REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałek województwa łódzkiego będzie walczył o szybką kolej

REKLAMA

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień w rozmowie z PAP powiedział, że budowa Kolei Dużych Prędkości (KDP) jest wyzwaniem cywilizacyjnym, z którego Polska nie powinna rezygnować. Sojuszników w tej sprawie Stępień zamierza szukać zarówno w kraju jak i w UE.

Od kilkunastu dni w regionie łódzkim bardzo dużo mówi się o KDP. Władze samorządowe poruszyła wypowiedź ministra infrastruktury Sławomira Nowaka, który zapowiedział, że budowę KDP w Polsce trzeba odłożyć przynajmniej do 2030 r. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska po tej wypowiedzi postanowiła walczyć o szybką kolej wspólnie z prezydentami Poznania i Wrocławia. Sojuszników w tej sprawie szuka również marszałek Stępień. Podczas rozpoczętej w środę dwudniowej sesji Komitetu Regionów UE w Brukseli rozmawiał na ten temat m.in. z marszałkiem woj. mazowieckiego Adamem Struzikiem.

REKLAMA

"Naszym zdaniem budowa KDP to pomysł, którego nie można zarzucić w tak prosty i banalny sposób. To inwestycja, która wymaga przygotowania, opracowania studium, pokazania biznes planu i ekonomii tego przedsięwzięcia. Dopiero po tym będzie czas na podjęcie ostatecznych decyzji w tej sprawie" - powiedział Stępień.

Podkreślił, że budowa KDP to wyzwanie cywilizacyjne rozwijające polskie regiony.

REKLAMA

"To szansa nie tylko dla Mazowsza i Łodzi, ale też dla Wielkopolski i Dolnego Śląska. Dlatego chcemy, żeby projekt budowy KDP nie był projektem, który zniknie z horyzontu zainteresowań. Chcemy, żeby oprócz studiów nad tym tematem były też wykonywane niektóre z elementów sprzyjających realizacji tego przedsięwzięcia. Chodzi tu głównie o przygotowywanie korytarzy transportowych, pewną rezerwację terenu oraz modernizację infrastruktury. Taką, jak przebudowa dworca w Łodzi, umożliwiająca w przyszłości wykorzystywanie go na potrzeby KDP" - wyjaśnił Stępień.

Dodał, że plan budowy KDP w Polsce nie koliduje z planami modernizacji istniejących już linii kolejowych. Jego zdaniem problemem nie jest kolizja interesów, tylko niewydolność podmiotów odpowiedzialnych za inwestycje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zgadzamy się z innymi regionami, że modernizacja istniejącego układu sieci kolejowej jest konieczna i niezbędna. To się zresztą w tej chwili dzieje, ale zbyt wolno. Spółka PKP PLK nie potrafi jednak wykorzystać nawet tych pieniędzy, które są przeznaczone na inwestycje w kolej. Nie można więc powiedzieć, że przez KDP nie modernizujemy obecnych linii. To nie jest problem KDP, tylko wydolności przedsiębiorstw wykonawczych, biur projektowych i koncepcyjnego myślenia PKP PLK" - powiedział Stępień.

"Przy odpowiedniej organizacji można jednocześnie modernizować to, co już mamy i nie przestawać myśleć o tym, jak powinniśmy tę sieć uzupełniać. Bo Polska na kolejowej mapie Europy jest pustynią. Spójrzmy na Niemcy, Francję, Włochy czy Hiszpanię, która w ciągu ostatnich 30, 40 lat dokonała olbrzymiego skoku. Kolej odgrywa tam zdecydowanie wyższą rolę niż u nas, a są to kraje o olbrzymiej ilości dróg i autostrad" - dodał.

Przypomniał też, że państwa ze znacznie lepiej rozwiniętą siecią kolejową cały czas starają się o dofinansowanie przez UE kolejnych inwestycji z tej dziedziny.

"W projekcie europejskiej sieci transportowej wymienia się np. wiele hiszpańskich projektów kolejowych i przy każdej z tych pozycji jest adnotacja o przygotowaniu projektowym oraz wykonaniu, tzw. studies and works. To znaczy, że tam cały czas się to robi. W Hiszpanii powstało już ponad 1000 km kolei dużych prędkości, a ciągle jest potrzeba rozbudowywania tej sieci. Szybką kolej buduje cała Europa, więc niezrozumiałe byłoby, gdybyśmy my tego nie robili. Zgadzam się, że kwota 20 mld zł, która obciążałaby tylko budżet państwa może być problemem. Powinniśmy jednak ten projekt przygotowywać i ze wsparciem pieniędzy unijnych oraz partnera, który chciałby się biznesowo w to zaangażować, podjąć ten wysiłek" - powiedział Stępień.

Autopromocja

REKLAMA

"Szybka kolej jest potrzebna i trzeba robić wszystko, żebyśmy rozpoczęli jej budowę, a nie odkładali decyzje na później. Podejmowanie każdej inwestycji zawsze jest dyskutowane. Zawsze jest też niewystarczająca ilość środków i ktoś, kto mówi, że można to zrobić później. W trakcie budowania okazuje się natomiast, jak bardzo to jest potrzebne i jak przewidujący był ktoś, kto podejmował decyzje o rozpoczęciu takiej inwestycji" - uzasadniał.

Marszałek woj. łódzkiego w Komitecie Regionów jest członkiem m.in. Komisji ds. Spójności terytorialnej (COTER), która w maju 2012 r. ma przedstawić opinię na temat przyjętego przez Komisję Europejską projektu inwestycji, które mają być dofinansowane przez UE w ramach rozwoju linii transportowych w Europie.

"W tym dokumencie mamy m.in. mapę, na której jest też zaznaczony tzw. igrek, czyli linia KDP z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Do tego dokumentu jest też dołączony załącznik określający, w jakim zakresie powinny się odbywać prace. Jest w tym załączniku ujęty m.in. kolejowy odcinek od Białorusi przez Warszawę, Łódź i Poznań do granicy z Niemcami. Zapisane są w nim studia dla szybkiej kolei. Teraz będziemy więc walczyć o to, żeby, tak jak m.in. w przypadku projektów hiszpańskich, do +studies+ dopisać też +works+. To pozwoliłoby rozpocząć u nas realizację prac związanych z KDP" - powiedział PAP dyrektor Regionalnego Biura Województwa Łódzkiego w Brukseli Marcin Podgórski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Cząstkowy raport komisji ds. rosyjskich wpływów: W czasie rządów D.Tuska Służba Kontrwywiadu Wojskowego uległa wpływom Rosji

    Służba Kontrwywiadu Wojskowego uległa wpływom Rosji. Zaistniał rosyjski wpływ na polski kontrwywiad. Korzystając ze zgody premiera D. Tuska na współpracę podpisano porozumienie między SKW i FSB - to główne tezy cząstkowego raportu Państwowej Komisji do spraw badania wpływów rosyjskich na bezpieczeństwo wewnętrzne Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2022 przedstawione przez jej członków w środę 29 listopada 2023 r. na konferencji prasowej.

    Rząd Tuska już 11 grudnia? Marszałek Hołownia: tego dnia M. Morawiecki wygłosi expose i będzie głosowanie nad wotum zaufania

    W dniu 11 grudnia o godzinie 10 premier M. Morawiecki wygłosi expose; ok. godz. 15 powinno nastąpić głosowanie nad wotum zaufania dla rządu - powiedział 29 listopada 2023 r. marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Następnie, jak wyjaśnił, ogłosi przerwę, w której będzie oczekiwał na zgłoszenie kandydatur na premiera w drugim konstytucyjnym kroku.

    Rząd ostrzega przed "zaświadczeniami na druku MEN/MEiN". Ministerstwo nie wydaje takich dokumentów na potwierdzenie kwalifikacji po kursach

    Zaświadczenie o ukończeniu kursu jest wydawane przez organizatora kursu i potwierdza wyłącznie uczestnictwo w danym kursie, nie zaświadcza o uzyskanych efektach kształcenia i kwalifikacjach - informuje MEiN. 

    Zamrożenie cen prądu, gazu i ciepła do połowy 2024 roku na koszt Orlenu? D.Obajtek: dziś opozycja powoduje spadek wartości Orlenu o ponad 5,5 mld zł

    29 listopada 2023 r. na platformie X prezes Orlenu Daniel Obajtek napisał: - Najpierw opozycja atakowała fuzje, potem zapowiadała rozbijanie koncernu, a dziś powoduje spadek wartości Orlenu o ponad 5,5 mld zł. Odniósł się w ten sposób do doniesień medialnych, że zamrożenie cen prądu, gazu i ciepła dla gospodarstw domowych do połowy 2024 roku odbędzie się na koszt Orlenu.

    REKLAMA

    Jak przechowywać leki? Jak je prawidłowo przyjmować? Czym jest wielolekowość?

    W ramach "Środy z Profilaktyką" NFZ przypomniał, jak prawidłowo przechowywać i przyjmować leki oraz przybliżył temat wielolekowości. Co trzeci Polak po 65. roku życia przyjmuje wiele leków oraz suplementów diety jednocześnie.

    Przyznanie świadczenia wspierającego – 32 obszary codziennego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej [rozporządzenie, test 32 czynności]

    Ocena 32 czynności związanych z obszarami codziennego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej.

    Jest rozporządzenie w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia. Dz.U. poz. 2581 [świadczenie wspierające, osoby niepełnosprawne, PDF]

    Rozporządzenie reguluje szczegóły przyznawania punktów osobom niepełnosprawnym przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

    Czy umowa o dożywocie wyklucza świadczenie pielęgnacyjne?

    Fakt istnienia umowy o dożywocie zawartej między osobą wymagającą opieki a jedną z osób wskazanych przez ustawodawcę jako ta, której potencjalnie przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, nie ma wpływu na ocenę spełniania przez inną z tych osób przesłanek uprawniających do świadczenia pielęgnacyjnego. Taką tezę postawił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku. 

    REKLAMA

    MRiRW: lista firm importujących zboże z Ukrainy

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi udostępnia listę firm importujących zboże z Ukrainy.

    Antysemityzm w Europie Zachodniej. Tysiące przypadków od 7 października 2023 r. Francja, Niemcy, Belgia

    Mnożą się doniesienia o wzroście liczby zdarzeń antysemickich we Francji, Niemczech, Belgii i innych państwach Europy Zachodniej po 7 października 2023 r., czyli od ostatniego ataku Hamasu na Izrael.

    REKLAMA