad 1000 km kolei dużych prędkości, a ciągle jest potrzeba rozbudowywania tej sieci. Szybką kolej buduje cała Europa, więc niezrozumiałe byłoby, gdybyśmy my tego nie robili. Zgadzam się, że kwota 20 mld zł, która obciążałaby tylko budżet państwa może być problemem. Powinniśmy jednak ten projekt przygotowywać i ze wsparciem pieniędzy unijnych oraz partnera, który chciałby się biznesowo w to zaangażować, podjąć ten wysiłek" - powiedział Stępień.

REKLAMA

"Szybka kolej jest potrzebna i trzeba robić wszystko, żebyśmy rozpoczęli jej budowę, a nie odkładali decyzje na później. Podejmowanie każdej inwestycji zawsze jest dyskutowane. Zawsze jest też niewystarczająca ilość środków i ktoś, kto mówi, że można to zrobić później. W trakcie budowania okazuje się natomiast, jak bardzo to jest potrzebne i jak przewidujący był ktoś, kto podejmował decyzje o rozpoczęciu takiej inwestycji" - uzasadniał.

Marszałek woj. łódzkiego w Komitecie Regionów jest członkiem m.in. Komisji ds. Spójności terytorialnej (COTER), która w maju 2012 r. ma przedstawić opinię na temat przyjętego przez Komisję Europejską projektu inwestycji, które mają być dofinansowane przez UE w ramach rozwoju linii transportowych w Europie.

"W tym dokumencie mamy m.in. mapę, na której jest też zaznaczony tzw. igrek, czyli linia KDP z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Do tego dokumentu jest też dołączony załącznik określający, w jakim zakresie powinny się odbywać prace. Jest w tym załączniku ujęty m.in. kolejowy odcinek od Białorusi przez Warszawę, Łódź i Poznań do granicy z Niemcami. Zapisane są w nim studia dla szybkiej kolei. Teraz będziemy więc walczyć o to, żeby, tak jak m.in. w przypadku projektów hiszpańskich, do +studies+ dopisać też +works+. To pozwoliłoby rozpocząć u nas realizację prac związanych z KDP" - powiedział PAP dyrektor Regionalnego Biura Województwa Łódzkiego w Brukseli Marcin Podgórski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA