Kategorie

Zmiany w audycie wewnętrznym

Izabela Szczepankiewicz Elżbieta
inforCMS
Na rok 2009 zaplanowano wiele zmian w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W artykule sygnalizujemy wprowadzone, a także planowane zmiany w tym zakresie.

W lutym br. ogłoszono nową wersję tłumaczenia Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego, przyjętych jako Standardy audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.

W marcu br. Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych ogłosił, że w roku bieżącym znosi się obowiązek przesyłania do Ministerstwa Finansów kwartalnych raportów z realizacji audytu wewnętrznego w jednostkach podsektora rządowego.

Także ogłoszony projekt ustawy o finansach publicznych przewiduje wiele nowych regulacji w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.

Nowa wersja Standardów audytu wewnętrznego

Nową wersję tłumaczenia Standardów zamieszczono w komunikacie nr 1 Ministra Finansów z 19 lutego 2009 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (dalej: komunikat nr 1 z 2009 r.). W załączniku do tego komunikatu zawierającego treść Międzynarodowych Standardów Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego wprowadzono wiele zmian. Zmiany te mają charakter merytoryczny bądź redakcyjny i polegają na ogłoszeniu interpretacji do niektórych Standardów Atrybutów lub Działania, sformułowaniu nowego brzmienia niektórych Standardów Atrybutów, Działania lub Wdrożenia oraz dodaniu nowych Standardów. Oprócz interpretacji do większości Standardów Atrybutów i Działania, dodano także wiele nowych Standardów Wdrożenia, wskutek czego nastąpiła także zmiana numeracji w stosunku do poprzedniej ich struktury.

Należy podkreślić, że najwięcej zmian w zakresie Standardów Działania i stworzonych do nich Standardów Wdrożenia dotyczy trzech najważniejszych grup:

Governance,

• Zarządzanie ryzykiem,

• Kontrola.

Wzbogacono także glosariusz o wiele nowych pojęć.

Kwartalny raport z realizacji audytu wewnętrznego

Reklama

Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych 16 marca 2009 r. zamieścił na stronie internetowej www.mf.gov.pl informację, że w bieżącym roku nie będzie już gromadzić kwartalnych raportów z realizacji audytu wewnętrznego w jednostkach podsektora rządowego. A zatem z audytorów wewnętrznych w tych jednostkach zdjęto obowiązek sporządzania i przesyłania raportów kwartalnych do Ministerstwa Finansów, począwszy od raportu, który byłby sporządzony za pierwszy kwartał 2009 r.

Jednocześnie Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych zalecił, aby informować go o ewentualnych zmianach w danych adresowych przedstawionych w dotychczas przesłanych raportach w celu możliwości utrzymywania bieżącego kontaktu mailowego i telefonicznego z audytorami w tych jednostkach.

Projekt zmian w ustawie o finansach publicznych w zakresie audytu wewnętrznego

Projekt z 13 sierpnia 2008 r. ustawy o finansach publicznych (dalej: projekt uofp) zawiera m.in.: zasady kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego oraz koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.

W Dziale VI „Audyt wewnętrzny oraz koordynacja kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” zawarta została definicja audytu wewnętrznego, a następnie delegacja ustawowa dla Ministra Finansów do ogłaszania standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych. W projekcie wskazuje się także obowiązek dla audytorów wewnętrznych kierowania się wskazówkami zawartymi w standardach audytu wewnętrznego.

Projekt uofp wymienia znacznie dłuższą (niż w obecnie obowiązującej ustawie) listę jednostek, w których prowadzi się audyt wewnętrzny.

Reklama

Nowym rozwiązaniem jest to, że audyt wewnętrzny w niektórych mniejszych jednostkach spełniających warunki określone w ustawie (np. jednostkach samorządu terytorialnego) będzie mógł prowadzić nie tylko audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce, ale również usługodawca zewnętrzny. Przy czym usługodawcą będzie mogła być osoba fizyczna, osoba prowadząca działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek lub spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna lub osoba prawna, która zatrudnia do prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce osoby spełniające warunki określone w uofp (dotyczy to warunków bycia audytorem i kwalifikacji, potwierdzonych certyfikatami lub uprawnieniami zgodnie z uofp).

W dalszej części projektu zawarto regulacje na temat zasad organizacji i właściwego funkcjonowania komórki audytu wewnętrznego w jednostce, m.in. obowiązku zapewnienia przez kierownika jednostki warunków niezbędnych do niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym zapewnienia organizacyjnej odrębności komórki audytu wewnętrznego oraz ciągłości prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce. Wskazano także na uprawnienia audytora w jednostce, zasady planowania audytu, w tym planowania rocznego, oraz delegację dla Ministra Finansów do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz przekazywania informacji o pracy i wynikach audytu wewnętrznego.

W projekcie uofp wydłużono także listę kwalifikacji, którymi będzie mógł legitymować się audytor wewnętrzny. Między innymi będzie mogła to być osoba, która złożyła, w latach 2003–2006, z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora wewnętrznego przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ministra Finansów, lub posiada dwuletnią praktykę w zakresie audytu wewnętrznego i legitymuje się dyplomem ukończenia studiów podyplomowych w zakresie audytu wewnętrznego, wydanym przez jednostkę organizacyjną, która w dniu wydania dyplomu była uprawniona, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych lub prawnych.

Nowością w projekcie jest także zapis, że Minister kierujący działem powołuje, w drodze zarządzenia, komitet audytu. Celem komitetu audytu będzie wspieranie ministra kierującego działem w zapewnianiu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz skutecznego audytu wewnętrznego.

Zadaniami komitetu audytu może być przede wszystkim:

• sygnalizowanie istotnych ryzyk,

• sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień,

• wyznaczanie priorytetów do rocznych i strategicznych planów audytu wewnętrznego,

• przegląd istotnych wyników audytu wewnętrznego oraz monitorowanie ich wdrożenia,

• przegląd sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego oraz z oceny kontroli zarządczej,

• monitorowanie efektywności pracy audytu wewnętrznego, w tym przeglądanie wyników wewnętrznych i zewnętrznych ocen pracy audytu wewnętrznego,

• opiniowanie kandydatów na stanowisko kierownika komórki audytu wewnętrznego w ministerstwie,

• wyrażanie zgody na rozwiązanie stosunku pracy oraz zmianę warunków płacy i pracy kierowników komórek audytu wewnętrznego,

• składanie sprawozdań z realizacji zadań w roku poprzednim, ministrowi kierującemu działem oraz Ministrowi Finansów.

Zawarte w projekcie przepisy określają także skład komitetu audytu, organizację i tryb pracy komitetu audytu, niezbędne kwalifikacje niezależnych członków komitetu audytu, sposób ustalania wynagrodzeń członków komitetów audytu oraz elementy regulaminu komitetu audytu.

Wskazano także, że organem administracji rządowej właściwym w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych będzie Minister Finansów i określono jego zadania w tym zakresie.

Do zadań Ministra Finansów w zakresie koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych należeć będzie zwłaszcza:

• zlecanie audytu wewnętrznego,

• ocena audytu wewnętrznego,

• upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego i kontroli finansowej,

• wydawanie wytycznych,

• współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami,

• współpraca z komitetami audytu.

Dalsze regulacje dotyczą audytu zleconego. Audyt wewnętrzny będzie mógł być również przeprowadzony na wniosek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej na warunkach określonych w uofp, a także Prezesa Rady Ministrów.

Rozszerzono zapis dotyczący sprawozdawczości o funkcjonowaniu audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach. Kierownicy jednostek, wymienionych w uofp, będą mieli obowiązek przedstawiania Ministrowi Finansów:

• do końca stycznia każdego roku – informację o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w roku poprzednim,

• w każdym czasie, na wniosek Ministra Finansów, informacje związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.

Ponadto kierownik komórki audytu wewnętrznego będzie przedstawiał Ministrowi Finansów w każdym czasie, na jego wniosek, inne informacje i dokumenty związane z prowadzeniem audytu wewnętrznego.

Minister Finansów może określić, w formie komunikatu, oraz ogłosi w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów wzory tych informacji.

W projekcie uofp pojawiły się także nowe regulacje zawarte w rozdziale 6 „Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych”. Zgodnie z zawartą w projekcie definicją, kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Kontrola zarządcza będzie miała zapewniać zwłaszcza:

• zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

• skuteczność i efektywność działania,

• wiarygodność sprawozdań,

• ochronę zasobów,

• przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania,

• efektywność i skuteczność przepływu informacji.

Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, zgodnej ze standardami, należeć będzie do obowiązków ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, innych kierowników jednostek, określonych w uofp.

Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z powszechnie uznawanymi standardami. Minister Finansów może również określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych oraz szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej w zakresie kierowanych przez niego działów administracji rządowej.

W dalszej części rozdziału projektu uofp określa się obowiązki kierowników jednostek wymienionych w uofp w zakresie planów działalności na rok następny dla kierowanej jednostki. Plan działalności będzie musiał zawierać określenie celów w ramach poszczególnych zadań budżetowych wraz ze wskazaniem podzadań służących osiągnięciu celów oraz mierniki wykonania i ich planowane wartości. Ponadto kierownicy jednostek będą sporządzać do końca marca każdego roku, sprawozdanie z wykonania planu działalności oraz oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w kierowanej jednostce za poprzedni rok. Przy czym Minister Finansów może określić, w drodze rozporządzenia, sposób sporządzania oraz elementy planu działalności i sprawozdania z wykonania planu działalności, mając na uwadze zapewnienie przejrzystości informacji zawartych w tych dokumentach.

W uofp zawarto zapis, że kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej. Będzie mógł on powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki, np. głównemu księgowemu. Przy czym przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki.

Zgodnie z projektem uofp, głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych będzie mógł być pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:

1) prowadzenia rachunkowości jednostki,

2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,

3) dokonywania wstępnej kontroli:

• zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

• kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Projekt uofp wskazuje, że głównym księgowym będzie mogła być osoba, która m.in:

• ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,

• ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,

• jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,

• posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych albo świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.

Dalsze regulacje określają sposób przeprowadzania kontroli przez głównego księgowego oraz jego odpowiedzialność w tym zakresie, a także prawa przy realizacji swoich zadań, a zwłaszcza w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Przepisy dotyczące głównego księgowego będzie się stosować odpowiednio do głównego księgowego budżetu państwa, głównego księgowego części budżetowej oraz skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego).

Podstawy prawne

• Komunikat nr 1 Ministra Finansów z 19 lutego 2009 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF Nr 2, poz. 12)

• Projekt z 13 sierpnia 2008 r. ustawy o finansach publicznych

 

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r. Minister zdrowia podpisał rozporządzenie zapowiedziane w programie Polski Ład. Z jakich badań będzie można skorzystać?

    Polski Ład: nowe miejsca pracy i infrastruktura mają rozwiązać problemy gmin

    Polski Ład to całościowe spojrzenie na problemy powiatów i gmin w całej Polsce. W ramach Polskiego Ładu budowane będą m.in. obiekty sportowe oraz infrastruktura drogowa, energetyczna, internetowa, kolejowa, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego i poprawią jakość życia - mówił premier Mateusz Morawiecki.

    Konrad Fijołek prezydentem Rzeszowa - wyniki wyborów

    Konrad Fijołek nowym prezydentem Rzeszowa - znamy już oficjalne wyniki wyborów. Kandydat popierany przez opozycję: PO, Lewicę, PSL i Ruch Polska 2050 wygrał w pierwszej turze. Ile głosów zdobyli poszczególni kandydaci?

    Kurator oświaty - jakie ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Kurator oświaty. Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje rozwiązania wzmacniające rolę kuratora oświaty. Jakie kurator ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Lektury w szkole podstawowej – proponowane zmiany

    Lektury w szkole podstawowej – zmiany. Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało propozycję zmian w liście lektur szkolnych. Jakie książki zostaną usunięte z wykazu a jakie dodane?

    Lista lektur w liceum i technikum – proponowane zmiany

    Lektury w liceum i technikum – jakie zmiany proponuje Ministerstwo Edukacji i Nauki? Skreślone z wykazu lektur mają być m.in. wiersze Marcina Świetlickiego oraz „Mała apokalipsa” Tadeusza Konwickiego. Zamiast tego uczniowie mają czytać m.in. dzieła filozoficzne i egzystencjalne Jana Pawła II.

    Dopłaty z gmin za odpady, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody

    Dopłaty z gmin, maksymalna stawka opłaty od zużycia wody - szykują się spore zmiany w gospodarce odpadami. Co zawiera rządowy projekt zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

    Komunikacja w Compliance

    Komunikacja w Compliance. W najbliższym czasie sektor publiczny, ale i sektor prywatny (zwłaszcza duże i średnie przedsiębiorstwa) czeka wdrażanie systemów Compliance. Kluczem do udanego wdrożenia, a potem utrzymania systemów Compliance jest komunikacja.

    Leśna szkoła z klimatem - ruszają ekolekcje

    Leśna szkoła z klimatem to program opracowany we współpracy Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, który służy inspirowaniu uczniów i nauczycieli do działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu. W program zaangażowane są też Lasy Państwowe, które m.in. przygotowują służące grom plenerowym ścieżki i organizują prelekcje.

    Dzień Ojca - gra miejska "Przygoda z Tatą"

    Dzień Ojca - MRiPS zaprasza do zapisów na grę miejską "Przygoda z Tatą". Gra odbędzie się w Warszawie.

    Praca zdalna urzędników - ekwiwalent

    Praca zdalna urzędników - po zmianie przepisów pracodawca będzie musiał zagwarantować ekwiwalent. Czy wygasi to pracę zdalną urzędników?

    Obowiązek zgłoszenia, czym ogrzewamy domy od 1 lipca 2021 r.

    Obowiązek zgłoszenia czym ogrzewamy domy - 1 lipca 2021 roku rusza zbieranie danych do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Do kiedy będzie trzeba zgłosić urządzenia? Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Euro 2021: Narodowa Strefa Kibica na mecz Polski z Hiszpanią

    Euro 2021 - Strefa Kibica na Stadionie Narodowym. 19 czerwca 2021 roku na Stadionie Narodowym będzie można oglądać mecz reprezentacji Polski z Hiszpanią na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej. Jakie będą zasady? Ile osób będzie mogło wejść na stadion?

    MEiN proponuje zmiany w liście lektur

    Zmiany w liście lektur - Ministerstwo Edukacji i Nauki rozpoczyna konsultacje społeczne. Potrwają do 8 lipca.

    Narodowy Spis Powszechny - jak powinni się spisać studenci?

    Narodowy Spis Powszechny - studenci mogą nie mieć świadomości, że ciąży na nich obowiązek spisowy. Nigdy nie brali udziału w spisie - ostatni był 10 lat temu, gdy byli jeszcze dziećmi. Mogą też myśleć, że zrobią to za nich rodzice lub dom studencki. Najlepiej jednak wziąć odpowiedzialność we własne ręce i spisać się samodzielnie! Tym bardziej, jeśli nie mieszka się z rodzicami lub w akademiku.

    Strajk Pielęgniarek: Czujemy się oszukane przez rząd [PODCAST]

    11 manifestacji w centralnych miejscach miast wojewódzkich, 4000 uczestników: pielęgniarki, pielęgniarze, położne - tak wyglądał strajk ostrzegawczy pielęgniarek i położnych. Czy będzie strajk generalny? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Do kiedy wystawienie ocen 2021?

    Do kiedy wystawienie ocen 2021? Ile czasu mają uczniowie na poprawienie ocen końcowych? Kiedy jest zakończenie roku szkolnego?

    Polski Ład: czy stracą seniorzy i osoby wymagające opieki?

    Polski Ład: czy stracą seniorzy i osoby wymagające opieki? W ramach Polskiego Ładu rząd przedstawił plan 10 ustaw do przygotowania w ciągu 100 najbliższych dni. W pakiecie tym niemal nie przewidziano działań zawartych w części „Złota jesień życia”. Wyjątkiem są emerytury bez podatku, ale ta planowana zmiana, bez równoległych korekt w innych obszarach wsparcia, niesie również skutki uboczne dla części osób starszych – zwłaszcza niesprawnych, wymagających opieki i ich rodzin.

    Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.

    Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?

    Certyfikat COVID na telefonie

    Certyfikat COVID na telefonie - od kiedy? Odpowiadamy na pytania - gdzie go teraz szukać i kiedy paszport covidowy pojawi się w aplikacji mObywatel.