REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyplom europejski - czym ma być? Od kiedy? Komisja Europejska przedstawiła pakiet trzech inicjatyw

Dyplom europejski - czym ma być? Od kiedy? Komisja Europejska przedstawiła pakiet trzech inicjatyw
Dyplom europejski - czym ma być? Od kiedy? Komisja Europejska przedstawiła pakiet trzech inicjatyw
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 27 marca 2024 r. Komisja przyjęła pakiet propozycji, rekomendacji i rozwiązań prawnych (trzy inicjatywy) dla europejskiego sektora szkolnictwa wyższego w celu utworzenia dyplomu europejskiego. Dobrowolny dyplom europejski miałby przynieść korzyści studentom i wyższym uczelniom. Pomógłby zaspokoić popyt na rynku pracy i poprawić atrakcyjność absolwentów dla przyszłych pracodawców, a jednocześnie przyciągnąłby studentów z całego świata i zwiększył konkurencyjność Europy.

rozwiń >

Będzie możliwość tworzenia wspólnych programów studiów na poziomie licencjackim, magisterskim i doktoranckim

Przyjęty przez Komisję Europejską pakiet trzech inicjatyw dotyczy barier prawnych i administracyjnych utrudniających uczelniom partnerskim tworzenie wspólnych konkurencyjnych programów studiów na poziomie licencjackim, magisterskim i doktoranckim. Propozycje KE opierają się na autonomii instytucjonalnej uczelni i wolności akademickiej. W pełni respektują one kompetencje państw członkowskich i władz regionalnych w dziedzinie szkolnictwa wyższego.

Pakiet ten został zapowiedziany przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen w jej orędziu o stanie Unii w 2023 r. i jest częścią programu prac Komisji na 2024 r.

Trzy inicjatywy dotyczą barier prawnych i administracyjnych utrudniających uczelniom partnerskim tworzenie wspólnych konkurencyjnych programów studiów na poziomie licencjackim, magisterskim i doktoranckim. Propozycje opierają się na autonomii instytucjonalnej uczelni i wolności akademickiej. W pełni respektują one kompetencje państw członkowskich i władz regionalnych w dziedzinie szkolnictwa wyższego.

Omawiany pakiet obejmuje komunikat w sprawie projektu dyplomu europejskiego oraz dwa wnioski dotyczące zaleceń Rady wspierających sektor szkolnictwa wyższego
- jeden z nich dotyczy poprawy procesów zapewniania jakości i automatycznego uznawania kwalifikacji w szkolnictwie wyższym, a 
- drugi – zwiększenia atrakcyjności i stabilności kariery akademickiej.

Projekt dyplomu europejskiego

Przedstawiony przez Komisję Europejską projekt dyplomu europejskiego ma pozwolić na stworzenie nowego rodzaju wspólnego unijnego programu, realizowanego na zasadzie dobrowolności na szczeblu krajowym, regionalnym lub instytucjonalnym i opartego na wspólnym zestawie kryteriów uzgodnionych na szczeblu europejskim.

Taki dyplom europejski ograniczyłby biurokrację i umożliwiłby instytucjom szkolnictwa wyższego z różnych krajów łatwą współpracę transgraniczną i tworzenie wspólnych programów.

W komunikacie zaproponowano konkretną ścieżkę współpracy między państwami członkowskimi UE a sektorem szkolnictwa wyższego, której założeniem jest utworzenie dyplomu europejskiego uznawanego automatycznie w całej UE. Biorąc pod uwagę różnorodność europejskich systemów szkolnictwa wyższego, Komisja proponuje państwom członkowskim stopniowe podejście do tworzenia dyplomu europejskiego, na dwóch możliwych etapach:

1) Przygotowawczy europejski znak jakości: znak byłby silną europejską marką. Byłby przyznawany wspólnym programom studiów, które spełniają proponowane kryteria europejskie – studenci otrzymywaliby dyplom europejski ukończenia studiów wraz ze wspólnym dyplomem.

2) Dyplom europejski: ten nowy rodzaj kwalifikacji opierałby się na wspólnych kryteriach i miałby podstawę w przepisach krajowych. Byłby przyznawany wspólnie przez kilka szkół wyższych z różnych krajów lub ewentualnie przez europejski podmiot prawny utworzony przez te szkoły wyższe. Studenci otrzymywaliby automatycznie uznawany „dyplom europejski”.

Projekt dyplomu europejskiego opiera się na sześciu projektach pilotażowych Erasmus+, w których uczestniczy ponad 140 instytucji szkolnictwa wyższego z całej UE.

Komisja będzie pomagać państwom członkowskim w pracach nad dyplomem europejskim za pomocą szeregu konkretnych działań, w tym wspieranego w ramach programu Erasmus+ laboratorium strategii dyplomu europejskiego, które ma powstać w 2025 r., w celu zaangażowania państw członkowskich i społeczności szkolnictwa wyższego w opracowanie wytycznych dotyczących dyplomu europejskiego.

W 2025 r. Komisja planuje uruchomienie w ramach programu Erasmus+ „projektów na drodze do dyplomu europejskiego”, aby zapewnić w ten sposób zachęty finansowe dla państw członkowskich oraz ich agencji ds. akredytacji i zapewniania jakości, uczelni, studentów, partnerów gospodarczych i społecznych, do angażowania się w działania prowadzące do utworzenia dyplomu europejskiego.

Nowe systemy zapewniania jakości oraz automatycznego uznawania dyplomów studiów wyższych

We wniosku Komisji dotyczącym zalecenia Rady w sprawie europejskiego systemu zapewniania jakości i uznawania kwalifikacji w szkolnictwie wyższym zachęca się państwa członkowskie i instytucje szkolnictwa wyższego do uproszczenia i poprawy ich procesów i praktyk w zakresie zapewniania jakości. Są to warunki niezbędne do zapewnienia rozliczalności i zaufania, a także do poprawy wyników uczelni. Państwa członkowskie zachęca się do działań umożliwiających instytucjom szkolnictwa wyższego szybsze dostosowanie oferowanych programów do potrzeb społecznych.

W zaleceniu wspiera się innowacyjne oferty pedagogiczne i zapewnia instytucjom szkolnictwa wyższego możliwość tworzenia programów transnarodowych, które będą gwarantowane jakościowo i automatycznie uznawane w całej UE. Warunkiem niezbędnym do realizacji projektu dyplomu europejski będzie dobry system zapewniania jakości i automatycznego uznawania.

Równe traktowanie różnorodnych ról kadry akademickiej

Proponowane zalecenie Rady w sprawie atrakcyjnych i stabilnych karier w szkolnictwie wyższym ma zapewnić zasłużone uznanie pracownikom akademickim zaangażowanym w pracę transgraniczną w dziedzinie edukacji i innowacyjnych metod nauczania. Zawarto w nim zalecenia, zgodnie z którymi w krajowych systemach szkolnictwa wyższego należy rozwiązać problem nierównomiernego uznawania różnych ról odgrywanych przez pracowników naukowych, którzy nie tylko prowadzą badania, ale również nauczają i uwzględniają w swojej pracy kwestie zrównoważonego rozwoju. Państwa członkowskie zachęca się również do propagowania transnarodowych działań edukacyjnych.

Dyplom europejski. Co dalej?

W najbliższych miesiącach pakiet zostanie omówiony z Radą UE i najważniejszymi zainteresowanymi stronami w sektorze szkolnictwa wyższego. Komisja zachęca Radę, państwa członkowskie, uczelnie, studentów oraz partnerów gospodarczych i społecznych do współpracy w urzeczywistnieniu dyplomu europejskiego. 

- Edukacja jest kluczowym elementem naszego europejskiego stylu życia i obietnicą dla młodszych pokoleń. Nasze uczelnie zapewniają absolwentom umiejętności strategiczne, niezbędne im w przyszłości. Są równocześnie europejską marką doskonałości akademickiej. Dyplom europejski jest kolejnym krokiem, który umożliwi naszym uczelniom współpracę z korzyścią dla studentów, nauczycieli, pracodawców i konkurencyjności Europy. - powiedział Margaritis Schinas, wiceprzewodniczący KE do spraw promowania naszego europejskiego stylu życia.

Dyplom europejski - historia pomysłu

We wrześniu 2020 r. w komunikacie Komisji w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. wskazano na potrzebę ułatwienia realizacji wspólnych programów studiów w ramach sojuszy na rzecz szkolnictwa wyższego. Potrzeba ta została rok później potwierdzona przez Radę.

 

Strona internetowa poświęcona dyplomowi europejskiemu

Zestawienie informacji o dyplomie europejskim

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA