REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Katarzyna Czajkowska
Prawnik i Ekonomista
Będzie podwyżka pensji dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od lipca
pieniądze, gotówka, emerytura banknoty
Mariola Anna S
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wreszcie dogonią wynagrodzenia ich podwładnych! Przez lata dochodziło do absurdu: kluczowi urzędnicy samorządowi zarabiali mniej niż część ich pracowników. Ta niesprawiedliwość, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, zostanie naprawiona nowym rozporządzeniem. Sprawdź, jakich podwyżek możesz się spodziewać i dlaczego organizacje samorządowe wymusiły te zmiany!

W najbliższych dniach ma zostać opublikowane nowe rozporządzenie, które wprowadzi 5-procentowe podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Jest to informacja o tyle istotna, że dotyczy pracowników, którzy w pierwszej fali wzrostu wynagrodzeń w budżetówce zostali pominięci. Ostatecznie, dzięki interwencji Związku Miast Polskich, luki prawne zostaną zamknięte, a podwyżki wejdą w życie z wyrównaniem już od 1 lipca tego roku.

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki dla pracowników samorządowych w 2021 r.

Aby w pełni zrozumieć wagę nadchodzących zmian, należy cofnąć się do 2021 roku. Po okresie zamrożenia pensji na stanowiskach wybieralnych, pensje pracowników samorządowych zostały podniesione, co wywołało w mediach szeroką dyskusję. Wiele środowisk zwracało uwagę, że podwyżki były zbyt wysokie i że powinny zostać wprowadzone stopniowo. W efekcie, po pewnym czasie, dyskusja ta zaowocowała kolejnymi zmianami w rozporządzeniu, które sprawiły, że pensje pracowników samorządowych, mimo inflacji, pozostały na niezmienionym poziomie. Ta sytuacja utrzymywała się do niedawna, powodując, że zarobki na kluczowych stanowiskach w administracji lokalnej stawały się coraz mniej adekwatne do odpowiedzialności i obciążenia pracą. Brak waloryzacji wynagrodzeń wywołał poczucie niesprawiedliwości i potrzebę systemowej korekty.

Pominięci wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast

Podwyżki dla pracowników samorządowych w tym roku odbywały się w dwóch etapach, co wywołało pewne zamieszanie i poczucie nierówności. Wynikało to z podziału pracowników samorządowych na dwie odrębne kategorie:

1. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (np. urzędnicy, specjaliści, pracownicy biurowi).

REKLAMA

2. Osoby pochodzące z wyboru (m.in. wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, zastępcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności, zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia z 30 maja br. w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych, podniesiono pensje wyłącznie tej pierwszej grupie. Wprowadzone zmiany miały na celu dostosowanie zarobków urzędników do ogólnego wzrostu wynagrodzeń w budżetówce, który miał mieć wyrównanie od 1 marca. Niestety, wspomniane rozporządzenie pominęło kluczowe grupy pracowników pochodzących z wyboru. Spowodowało to sytuację, w której pensje pracowników szeregowych wzrosły, natomiast zarobki ich przełożonych – wójtów, burmistrzów czy prezydentów – pozostały na dotychczasowym poziomie. Wywołało to interwencję Związku Miast Polskich, który domagał się ujednolicenia polityki płacowej.

Podwyżka 5% a realne pensje pracowników samorządowych

Wprowadzane podwyżki nie są podniesieniem stałej kwoty, lecz podwyższają maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego, jaki może otrzymać dany pracownik. Ostateczna wysokość pensji będzie zależała od konkretnej decyzji rady gminy, rady powiatu lub sejmiku województwa. Podwyżka o 5% jest liczona od kwoty bazowej, która wynosi 1789,42 zł. Ta kwota jest punktem wyjścia do obliczeń. W skrócie, nowelizacja rozporządzenia doprowadzi do podniesienia maksymalnego wynagrodzenia, jakie może otrzymać samorządowiec. Składa się ono z kilku elementów:

Wynagrodzenie zasadnicze: Maksymalny poziom tego składnika wyniesie 11 250 zł.

• Dodatek funkcyjny: Maksymalny poziom tego składnika wyniesie 3 150 zł.

Dodatek specjalny: Ten dodatek, który wynosi co najmniej 20% łącznego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, również wzrośnie.

Prezydent dużego miasta (powyżej 500 tys. mieszkańców)

Do tej pory maksymalne wynagrodzenie prezydenta zarządzającego metropolią, które obejmowało wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny oraz dodatek specjalny, wynosiło 20 040 zł brutto. Zgodnie z nowymi przepisami, jego pensja może wzrosnąć o około 5%. W praktyce oznacza to, że jego maksymalne wynagrodzenie może osiągnąć kwotę 21 042 zł brutto. Jest to symboliczny wzrost, który ma odzwierciedlać rosnącą odpowiedzialność.

Przykład 1

Podwyżka dla prezydenta dużego miasta (powyżej 500 tyś. mieszkańców)

Prezydent miasta X, która liczy około 1,86 miliona mieszkańców, zarabiał dotychczas 19 800 zł brutto. Po wejściu w życie nowych przepisów i wzroście o około 5% jego miesięczne zarobki będą wynosić 20 790 zł brutto.

Prezydent miasta średniej wielkości (do 500 tys. mieszkańców)

W przypadku miasta o populacji poniżej 500 tys. mieszkańców, dotychczasowe maksymalne wynagrodzenie prezydenta wynosiło 19 470 zł brutto. Po wejściu w życie rozporządzenia, jego pensja może wzrosnąć do około 20 443,50 zł brutto. To konkretna zmiana, która realnie wpłynie na jego zarobki.

Przykład 2

Podwyżka dla prezydenta średniego miasta (poniżej 500 tyś. mieszkańców)

Prezydent miasta Y, które liczy około 530 tysięcy mieszkańców, zarabiał dotychczas 19 000 zł brutto. Po wejściu w życie nowelizacji jego miesięczne zarobki wzrosną do 19 950 zł brutto.

Wójt w małej gminie

Dla wójta zarządzającego najmniejszymi gminami, dotychczasowe maksymalne wynagrodzenie, które było często przedmiotem dyskusji, wynosiło 18 150 zł brutto. Nowe przepisy pozwalają na podniesienie tej kwoty do 19 057 zł brutto. Jest to kluczowy element, który ma zachęcać doświadczonych menedżerów do pracy w mniejszych ośrodkach.

Przykład 3

Podwyżka dla wójta

Wójt gminy Z, która liczy około 86 tysięcy mieszkańców, zarabiał dotychczas 18 000 zł brutto. Po wejściu w życie nowelizacji i wzroście o około 5% jego miesięczne wynagrodzenie wyniesie 18 900 zł brutto.

Rola Związku Miast Polskich

Kluczową rolę w procesie ujednolicenia podwyżek odegrał Związek Miast Polskich. To właśnie przedstawiciele tej organizacji, a w szczególności Marek Wójcik, pełnomocnik Zarządu ZMP ds. legislacji, interweniowali u minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, zwracając uwagę na nierówność w traktowaniu pracowników samorządowych. ZMP wielokrotnie podkreślał w swoich komunikatach, że pozostawienie płac wójtów, burmistrzów i prezydentów na niezmienionym poziomie, przy jednoczesnym wzroście wynagrodzeń ich podwładnych, jest nieuzasadnione i podważa autorytet organów wykonawczych samorządu. Działania ZMP doprowadziły do przygotowania kolejnej nowelizacji rozporządzenia, która objęła również pracowników samorządowych z wyboru. Ostatecznie, minister potwierdziła, że podpisała już dokument, który wprowadzi oczekiwane zmiany.

Nowelizacja rozporządzenia to symboliczny, choć ważny krok, który zamyka lukę prawną i zapewnia podwyżki grupie pracowników samorządowych, która została początkowo pominięta. Rząd, pod naciskiem ZMP, zdecydował się na ten ruch, co jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora samorządowego. Ostatecznie, wszyscy pracownicy samorządowi, niezależnie od formy zatrudnienia, otrzymają w tym roku podwyżki. Pozostaje jednak pytanie o przyszłość. Biorąc pod uwagę galopującą inflację i rosnące oczekiwania społeczne, czy jednorazowa, 5-procentowa podwyżka jest wystarczająca? Wielu ekspertów zwraca uwagę, że aby pensje w sferze publicznej były adekwatne do realiów rynkowych, konieczne jest wprowadzenie mechanizmu automatycznej waloryzacji, która chroniłaby realną wartość zarobków w kolejnych latach. Tylko w ten sposób można zapewnić stabilność finansową i przyciągnąć najlepszych kandydatów do pracy na tak odpowiedzialnych stanowiskach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA