REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady podziału rezerwowych funduszy unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowało metodologię podziału środków unijnych z rezerwy przeznaczonej dla najszybciej i najefektywniej realizowanych krajowych i regionalnych programów operacyjnych.

Polska, tak jak i inne kraje unijne, 3% kwoty środków unijnych z Funduszy Strukturalnych przyznanych na lata 2007–2013 przeznaczyła na tzw. krajową rezerwę wykonania (dalej: rezerwa wykonania). Ma ona być przeznaczona na dofinansowanie tych programów operacyjnych i ich poszczególnych priorytetów oraz działań, które są wdrażane najszybciej i przynoszą największe efekty.

REKLAMA

REKLAMA

Polska rezerwa wykonania wynosi ponad 1,3 mld euro, na które składają się środki z:

• Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: EFRR) – ponad 1 mld euro (co stanowi 77,5% całej kwoty),

• Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) – ponad 300 mln euro (22,5%).

REKLAMA

Nie ma natomiast środków z Funduszu Spójności, a więc rezerwa wykonania nie może być przeznaczona na te priorytety Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dalej: PO Infrastruktura i Środowisko), które są współfinansowane z tego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział krajowej rezerwy pomiędzy poszczególne programy, ich priorytety i działania zostanie przeprowadzony tylko raz – w pierwszym kwartale 2011 r.

Wysokość dotacji dla poszczególnych programów

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR) kwota rezerwy wykonania zostanie podzielona pomiędzy regionalne programy operacyjne (dalej: RPO), Program Operacyjnych Kapitał Ludzki (dalej: PO Kapitał Ludzki) oraz pozostałe krajowe programy operacyjne (patrz: tabela 1).

Podzielone pomiędzy poszczególne programy operacyjne środki rezerwy wykonania będą przekazywane w ciągu 3 lat w następujący sposób:

1) rok 2011 – 266 260 819 euro,

2) rok 2012 – 532 521 640 euro,

3) rok 2013 – 532 521 640 euro.

Programy, priorytety i działania

Przyznane poszczególnym programom środki rezerwy wykonania będą dzielone pomiędzy ich priorytety i działania. O przyznaniu funduszy będzie decydować skuteczność i efektywność konkretnych rodzajów interwencji. Oznacza to np., że, jeżeli z PO Infrastruktura i Środowisko najszybciej i najskuteczniej realizowane są projekty dotyczące budowy kanalizacji, a najsłabiej – dróg, to dodatkowe środki z rezerwy wykonania zostaną przeznaczone na realizację działań dotyczących kanalizacji. Natomiast na działania dotyczące dróg dodatkowych funduszy nie będzie lub będą zdecydowanie niższe.

O wysokości przyznanych środków poszczególnym priorytetom będzie decydowało wykorzystanie środków w latach 2007–2010.

PO Kapitał Ludzki

W przypadku PO Kapitał Ludzki podział środków z rezerwy wykonania będzie się odbywał na poziomie całego programu. Oznacza to, że o fundusze będą konkurować wszystkie instytucje zaangażowane w realizację PO Kapitał Ludzki.

Środki zostaną rozdysponowane pomiędzy:

• priorytety – w przypadku priorytetów I, III oraz IV (każdy z tych priorytetów realizowany jest przez inna instytucje),

• działań – w przypadku priorytetów II i V (działania tych priorytetów realizowane są przez różne instytucje),

• regiony – w przypadku priorytetów VI–IX (priorytety te realizowane są przez urzędy marszałkowskie).

O fundusze te będą konkurować:

1) Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (priorytet I oraz Działanie 5.4 i 5.5),

2) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Działanie 2.1 i 2.2),

3) Ministerstwo Zdrowia (Działanie 2.3)

4) Ministerstwo Edukacji Narodowej (priorytet III),

4) Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (priorytet IV),

5) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (Działanie 5.1),

6) Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (Działanie 5.2),

7) Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (Działanie 5.3),

8) wskazane przez samorządy województw 16 instytucji realizujących PO Kapitał Ludzki w regionach (priorytet VI–IX).

Środki z rezerwy wykonania przeznaczone na PO Kapitał Ludzki zostaną rozdysponowane pomiędzy 8 instytucji najlepiej wydających fundusze instytucji (patrz: tabela 2).

Wysokość dodatkowych środków z rezerwy wykonania nie może przekroczyć 50% przyznanych danej instytucji lub województwu środków na realizację PO Kapitał Ludzki. Jeżeli będzie ona wyższa, to fundusze przekraczające 50% zostaną rozdysponowane proporcjonalnie pomiędzy pozostałe instytucje sklasyfikowane w rankingu.

Czytaj także: Firmy zakładają przedszkola za pieniądze z UE>>

Krajowe programy operacyjne

W przypadku krajowych programów operacyjnych (innych niż PO Kapitał Ludzki) warunkiem udziału poszczególnych priorytetów w podziale środków rezerwy wykonania będzie przekroczenie minimalnego progu wdrażania funduszy unijnych, czyli osiągnięcie tzw. kryterium dopuszczalności dla poszczególnych priorytetów. Wynosi on 20% wykorzystania przyznanych na dany priorytet środków do końca 2010 r.

O wysokości dodatkowych środków będzie decydowało natomiast miejsce w rankingu najlepiej realizowanych priorytetów. Ranking powstanie na podstawie:

1) kryterium tempa wydatkowania, czyli stopnia wykonania priorytetu mierzonego wykorzystaniem środków wspólnotowych przeznaczonych na dany priorytet.

2) kryterium lizbońskiego, czyli wartości zakontraktowanych środków z kategorii lizbońskich w odniesieniu do całości środków z kategorii lizbońskich w danym priorytecie.

Ostateczna kwota przypadająca dla danego priorytetu będzie zależeć od liczby priorytetów, które osiągną kryterium dopuszczalności. Według MRR kwota przyznana za pierwsze miejsce w rankingu będzie wielokrotnością kwoty przyznanej za miejsce ostatnie (np. 10-krotność w przypadku, gdy 10 priorytetów spełni kryterium dopuszczające, 5-krotność w przypadku, gdy 5 priorytetów spełni to kryterium).

Czytaj także: Kosekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych>>

Regionalne programy operacyjne

Dodatkowe środki z rezerwy wykonania będą mogły otrzymać te regiony, które osiągną kryterium dopuszczalności dla RPO, czyli do końca 2010 r. wykorzystają 20% przyznanych środków (nie wlicza się tu zaliczki w wysokości 9%, którą regiony otrzymały na realizację programów).

Do wykorzystanych środków zaliczane będą tylko te, które:

1) już zostały wypłacone beneficjentom RPO albo

2) pokryją już udokumentowane wydatki beneficjentów.

Oznacza to, że im więcej regionów osiągnie kryterium dopuszczalności, tym mniej środków przypadnie dla każdego z nich (patrz: tabela 3).

Wysokość dodatkowych funduszy będzie zależeć od zajętego przez region miejsca w rankingu województw najlepiej wykorzystujących fundusze RPO. Ranking będzie tworzony na podstawie:

• wykorzystania środków i

• tempa ich kontraktacji.

Kryterium wykorzystania środków unijnych dotyczy wartości wniosków o płatność przekazanych przez beneficjentów do urzędu marszałkowskiego (pełniącego rolę instytucji zarządzającej RPO) albo do wojewody (pełniącego rolę instytucji pośredniczącej w certyfikacji wydatków przez KE) do końca 2010 r.

Natomiast w przypadku kryterium kontraktacji MRR będzie sprawdzać poziom zakontraktowanych środków w 10 wspieranych ze środków RPO obszarach:

 1) badania i rozwój technologiczny, innowacje, przedsiębiorczość,

 2) społeczeństwo informacyjne,

 3) transport,

 4) energia,

 5) ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom,

 6) turystyka,

 7) kultura,

 8) odnowa obszarów miejskich i wiejskich,

 9) inwestycje w infrastrukturę społeczną,

10) pomoc techniczna.

Jeśli dwa lub więcej województw zajmą to samo miejsce w rankingu, o przyznaniu lub wysokości części rezerwy wykonania zdecyduje wysokość kryterium dopuszczalności, czyli wykorzystanych środków unijnych.

Przygotowane przez MRR zasady podziału rezerwy wykonania zostały przekazane do akceptacji KE.

Wioletta Kępka

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA