reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Edukacja > Nauczyciele > Nauczanie zdalne - wskazówki ZNP dla nauczycieli

Nauczanie zdalne - wskazówki ZNP dla nauczycieli

Od 9 listopada 2020 r. szkoły pracują w trybie zdalnym. Jak usprawnić nauczanie zdalne? Przedstawiamy sugestie Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Pogłębiający się kryzys epidemiczny wywołany przez Covid-19 szczególnie jest odczuwalny w systemie edukacji. Z nauczania stacjonarnego szkoła z dnia na dzień przeszła w system nauczania zdalnego. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem metod i technik na odległość, biorąc pod uwagę braki sprzętowe, możliwości internetu, czy niedostateczną ilość szkoleń przygotowujących nauczycieli do tej formy pracy z uczniami, pokazały naszą kreatywność i niebywałą aktywność w pracy. „Pandemia okazała się testem empatii i zwykłej ludzkiej życzliwości. Stała się ona papierkiem lakmusowym kompetencji cyfrowych nauczycieli, uczniów i stopnia przygotowania szkół do kryzysowych sytuacji”.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2021

Jak usprawnić nauczanie zdalne?

Związek Nauczycielstwa Polskiego otrzymał od naszego środowiska wiele cennych przemyśleń i sugestii dotyczących usprawnienia nauczania zdalnego, w tym realizacji treści programowych czy oceniania. Niektóre z nich przekazujemy Wam w celu ich ewentualnego wykorzystania:

1. Nauczanie zdalne to nie tylko kształcenie, przekazywanie wiedzy teoretycznej ale również kształtowanie postaw i rozwijanie umiejętności. Przekazywane uczniom treści programowe powinny rozbudzić w nich zainteresowania czy pasje. Nauczanie zdalne jest doskonałym momentem zachęcania uczniów do samodzielnego poszukiwania wiedzy.

2. Przy nauczaniu online powinno się zweryfikować, czy wszystkie treści programowe należy przekazać uczniom. Proponuje się zrezygnować z tych, do których uczeń dotrze samodzielnie wykorzystując podręcznik czy internet.

3. Przeprowadzać zajęcia nie tylko w formie wideokonferencji. Zajęcia warto podzielić w taki sposób, aby w ich trakcie uczniowie także mogli pracować samodzielnie, a nie tylko słuchać wykładu i oglądać prezentacje.

4. W szerszym zakresie stosować tzw. lekcje odwrócone. Uczniowie z pomocą nauczyciela przygotowują zajęcia i je przeprowadzają, tym samym uczą się samodzielności, rozwiązywania problemów i twórczego myślenia.

5. Zaczynając zajęcia od rozmowy z uczniami, ustal zasady pracy pamiętając o właściwej relacji pomiędzy uczniami, a także uczniem i nauczycielem.

6. Ograniczyć zakres zadawanych prac domowych.

7. Podczas edukacji zdalnej należy skupiać się na docenianiu, a nie ocenianiu uczniów. Należy zadbać o ich komfort psychiczny poprzez docenienie starań, wkładu pracy i zaangażowanie w wykonaną pracę.

8. Ustalając zasady oceniania należy pamiętać, aby oceny miały przede wszystkim charakter motywujący, wspierający i powinny zachęcać uczniów do dalszego działania.

Ponadto chcemy zainicjować wkrótce dyskusje w Radach Pedagogicznych związane z problemami, jakie występują w realizacji kształcenia online oraz w zakresie – zdalna edukacja a treści nauczania.

Źródło: ZNP

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

WspolnyPozew.com

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama