reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Eksperci: głębszy tor wodny do Szczecina to 4 tys. nowych miejsc pracy

Eksperci: głębszy tor wodny do Szczecina to 4 tys. nowych miejsc pracy

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m, da w sumie około 4 tys. nowych miejsc pracy - oszacowali szczecińscy naukowcy w analizach dotyczących tej inwestycji. Dodali, że roczna wartość powstałego dzięki inwestycji PKB, to ok. 400 mln zł.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opublikował analizy szczecińskich naukowców z lat 2010-2012, na temat konsekwencji pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście.

Według naukowców pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, to przede wszystkim większa dostępność do szczecińskiego portu dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.

Wszystkie główne porty morskie położone na południowym wybrzeżu Bałtyku, z wyjątkiem Kaliningradu, dysponują lepszymi warunkami nawigacyjnymi, które pozwalają na obsługę większych statków - podkreślają eksperci. Dodają, że dla ekonomiki transportu i zysków portu znacznie korzystniejsze jest przyjmowanie wielkich jednostek.

Przeciętna nośność statków zawijających do Szczecina to niewiele ponad 4 tys. ton. Do szczecińskiego portu rocznie przypływa ok. 3 tys. jednostek.

Naukowcy uważają, że tylko przy realizacji inwestycji, która ma trwać trzy lata, pracę znajdzie ponad 1200 osób. W sumie jednak - wraz rozwojem portu - powstanie ok. 4 tys. nowych miejsc pracy.

Pogłębiony tor oznacza również wzrost liczby przeładunków, a tym samym wyższe przychody portu. Według naukowców inwestycja podniosłaby atrakcyjność Szczecina, który mógłby efektywniej konkurować na rynku bałtyckim z innymi portami.

Prezes portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej powiedział PAP, że publikacje te będą prezentowane "docelowo decydentom na szczeblu lokalnej administracji morskiej oraz - centralnym". "Chcemy przedstawić korzyści, które wystąpią zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do eksploatacji" - mówił. Dodał, że na inwestycji skorzystałby cały region.

Z publikacjami zapoznali się już zachodniopomorscy parlamentarzyści oraz lokalne władze samorządowe oraz administracji morskiej.

Zachodniopomorscy posłowie PiS wysłali w piątek premierowi Donaldowi Tuskowi ekspertyzy. Przypomnieli, że szef rządu miał zażądać uzasadnienia tej inwestycji. Poinformowała o tym w lutym br. na antenie Radia Szczecin posłanka PO Renata Zaremba.

Według wstępnych szacunków pogłębienie toru, to koszt ponad 1 mld zł.

Samorządowcy, przedstawiciele gospodarki morskiej wyrażali w lutym br. obawy, że rząd nie przeznaczy pieniędzy na modernizację toru. Wiceminister transportu Anna Wypych-Namiotko zapewniała wówczas, że inwestycja ma szanse na realizację po 2014 r.

Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.

Na podstawie dwu prace z lat 2010-2012: "Studium przyszłych społeczno-ekonomicznych efektów pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m" i "Wpływ pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście na rozwój gospodarczy portów Szczecin i Świnoujście oraz otoczenia", powstał dokument streszczający wnioski pt. "Efektywność inwestycji i efekty społeczno-ekonomiczne pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m". (PAP)

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

EXCO A2A Polska

EXCO A2A Polska (www.exco.pl) jest polską filią Grupy EXCO (www.exco.fr) France, sieci niezależnych biur działających w zakresie audytu, ekspertyz księgowych oraz doradztwa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama