REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałek województwa łódzkiego będzie walczył o szybką kolej

REKLAMA

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień w rozmowie z PAP powiedział, że budowa Kolei Dużych Prędkości (KDP) jest wyzwaniem cywilizacyjnym, z którego Polska nie powinna rezygnować. Sojuszników w tej sprawie Stępień zamierza szukać zarówno w kraju jak i w UE.

Od kilkunastu dni w regionie łódzkim bardzo dużo mówi się o KDP. Władze samorządowe poruszyła wypowiedź ministra infrastruktury Sławomira Nowaka, który zapowiedział, że budowę KDP w Polsce trzeba odłożyć przynajmniej do 2030 r. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska po tej wypowiedzi postanowiła walczyć o szybką kolej wspólnie z prezydentami Poznania i Wrocławia. Sojuszników w tej sprawie szuka również marszałek Stępień. Podczas rozpoczętej w środę dwudniowej sesji Komitetu Regionów UE w Brukseli rozmawiał na ten temat m.in. z marszałkiem woj. mazowieckiego Adamem Struzikiem.

REKLAMA

"Naszym zdaniem budowa KDP to pomysł, którego nie można zarzucić w tak prosty i banalny sposób. To inwestycja, która wymaga przygotowania, opracowania studium, pokazania biznes planu i ekonomii tego przedsięwzięcia. Dopiero po tym będzie czas na podjęcie ostatecznych decyzji w tej sprawie" - powiedział Stępień.

Podkreślił, że budowa KDP to wyzwanie cywilizacyjne rozwijające polskie regiony.

REKLAMA

"To szansa nie tylko dla Mazowsza i Łodzi, ale też dla Wielkopolski i Dolnego Śląska. Dlatego chcemy, żeby projekt budowy KDP nie był projektem, który zniknie z horyzontu zainteresowań. Chcemy, żeby oprócz studiów nad tym tematem były też wykonywane niektóre z elementów sprzyjających realizacji tego przedsięwzięcia. Chodzi tu głównie o przygotowywanie korytarzy transportowych, pewną rezerwację terenu oraz modernizację infrastruktury. Taką, jak przebudowa dworca w Łodzi, umożliwiająca w przyszłości wykorzystywanie go na potrzeby KDP" - wyjaśnił Stępień.

Dodał, że plan budowy KDP w Polsce nie koliduje z planami modernizacji istniejących już linii kolejowych. Jego zdaniem problemem nie jest kolizja interesów, tylko niewydolność podmiotów odpowiedzialnych za inwestycje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zgadzamy się z innymi regionami, że modernizacja istniejącego układu sieci kolejowej jest konieczna i niezbędna. To się zresztą w tej chwili dzieje, ale zbyt wolno. Spółka PKP PLK nie potrafi jednak wykorzystać nawet tych pieniędzy, które są przeznaczone na inwestycje w kolej. Nie można więc powiedzieć, że przez KDP nie modernizujemy obecnych linii. To nie jest problem KDP, tylko wydolności przedsiębiorstw wykonawczych, biur projektowych i koncepcyjnego myślenia PKP PLK" - powiedział Stępień.

"Przy odpowiedniej organizacji można jednocześnie modernizować to, co już mamy i nie przestawać myśleć o tym, jak powinniśmy tę sieć uzupełniać. Bo Polska na kolejowej mapie Europy jest pustynią. Spójrzmy na Niemcy, Francję, Włochy czy Hiszpanię, która w ciągu ostatnich 30, 40 lat dokonała olbrzymiego skoku. Kolej odgrywa tam zdecydowanie wyższą rolę niż u nas, a są to kraje o olbrzymiej ilości dróg i autostrad" - dodał.

Przypomniał też, że państwa ze znacznie lepiej rozwiniętą siecią kolejową cały czas starają się o dofinansowanie przez UE kolejnych inwestycji z tej dziedziny.

"W projekcie europejskiej sieci transportowej wymienia się np. wiele hiszpańskich projektów kolejowych i przy każdej z tych pozycji jest adnotacja o przygotowaniu projektowym oraz wykonaniu, tzw. studies and works. To znaczy, że tam cały czas się to robi. W Hiszpanii powstało już ponad 1000 km kolei dużych prędkości, a ciągle jest potrzeba rozbudowywania tej sieci. Szybką kolej buduje cała Europa, więc niezrozumiałe byłoby, gdybyśmy my tego nie robili. Zgadzam się, że kwota 20 mld zł, która obciążałaby tylko budżet państwa może być problemem. Powinniśmy jednak ten projekt przygotowywać i ze wsparciem pieniędzy unijnych oraz partnera, który chciałby się biznesowo w to zaangażować, podjąć ten wysiłek" - powiedział Stępień.

REKLAMA

"Szybka kolej jest potrzebna i trzeba robić wszystko, żebyśmy rozpoczęli jej budowę, a nie odkładali decyzje na później. Podejmowanie każdej inwestycji zawsze jest dyskutowane. Zawsze jest też niewystarczająca ilość środków i ktoś, kto mówi, że można to zrobić później. W trakcie budowania okazuje się natomiast, jak bardzo to jest potrzebne i jak przewidujący był ktoś, kto podejmował decyzje o rozpoczęciu takiej inwestycji" - uzasadniał.

Marszałek woj. łódzkiego w Komitecie Regionów jest członkiem m.in. Komisji ds. Spójności terytorialnej (COTER), która w maju 2012 r. ma przedstawić opinię na temat przyjętego przez Komisję Europejską projektu inwestycji, które mają być dofinansowane przez UE w ramach rozwoju linii transportowych w Europie.

"W tym dokumencie mamy m.in. mapę, na której jest też zaznaczony tzw. igrek, czyli linia KDP z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Do tego dokumentu jest też dołączony załącznik określający, w jakim zakresie powinny się odbywać prace. Jest w tym załączniku ujęty m.in. kolejowy odcinek od Białorusi przez Warszawę, Łódź i Poznań do granicy z Niemcami. Zapisane są w nim studia dla szybkiej kolei. Teraz będziemy więc walczyć o to, żeby, tak jak m.in. w przypadku projektów hiszpańskich, do +studies+ dopisać też +works+. To pozwoliłoby rozpocząć u nas realizację prac związanych z KDP" - powiedział PAP dyrektor Regionalnego Biura Województwa Łódzkiego w Brukseli Marcin Podgórski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA