REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uczniowie nie lubią matematyki, kojarzy im się ze stresem, a część z nich słyszała, że nie są uzdolnieni matematycznie

Polscy uczniowie nie przepadają za matematyką
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polscy uczniowie nie mają najlepszych doświadczeń związanych z matematyką. Części z nich zdarzało się słyszeć, że matematyka jest tylko dla wybitnych umysłów. 

Polscy uczniowie nie przepadają za matematyką

Jak polscy uczniowie oceniają swoje umiejętności matematyczne? Najczęściej na ocenę 3 (34,5 proc. odpowiedzi) lub 4 (30,2 proc. odpowiedzi), jak wynika z najnowszego i największego dotychczas polskiego badania na temat stosunku Polaków - uczniów i rodziców - do matematyki, przeprowadzonego przez twórców EduNav, pierwszej polskiej ogólnodostępnej platformy do nauki matematyki z wykorzystaniem AI. Z kolei według opublikowanych na początku grudnia wyników ogólnoświatowego badania PISA (Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) pod względem umiejętności matematycznych Polska zajmuje 15. miejsce na świecie. W 2018 r. było to 10. miejsce. 

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z analizy EduNav, 59 proc. badanych uczniów lubi matematykę, ale tylko 18 proc. ma dobre doświadczenia związane z jej nauką. W przypadku aż 75 proc. te doświadczenia były różne i mogły prowadzić zarówno do zaciekawienia tą dziedziną nauki, jak i do strachu przed nią. Natomiast w przypadku 7 proc. badanych można stwierdzić, że matematyka budzi w nich lęk. 

Umysł humanistyczny, umysł ścisły

Nieco ponad 30 proc. w pytaniu wielokrotnego wyboru przyznaje, że kilka lub wiele razy zdarzyło im się usłyszeć od dorosłych, że matematyka nie jest dla nich lub nie mają do niej uzdolnień. Z twierdzeniem, że można mieć umysł albo humanistyczny, albo ścisły, spotkało się 20 proc. badanej młodzieży, a 13 proc. słyszało, że matematyka to dziedzina dla umysłów wybitych. Jednocześnie aż 82 proc. słyszało wypowiedzi, że matematyka jest wszędzie i liczy się we współczesnym świecie, a 22 proc., że kto nie zna matematyki, ten daje się oszukiwać.

Z badań prowadzonych na przedszkolakach i młodszych uczniach, prowadzonych przez profesor Edytę Gruszczyk-Kolczyńską, wyraźnie wynika, że b, czyli takie cechy umysłu, które przy odpowiedniej stymulacji dają szerokie możliwości do rozwoju w naukach ścisłych.  Zatrważające jest to, że już po trzech latach nauki szkolnej ponad połowa tych dzieci przestaje je wykazywać. Dzieje się tak, ponieważ szkolna matematyka nie daje zbyt dużego pola do rozwijania logicznego myślenia dziecka, a to jest podstawą zdobywania umiejętności matematycznych. W klasach początkowych dzieci na matematyce uczą się zapisywać cyfry, a to nie jest edukacja matematyczna. To kaligrafia. Edukacja matematyczna potrzebuje natychmiastowych zmian na miarę potrzeb, czasów i aktualnej wiedzy o rozwoju umysłowym dziecka, którą posiadamy. Do tej układanki potrzebni są też świadomi i otwarci na zmiany dorośli - komentuje dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, ekspertka od edukacji matematycznej dzieci, partnerka EduNav. 

REKLAMA

Oceny z matematyki stresują najbardziej 

Matematyka nie jest ulubionym przedmiotem uczniów. Nie lubi jej 41 proc. badanych, a 17 proc. kojarzy się ona ze stresem, przy czym głównym problemem wydaje się być system szkolnych ocen. Aż 72 proc. przyznaje, że stresuje się sprawdzianami z tego przedmiotu właśnie dlatego, że są one na ocenę - i to pomimo faktu, że 27 proc. nigdy nie odczuwa negatywnych konsekwencji ze strony dorosłych, kiedy otrzymuje słabsze oceny, a tyle samo odczuwa je rzadko. Nieco ponad 18 proc. zdarza się to często, a 28 proc. czasami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W grupie badanych rodziców i opiekunów 61 proc. deklaruje, że nigdy nie daje swoim dzieciom szlabanów za słabsze oceny z matematyki, 20 proc. prawie wcale, a 15 proc. czasami. Jedynie 4 proc. przyznaje, że robi to często. Aż 57 proc. zauważa, że oceny z tego przedmiotu wpływają na samoocenę ich dziecka - zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.

Kiedy na etapie szkoły pojawiają się pierwsze niepowodzenia, usprawiedliwiamy się sami przed sobą i odpuszczamy, bo „przecież matematyka nie jest dla każdego”. Nawet jeśli na początku edukacji matematyka ucznia fascynuje, środowisko nie umacnia go w tym przekonaniu. W strategicznym momencie, gdy nauka staje się nieco większym wyzwaniem i uczniowi przydałoby się wsparcie, karze się go złą oceną, zamiast wzmacniać zachętą do podejmowania kolejnych prób - mówi Katarzyna Januszewska-Natkaniec, współzałożycielka EduNav.

Badanie EduNav przeprowadzono metodą CAWI w miesiącach październik-listopad tego roku na grupie blisko 4 tys. uczniów i uczennic klas 1-7 szkół podstawowych oraz rodziców i opiekunów. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA