REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy porozumiały się ws. połączeń kolejowych na styku województw

REKLAMA

Samorząd woj. śląskiego porozumiał się z władzami ościennych regionów w sprawie lokalnych połączeń kolejowych na styku województw. Pasażerowie nie będą musieli przesiadać się na granicy regionów, nie muszą też martwić się o bilety innego przewoźnika.

Porozumienie między samorządami było konieczne, ponieważ w końcu tego roku całość regionalnych przewozów kolejowych w woj. śląskim przejmie spółka Koleje Śląskie, zastępując na wszystkich liniach Przewozy Regionalne. Problem pojawiłby się jednak na tych lokalnych liniach, gdzie przewoźnik z innego województwa wjeżdża na Śląsk, lub gdzie Koleje Śląskie wjeżdżają do innego regionu.

REKLAMA

REKLAMA

"Po kilku tygodniach uzgodnień udało się wypracować optymalny system, w którym będziemy rozliczali się z ościennymi województwami tak zwanymi pociągokilometrami. To oznacza, że Koleje Śląskie będą robiły tyle samo pociągokilometrów na terenach innych województw, jak Przewozy Regionalne - obsługujące pozostałe województwa - w woj. śląskim" - wyjaśnił w poniedziałek marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Tym samym nie będzie finansowych rozliczeń między regionami, ale połączenia kolejowe na ich styku będą organizowane tak, by Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne wykonały podobną pracę przewozową. W praktyce oznacza to, że samorządy umówią się, który przewoźnik obsłuży które połączenia i w jakiej ilości.

"Np. na styku woj. śląskiego i łódzkiego Przewozy Regionalne obsłużą połączenia Łódź-Częstochowa, które są relatywnie rzadsze, a Koleje Śląskie - częstsze połączenia Częstochowa-Radomsko. Dzięki temu ilość pociągokilometrów zgadza się" - wyjaśnił marszałek. W nowym rozkładzie będzie też więcej pociągów w relacji Częstochowa-Radomsko.

REKLAMA

Dla pasażerów najistotniejszą wiadomością jest unia biletowa, która jest następstwem przyjętego sposobu rozliczania przewozów. Na tych relacjach honorowane będą bilety obydwu przewoźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Matusiewicz wskazał, że przyjęte rozwiązanie jest korzystne zarówno dla samorządu, jak i dla pasażerów. "Były obawy, że negocjacje się nie udadzą i pociągi zaczną stawać gdzieś na granicy województw; bardzo chcieliśmy tego uniknąć. Z drugiej strony chcieliśmy uniknąć rozliczeń natury kosztowej" - powiedział marszałek.

Jego zdaniem Koleje Śląskie są przewoźnikiem bardziej efektywnym ekonomicznie od Przewozów Regionalnych, stąd rozliczenia finansowe byłoby - jak ocenił Matusiewicz - niekorzystne dla regionu oraz nieuczciwe. Wypracowane rozwiązanie marszałek uznał za optymalne i pionierskie w tym zakresie w Polsce.

Aby porozumienie województw mogło wejść w życie, sprawą musiał zająć się Sejmik Woj. Śląskiego. Podczas poniedziałkowej sesji powierzył on województwom: małopolskiemu, łódzkiemu, opolskiemu i świętokrzyskiemu zadania organizacji transportu zbiorowego w międzywojewódzkich kolejowych przewozach pasażerskich na liniach komunikacyjnych znajdujących się na obszarze woj. śląskiego.

Podobne uchwały, zlecające zadania woj. śląskiemu, muszą przyjąć także sejmiki województw, z którymi Śląskie porozumiało się w tej sprawie. Potem zarządy regionów podpiszą stosowne umowy. Koleje Śląskie przejmą całość przewozów w woj. śląskim od nowego rozkład jazdy pociągów, w grudniu tego roku.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA