Czy rząd podniesie stawki kilometrówki?
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest kilometrówka?
To ewidencja przebiegu pojazdu, która służy do rozliczania wydatków ponoszonych na samochód w firmie. Prowadzi ją przedsiębiorca wykorzystujący prywatny samochód w celach firmowych. Kilometrówkę wykorzystują też leśnicy, listonosze. Infor.pl opisywał protest leśników w 2021 r. w sprawie niskich stawek kilometrówki:
REKLAMA
Ile wynosi obecnie kilometrówka?
Stawki ryczałtu nie zmieniły się od 2007 r. i zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. (Dz.U. nr 27 poz. 271 ze zm.) wynoszą:
- 0,5214 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika do 900 cm3.,
- 0,8358 zł – w przypadku samochodów osobowych o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3,
- 0,2302 zł – w przypadku motocykli,
- 0,1382 zł – w przypadku motorowerów.
Kiedy rząd zmieni kilometrówkę?
7 kwietnia 2022 r. odpowiedział na to pytanie w Sejmie wiceminister finansów Piotr Patkowski (odpowiedź na interpelację poselską nr 32317). Kluczowym elementem odpowiedzi jest wskazanie, że rozporządzenie z 25 marca 2002 r. zostało wydane na podstawie art. 34a ustawy o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 180 ze zm.). I nakazuje oprzeć stawki wykorzystywane w kilometrówce w powiązaniu do pojemności silnika.
Przepis stanowi:
art. 34a ust. 1 |
Na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy. |
art. 34a ust. 2 |
Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów, o których mowa w ust. 1, uwzględniając rodzaj pojazdu mechanicznego, jego pojemność oraz limit kilometrów w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, właściwych ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika. |
Tymczasem istotne przepisy podatkowe dotyczące samochodów od 1 stycznia 2022 r. odnoszą się nie do pojemności silnika, a mocy samochodów. Chodzi o art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od 1 stycznia 2022 r. ten z kolei przepis stanowi:
Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości: 1) 250 zł miesięcznie - dla samochodów: a) o mocy silnika do 60 kW, b) stanowiących pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110 i 1093) lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy; 2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów innych niż wymienione w pkt 1. |
Stanowisko MF wobec zmiany kilometrówki
Z przedstawionego w Sejmie stanowiska Piotra Patkowskiego wynika, że warunkiem zmiany kilometrówki jest najpierw nowelizacja ustawy o transporcie drogowym. Ma ona tak samo jak ustawa o PIT odnosić się do mocy silnika. I dopiero w następnym kroku jest możliwa zmiana kilometrówki. Ta kolejność zdaniem wiceministra pozwoli na objęcie przepisami także samochodów elektrycznych i wodorowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.