ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. Program dofinansowania wycieczek IX-XII 2024 r. bez tego wynagrodzenia
REKLAMA
REKLAMA
Problem wskazała wiceprezes ZNP ZG Urszula Woźniak.
REKLAMA
Wycieczki szkolne: Czy będą wypłacane wynagrodzenia nauczycielom za opiekę nad uczniami
Wiceprezes:
1) Mówiła o warunkach pracy oraz o poczuciu bezpieczeństwa nauczycieli.
2) Wyliczyła przykłady przepisów prawa, które świadczą o nierównym traktowaniu i dyskryminacji nauczycieli w stosunku do pozostałych pracowników.
3) Podniosła problem wymagający szybkiego rozstrzygnięcia - jest nim zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych.
4) Mówiła także o pułapce emerytur stażowych byłego już ministra Przemysława Czarnka. – Nauczyciel nabywający prawo do tej emerytury traci prawo do urlopu dla poratowania zdrowia.
Wiceprezes ZNP ZG Urszula Woźniak zwróciła uwagę na niepokojące postulaty strony samorządowej związane z podniesieniem pensum. – Związek przypomina samorządom, że w przedszkolach i szkołach już widać konsekwencje niżu demograficznego. To nie jest czas na rozmowę o pensum!
Pomimo tego stanowiska w najnowszym programie dofinansowania wycieczek (wnioski od 19 czerwca) nie przewidziano wynagrodzeń dla nauczycieli. Więcej o programie w artykułach
1) Min. edukacji B. Nowacka: Nauczyciele dalej bez wynagrodzenia za wycieczki. Ale jest dofinansowanie do wycieczek
2) MEN i wycieczki: Nie ma pieniędzy dla nauczycieli. Jest do 250 zł dziennie na uczniów
Na tej samej konferencji prasowej Sławomir Broniarz, prezes ZNP powiedział:
- Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.
- Zawód nauczyciela wymaga wszechstronnego przygotowania, dużego poświęcenia i zaangażowania.
- Nauczyciel nie jest od wszystkiego. Chcemy zwrócić uwagę na kondycję tej grupy zawodowej, na to co dzisiaj określane jest mianem dobrostanu oraz na pozycję nauczycieli w całym systemie edukacyjnym.
- Mamy być od wszystkiego! Uczyć, wychować, mediować, negocjować, wspierać, prowadzić terapię, być psychologiem, terapeutą, opieką społeczną, animatorem kultury w szkole i gminie, gotowym do pracy 24 godz. na dobę.
- Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.
- W ostatnich miesiącach zaszły pozytywne zmiany, ale zabrakło działań na rzecz poprawy pozycji zawodowej nauczycieli.
- Nauczyciele również potrzebują pomocy i wsparcia. Stale rosną oczekiwania wobec edukacji i tym samym wobec nauczycieli.
- Ostatnie lata pokazały, że w trudnych czasach zostajemy sami. Tak było chociażby w czasie pandemii czy po przyjęciu do szkół i przedszkoli ukraińskich dzieci. Nie możemy być od wszystkiego. Widać ogromne obciążenie pracą, godzinami ponadwymiarowymi, a są problemy z ich rozliczaniem, dodatkowymi obowiązkami.
- Koniec z biurokracją i sprawozdaniami!
i wskazał zadania Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli w zakresie:
- wynagradzania nauczycieli,
- awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli,
- odpowiedzialności dyscyplinarnej,
- emerytur nauczycieli i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych,
- kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.