ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. Program dofinansowania wycieczek IX-XII 2024 r. bez tego wynagrodzenia

REKLAMA
REKLAMA
Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych. Nic nie wskazuje na to, aby udało się takie rozwiązanie wprowadzić w 2024 r.
Problem wskazała wiceprezes ZNP ZG Urszula Woźniak.
REKLAMA
Wycieczki szkolne: Czy będą wypłacane wynagrodzenia nauczycielom za opiekę nad uczniami
Wiceprezes:
1) Mówiła o warunkach pracy oraz o poczuciu bezpieczeństwa nauczycieli.
2) Wyliczyła przykłady przepisów prawa, które świadczą o nierównym traktowaniu i dyskryminacji nauczycieli w stosunku do pozostałych pracowników.
3) Podniosła problem wymagający szybkiego rozstrzygnięcia - jest nim zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych.
4) Mówiła także o pułapce emerytur stażowych byłego już ministra Przemysława Czarnka. – Nauczyciel nabywający prawo do tej emerytury traci prawo do urlopu dla poratowania zdrowia.
Wiceprezes ZNP ZG Urszula Woźniak zwróciła uwagę na niepokojące postulaty strony samorządowej związane z podniesieniem pensum. – Związek przypomina samorządom, że w przedszkolach i szkołach już widać konsekwencje niżu demograficznego. To nie jest czas na rozmowę o pensum!
Pomimo tego stanowiska w najnowszym programie dofinansowania wycieczek (wnioski od 19 czerwca) nie przewidziano wynagrodzeń dla nauczycieli. Więcej o programie w artykułach
1) Min. edukacji B. Nowacka: Nauczyciele dalej bez wynagrodzenia za wycieczki. Ale jest dofinansowanie do wycieczek
2) MEN i wycieczki: Nie ma pieniędzy dla nauczycieli. Jest do 250 zł dziennie na uczniów
Na tej samej konferencji prasowej Sławomir Broniarz, prezes ZNP powiedział:
- Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.
- Zawód nauczyciela wymaga wszechstronnego przygotowania, dużego poświęcenia i zaangażowania.
- Nauczyciel nie jest od wszystkiego. Chcemy zwrócić uwagę na kondycję tej grupy zawodowej, na to co dzisiaj określane jest mianem dobrostanu oraz na pozycję nauczycieli w całym systemie edukacyjnym.
- Mamy być od wszystkiego! Uczyć, wychować, mediować, negocjować, wspierać, prowadzić terapię, być psychologiem, terapeutą, opieką społeczną, animatorem kultury w szkole i gminie, gotowym do pracy 24 godz. na dobę.
- Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.
- W ostatnich miesiącach zaszły pozytywne zmiany, ale zabrakło działań na rzecz poprawy pozycji zawodowej nauczycieli.
- Nauczyciele również potrzebują pomocy i wsparcia. Stale rosną oczekiwania wobec edukacji i tym samym wobec nauczycieli.
- Ostatnie lata pokazały, że w trudnych czasach zostajemy sami. Tak było chociażby w czasie pandemii czy po przyjęciu do szkół i przedszkoli ukraińskich dzieci. Nie możemy być od wszystkiego. Widać ogromne obciążenie pracą, godzinami ponadwymiarowymi, a są problemy z ich rozliczaniem, dodatkowymi obowiązkami.
- Koniec z biurokracją i sprawozdaniami!
i wskazał zadania Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli w zakresie:
- wynagradzania nauczycieli,
- awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli,
- odpowiedzialności dyscyplinarnej,
- emerytur nauczycieli i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych,
- kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA