REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki sekretarza w samorządzie

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Obowiązek obsadzenia stanowiska sekretarza dotyczy wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, czyli gminy, powiatu i województwa. Zatrudnianie, nadzór i zwalnianie osoby piastującej takie stanowisko wpisano w kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa.

Osoba starająca się o stanowisko sekretarza, przede wszystkim musi spełniać wymagania dotyczące wszystkich pracowników samorządowych. Przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) w szczegółowy sposób określają, kto może zostać takim pracownikiem. Kandydat powinien spełniać następujące warunki:

● mieć polskie obywatelstwo,

● mieć pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych,

● posiadać kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku

– art. 6 u.p.s.

Ze względu na fakt, że stanowisko sekretarza jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym obsadzanym na podstawie umowy o pracę, u.p.s. przewiduje dodatkowe wymagania, zatem kandydat na to stanowisko:

● nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

● musi cieszyć się nieposzlakowaną opinią,

● musi mieć wykształcenie wyższe I lub II stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Szeroki zakres kompetencji i ranga stanowiska sekretarza uzasadniają również potrzebę legitymowania się kilkuletnim doświadczeniem zawodowym (art. 5 ust. 2 u.p.s.). Sekretarzem może być osoba, która ma co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach samorządowych (w tym co najmniej dwa lata na kierowniczym stanowisku urzędniczym). Przyszły sekretarz musi być również apolityczny i bezpartyjny.

Zatrudnienie tylko na drodze naboru

Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny (art. 11 u.p.s.). W toku naboru komisja wyłania nie więcej niż pięciu wyróżniających się kandydatów (legitymujących się obowiązkowymi kwalifikacjami i w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe), których przedstawia kierownikowi jednostki. Z przyszłym sekretarzem zawiera się umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony.

Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służbowych nowy sekretarz składa ślubowanie, które potwierdza podpisem (art. 18 u.p.s.). Kończy ono proces naboru nowego pracownika samorządowego. Odmowa złożenia ślubowania powoduje automatyczne wygaśnięcie stosunku pracy.

Chwilowy brak sekretarza

Niewyłonienie odpowiedniego kandydata na drodze naboru lub odejście dotychczasowego sekretarza uzasadnia okresowe powierzenie stanowiska innemu pracownikowi. Wakat nie może jednak długo pozostawać nieobsadzony.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA