| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Bezpieczeństwo > Rejestracja faktycznego pobytu od 2018 r.

Rejestracja faktycznego pobytu od 2018 r.

Rejestracja faktycznego pobytu ma od 2018 r. zastąpić obowiązek meldunkowy. Obywatele polscy i państw m.in. członkowskich UE, w przypadku pobytu w lokalu dłużej niż 3 miesiące, będą mieli prawo zgłoszenia adresu, pod którym aktualnie przebywają.

Rada Ministrów przyjęła do wiadomości koncepcję prostej rejestracji adresu miejsca faktycznego pobytu. Obywatel sam zdecyduje, czy chce podać adres swojego pobytu. Będzie to można zrobić osobiście w gminie bądź elektronicznie. Nowe rozwiązania wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.

Rejestracja pobytu od 1 stycznia 2018 r.

Ze względu na charakter i rozmiar całego przedsięwzięcia, nowe rozwiązania weszłyby w życie 1 stycznia 2018 r.

Zgodnie z harmonogramem prac w pierwszym kwartale 2016 r. MSW przygotuje regulacje prawne oparte na koncepcji prawa do rejestracji miejsca pobytu, a nie obowiązku meldunkowym. Następnie  opracowany projekt zostanie przekazany resortom, które wprowadzą do niego propozycje zmian w przepisach pozostałych ustaw, które opierają się dzisiaj na obowiązku meldunkowym. Jesienią 2016 r. gotowy projekt jednej, kompleksowej ustawy, trafi do dalszych uzgodnień międzyresortowych i konsultacji. Planuje się, że w IV kwartale 2016 r. projekt ustawy zostanie skierowany do Sejmu.

Z uwagi na zasadę dyskontynuacji, prace nad tą ustawą będą prowadzone w kolejnej kadencji Sejmu.

W tej kadencji zadaniem parlamentu będzie znowelizowanie  ustawy o ewidencji ludności  znoszącej z dniem 1 stycznia 2016 r. obowiązek meldunkowy. Termin zniesienia obowiązku meldunkowego,  zostanie przesunięty o dwa lata.

Zobacz również: Wymeldowanie w trybie administracyjnym - przesłanki

Dobrowolna rejestracja faktycznego pobytu zamiast obowiązku zameldowania stałego pobytu – co się zmieni?

Obywatele polscy i państw m.in. członkowskich UE, w przypadku pobytu w lokalu dłużej niż 3 miesiące, będą mieli prawo zgłoszenia adresu, pod którym aktualnie przebywają.

Adres będzie można zgłosić osobiście w gminie bądź elektronicznie za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP bądź za pomocą podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Adres ten zostanie wówczas zarejestrowany w bazie PESEL.

Cudzoziemiec spoza UE jak obecnie, będzie miał obowiązek rejestracji adresu miejsca faktycznego pobytu. Zmienią się jednak terminy związane z rejestracją, będzie ona obligatoryjna dla cudzoziemców przebywających na terytorium Polski dłużej niż 14 dni. Na złożenie  formularza w urzędzie gminy cudzoziemiec spoza UE będzie miał 4 dni od daty zamieszkania w lokalu. Jeśli jego pobyt nie przekracza dwóch tygodni, nie ma obowiązku zgłoszenia takiego pobytu.

Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

Polecamy serwis: Bezpieczeństwo

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Dowód osobisty./ Fot. Fotolia
Dowód osobisty./ Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK