REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynności sprawdzające w audycie wewnętrznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Dublaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czynności sprawdzające przeprowadzane przez audytora wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych mają zapewnić właściwą realizację rekomendacji.

Audytor wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych ma za zadanie usprawniać działania jednostek. Warto więc rozpatrzyć, w którym momencie kończy się zadanie audytowe, czy jest to np. wydanie zaleceń po zakończonym audycie. Odpowiedź na to pytanie zależy od skali słabości systemów kontroli wewnętrznej. W przypadku wystąpienia poważnych ryzyk w kluczowym dla jednostki obszarze zarządzający komórką audytu nie powinien poprzestawać na zadowoleniu się pisemną informacją o terminie wdrożenia zaleceń. Właśnie na takie okoliczności przewidziano skorzystanie z możliwości, jakie daje w par. 25 rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego.

REKLAMA

REKLAMA

Zalecenia i ich realizacja

Po pierwsze, kończąc audyt i będąc już po naradzie zamykającej, prowadzący zadanie audytowe powinien już mieć świadomość w zakresie nastawienia kierownictwa komórki audytowanej do zaleceń. Ponadto, mimo akceptacji zapisów sprawozdania, wdrożenie zaleceń może być procesem trudnym, kosztownym bądź zależnym od wielu czynników, także zewnętrznych. Mając taką świadomość, możemy już w końcowej części sprawozdania zastrzec możliwość realizacji bądź wręcz zaplanować czynności sprawdzające. Mogą zaistnieć przesłanki wtórne - pojawienie się nieprzewidzianych trudności, zmiany organizacyjne bądź kadrowe mogące zagrozić realizacji zaleceń, które wcześniej zostały zaakceptowane przez kierownika jednostki. Jakie stanowisko w tej kwestii zawarte jest w Międzynarodowych Standardach Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego?

 

Monitorowanie audytu

Przykładowo zgodnie z Standardem 2500 - Monitorowanie postępów zarządzający audytem wewnętrznym powinien stworzyć i zapewnić działanie systemu monitorowania wyników audytu przekazanych kierownictwu. Z kolej standard 2500.A1 mówi o tym, że zarządzający audytem wewnętrznym powinien ustanowić zasady monitorowania realizacji zaleceń w celu upewnienia się, czy stosowne decyzje kierownictwa zostały skutecznie wdrożone lub też czy kierownictwo wyższego szczebla zaakceptowało ryzyko niepodejmowania działań.

REKLAMA

Realizowanie czynności sprawdzających jest przejawem należytej staranności wymaganej od profesjonalnego audytora. Oczywiście odpowiedzialność za właściwe zrealizowanie zaleceń spoczywa na kierowniku jednostki oraz osobie, której polecono wykonać konkretne czynności, lecz pracownicy komórki audytu nie powinni być obojętni na oczywiste symptomy zaniechania bądź ograniczania realizacji zaleceń. Oczywiste wydaje się także, iż kierownik jednostki bądź audytowanej komórki powinien mieć możliwość wystąpienia o sprawdzenie postępów wdrożenia poleceń kierownictwa wynikających z audytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą prawną dla takiego działania może być par. 13 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego. W razie zmiany czynników, o których mowa w par. 9 ust. 1 i par. 10 ust. 1 powołanego rozporządzenia, a także w innych uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny przeprowadza audyt poza planem audytu na wniosek kierownika jednostki, w której jest zatrudniony, lub z własnej inicjatywy w uzgodnieniu z kierownikiem tej jednostki. Przepis ten mówi o pozaplanowych zadaniach audytowych, ale czynności sprawdzające z uwagi na konieczność ich planowania i dokumentowania przypominają wycinkowe audyty zgodności.

Przygotowanie działań

Po podjęciu decyzji co do konieczności wykonania działań sprawdzających - czy to na wniosek kierownika jednostki czy też na podstawie własnej analizy ryzyka obszaru poaudytowego należy się do takich działań przygotować. Z uwagi na to, iż audytor wewnętrzny powinien mieć wystarczającą wiedzę na temat procesów będących przedmiotem weryfikacji opracowanie planu działania nie powinno przysporzyć zbyt wielu problemów. Warto jednak pisemnie udokumentować te działania już na początkowym etapie. Realizacja czynności sprawdzających powinna wynikać z poaudytowej analizy ryzyka (znaczenie wpływu danego ryzyka oraz prawdopodobieństwa realizacji zaleceń) bądź wniosku kierownictwa. Od takiego wniosku lub notatki należy rozpocząć dokumentowanie przedmiotowego procesu. Czynności sprawdzające jak każde inne działanie audytu powinny być należycie udokumentowane. Obowiązek taki nakłada Standard 2330 - Dokumentowanie informacji. Audytorzy wewnętrzni powinni dokumentować istotne informacje dla poparcia wniosków oraz wyników realizacji zadań. Przebieg i wynik czynności sprawdzających powinny być udokumentowane w postaci notatki informacyjnej będącej uproszczoną formą sprawozdania.

 

Wspomniane problemy mają jedynie charakter formalny i nie powinny przesłonić rzeczy najważniejszej, tj. zakresu i sposobu przeprowadzenia sprawdzenia. Sposób dokumentacji oraz kwestie proceduralne są drugorzędne wobec celowości badania. Wcześniejsza analiza, przeprowadzona nawet w porozumieniu z kierownikiem jednostki, powinna być punktem wyjścia do określenia celu ponownego badania, technik, jakie należy zastosować, oraz zakresu weryfikacji. Dokumenty takie jak sprawozdanie z audytu oraz protokół z narady zamykającej, ewentualnie wnioski kierownika audytowanej komórki oraz pisemna dekretacja kierownika jednostki, co do sposobu, terminu oraz osób odpowiedzialnych za wdrożenie zaleceń dają podstawę do ustalenia spodziewanych rezultatów, jakie można zastać w badanej komórce. Tak przygotowany audytor będzie wiedział, jakie dokumenty, zachowania lub dowody fizyczne powinny wynikać z właściwej realizacji jego zaleceń, popartych przez szefa jednostki. Po dokonaniu obserwacji, przeglądzie dokumentów i rozmowie z kierownictwem audytor dokonuje oceny zrealizowanych czynności w poszczególnych obszarach ryzyka.

Wdrożenie proponowanych reakcji na ryzyko powinno być należycie dokumentowane przez kierownictwo audytowanej komórki czy też osoby odpowiedzialne za badany proces. Od profesjonalnego osądu samego audytora zależy interpretacja przedstawionych wyjaśnień i ich ocena. Oczywiste jest, że im potencjalne ryzyko i szkoda dla jednostki większe, tym wnikliwiej powinno się podchodzić do zastanego stanu. Zakres dowodów realizacji zaleceń może się wahać od rozmowy telefonicznej, poprzez pisemne wyjaśnienia aż po wnikliwe obserwacje na miejscu i przyjęcie wyjaśnień kierownictwa wraz ze sporządzaniem kopii najważniejszych dokumentów. Naturalnie każde napotkane odstępstwo od spodziewanego stanu winno być wyjaśniane, analizowane i dokumentowane. Osoby odpowiedzialne za wdrożenie zaleceń powinny przedstawić wyjaśnienia zaległości w ich realizacji oraz przedstawić przewidywany termin ich wdrożenia bądź powody niemożności ich spełnienia.

OCENA REALIZACJI ZALECEŃ PO AUDYCIE

Proponowany system oceny postępu realizacji zaleceń wynikających z przeprowadzonego zadania audytowego:

Status realizacji zaleceń na dzień (data):

• wdrożone

• w trakcie (planowane ukończenie dnia)

• planowane (rozpoczęcie dnia)

• brak reakcji

MARCIN DUBLASZEWSKI

gp@infor.pl

audytor wewnętrzny Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, posiada kwalifikacje CIA oraz CGAP

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz.U. nr 112, poz. 765).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA