REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modyfikacja aktu chrztu po adopcji dziecka

Subskrybuj nas na Youtube
Modyfikacja aktu chrztu po adopcji dziecka./ fot. Fotolia
Modyfikacja aktu chrztu po adopcji dziecka./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Można zmienić akt chrztu w kościele dziecka adoptowanego. Nowy akt chrztu sporządza się w parafii rodziców adopcyjnych. Kto i kiedy może to zrobić?

Konferencja Episkopatu Polski opublikowała dekret, zgodnie z którym po adopcji dziecka można zmodyfikować akt chrztu sporządzony przed przysposobieniem; rodzice adopcyjni mogą też wybrać zastępczych rodziców chrzestnych - wynika z dokumentu opublikowanego na stronie internetowej KEP.

REKLAMA

REKLAMA

Dekret został sporządzony podczas 375. Zebrania Plenarnego KEP, które odbyło się w marcu w Warszawie, a wszedł w życie we wtorek.

Jak czytamy w dekrecie, wpisów dotyczących przysposobienia dokonuje się wyłącznie na wniosek rodziców adopcyjnych lub na wniosek pełnoletniej osoby adoptowanej. Wniosek należy skierować do biskupa miejsca za pośrednictwem proboszcza parafii, w której został lub ma zostać sporządzony akt chrztu. Decyzję w tej sprawie podejmuje biskup i to on wydaje stosowne polecenie proboszczowi.

"Do wniosku winny zostać dołączone dokumenty cywilne potwierdzające dane osobowe oraz fakt przysposobienia. W przypadku, gdy przysposobienie nastąpiło po chrzcie, należy dołączyć świadectwo chrztu" - napisano.

REKLAMA

Jeżeli chrzest następuje po adopcji, to do aktu chrztu wpisuje się aktualne dane dziecka z zaznaczeniem na marginesie, że zostało adoptowane. Jeżeli jest to możliwe, należy wpisać także dane rodziców biologicznych. Jeżeli przysposobienie nastąpiło po chrzcie dziecka, gdy nie został sporządzony nowy akt urodzenia, należy wpisać do aktu chrztu nowe dane osoby ochrzczonej bez zacierania danych oryginalnych, z zaznaczeniem na marginesie aktu, że dziecko zostało adoptowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jeżeli przysposobienie nastąpiło po chrzcie dziecka, gdy został sporządzony nowy akt urodzenia, możliwe jest sporządzenie nowego aktu chrztu" - głosi dekret. Do nowego dokumentu wpisuje się wówczas: imiona i nazwiska ochrzczonego, datę i miejsce urodzenia, dane rodziców adopcyjnych, datę i miejsce chrztu lub - na wniosek rodziców adopcyjnych - miejsce sporządzenia nowego aktu, imię i nazwisko szafarza, dane rodziców chrzestnych lub ich zastępców. Na marginesie aktu należy zaznaczyć, że dziecko zostało przysposobione oraz podać miejsce i numer dotychczasowego aktu chrztu.

Nowy akt chrztu sporządza się w parafii rodziców adopcyjnych. Dodatkowo - jak czytamy w dokumencie - na marginesie dotychczasowego aktu chrztu na polecenie biskupa miejsca umieszcza się klauzulę zabraniającą jego ujawnienia z napisem: "Akt z racji przysposobienia nie podlega ujawnieniu".

Dekret zaznacza, że rodzice adopcyjni mogą się zwrócić do biskupa diecezjalnego o ustanowienie dla dziecka zastępczych chrzestnych, których imiona i nazwiska wpisuje się do aktu chrztu. "Wybór nowych chrzestnych można połączyć z odpowiednio dostosowanym obrzędem liturgicznym odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych i błogosławieństwem małego dziecka przewidzianym w księdze liturgicznej +Obrzędy błogosławieństw+" - napisano.

W dokumencie czytamy też, że w odpisach aktu chrztu osób adoptowanych ujawnia się wyłącznie nowe dane, nie wspominając o adopcji i rodzicach biologicznych. "Jeśli zainteresowana osoba nie ma świadomości, że została przysposobiona, nie należy jej o tym informować. Utajnienie aktu oznacza, że nie wydaje się zeń odpisów, chyba że o metrykę zwróci się osoba pełnoletnia, której ów akt dotyczy" - podkreślono.

Dekret wyjaśnia też, że - aby uniknąć zawarcia nieważnego małżeństwa przez osoby biologicznie spokrewnione, np. rodzeństwo - należy wręczyć narzeczonym odpis zawierający dane o rodzicach adopcyjnych, tak jak widnieją w księdze ochrzczonych, natomiast pełną informację o rodzicach biologicznych przesłać – zachowując dyskrecję – przesyłką poleconą bezpośrednio do parafii, w której ma być przeprowadzane przedślubne dochodzenie kanoniczne.

"Duszpasterz spisujący protokół przedślubny winien z zachowaniem należnej dyskrecji sprawdzić, czy narzeczonych nie łączy naturalne pokrewieństwo" - czytamy w dekrecie.(PAP)

autorka: Iwona Żurek

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA