Kategorie

Fundusze unijne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundusz Odbudowy - unijne środki dla Polski. Jakie środki dla Polski zakłada unijny budżet na lata 2021-2027? Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?
Fundusze unijne 2021-2027 - unijna perspektywa finansowa na lata 2021-2027 zakłada utrzymanie udziału procentowego dla regionalnych programów operacyjnych analogicznie, jak miało to miejsce w poprzednich edycjach. To pozwoli samorządom na kontynuację planów, w szczególności w zakresie inwestycji, które nie zostały zakończone lub w ogóle nie miały szansy zostać zrealizowane. Na większy przydział środków będą mogły liczyć obszary słabiej rozwinięte.
Środki unijne stanowią istotne źródło finansowania gminnych inwestycji. Niestety, nie zawsze aplikowanie o zewnętrzne wsparcie kończy się powodzeniem i zawarciem umowy o dofinansowanie. Niekiedy projekt zostaje odrzucony w trakcie jego procedowania. Warto wiedzieć, jakie uprawnienia przysługują gminie w zakresie procedury odwoławczej.
Fundusze Europejskie 2021-2027 - ile dla kogo? Znamy już podział środków na poszczególne programy i regiony. Na co zostaną przeznaczone fundusze unijne?
Fundusze unijne na lata 2021-2027 - jak zainwestujemy środki? Umowa Partnerstwa z UE trafi do konsultacji społecznych 19 stycznia.
Polska grozi wetem dla unijnego budżetu. Dotacje z funduszy Unii Europejskiej są bardzo ważne dla finansowania inwestycji samorządów. Ile pieniędzy samorządy otrzymują z UE?
Odrzucono sześć wniosków o środki na projekty w ramach unijnego programu "Partnerstwo miast". Ma to mieć związek z utworzeniem tam przez władze lokalne tzw. stref wolnych od LGBT.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej uzgodniło z Komisją Europejską i Ministerstwem Zdrowia szybszą ścieżkę dla nowych inwestycji w obszarze zdrowia związanych z koronawirusem, które mają być finansowane z funduszy unijnych. Pierwsze projekty przygotowało już województwo mazowieckie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał ponad 100 tys. zł ze środków unijnych na działania edukacyjne regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Wielkopolsce.
Trwałość projektu – obok wskaźników, dochodu i kwestii podwójnego finansowania – jest jednym z zagadnień kontrolowanych po zakończeniu realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Aby nie narazić się na konieczność zwrotu dotacji, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na dokonywane w okresie realizacji projektu zmiany właścicielskie, produkcyjne i kapitałowe.
Pakiet ma przede wszystkim na celu aktywizację potencjałów średnich miast. Obejmuje on aż 255 miejscowości w Polsce.
Kolejne miasta z funduszy unijnych otrzymają 1 mld zł na dofinansowanie inwestycji drogowych. Środki przeznaczone są m.in. na rozbudowę DK 52 (ul. Krakowskiej / ul. Żywieckiej) w Bielsku-Białej, czy też budowę Osi Zachodniej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 94.
Ministerstwo Rozwoju na inwestycje drogowe w miastach przeznaczy 158 mln zł. Środki pochodzą z funduszy unijnych.
Projekty strategiczne mają unowocześnić polską gospodarkę. Dotyczą one sfery społecznej, otoczenia prawnego przedsiębiorstw. Bardzo istotnym elementem są uproszczenia w dostępie do funduszy unijnych, gdyż w efekcie końcowym powinno to spowodować wzrost gospodarczy.
Joint Assistance to Support Projects in European Regions, czyli Wspólna Inicjatywa Wsparcia Projektów w Regionach Europejskich to nic innego jak program pomocy technicznej. Ma na celu wsparcie w przygotowaniu projektów ubiegających się o dofinansowanie z funduszy unijnych.
Plan kontraktacji na 2016 r. przekroczony o 6,4 mld zł.
Jak wynika z raportu ewaluacyjnego Komisji Europejskiej przynajmniej 9,4 miliona Europejczyków znalazło pracę dzięki Europejskiemu Funduszowi Społecznemu. Środki z EFS pomogły Europejczykom podnieść albo zdobyć kwalifikacje zawodowe.
Komisja Europejska ogłosiła pozytywną decyzję dotyczącą budowy II linii metra. Beneficjentem jest Miasto Stołeczne Warszawa. Na rozbudowę II linii metra Warszawa otrzyma dofinansowanie w wysokości 1,8 mld zł.
Jednorazowe odpisy amortyzacyjne w wysokości do 100 tyś. zł mają spowodować, że przedsiębiorcy zaoszczędzą nawet 17,7 tyś. zł.
Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że likwidacja gimnazjów nie oznacza automatycznej utraty dotacji unijnych na realizowane przez nie projekty. Zobowiązania podjęte przez beneficjentów w zakresie zachowania trwałości rezultatów przedsięwzięć sfinansowanych ze środków funduszy europejskich w sytuacji zmiany struktury szkół, w tym stopniowego wygaszania szkół gimnazjalnych, będą każdorazowo wymagały szczegółowej analizy pod kątem możliwości dalszego wykorzystania tych rezultatów do osiągnięcia celów edukacyjnych i zachowania ich funkcji oświatowych.
Województwa łódzkie i zachodniopomorskie powierzyły Bankowi Gospodarstwa Krajowego wdrażanie programów unijnych służących wspieraniu przedsiębiorców w tych regionach.
Długofalowa współpraca sąsiadujących miast i gmin przyczyniłaby się do rozwoju przestrzennego regionów, w których decyzje o inwestycjach wreszcie zapadałyby z większą rozwagą, z uwzględnieniem interesów wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców, a nie tylko tych z wybranego terenu
Związek Miast Polskich zaprasza wszystkie polskie samorządy gminne oraz samorządowe jednostki organizacyjne do udziału w otwartym konkursie na zainspirowane doświadczeniami norweskimi mikroprojekty, które mają prowadzić do innowacji w dziedzinie efektywności energetycznej lub wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE). Konkurs odbywa się w ramach projektu „Polsko-norweska platforma współpracy dla poszanowania energii i klimatu”, który ZMP realizuje wspólnie z Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych (KS) oraz Stowarzyszeniem Gmin Polska Sieć „Energie Cités”.
Organizacje pozarządowe przypatrzyły się szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym. Wybrano trzy obszary, które pokazują stosunek władz regionalnych do zaangażowania obywateli w sprawy publiczne oraz ich nastawienie na skuteczność wykorzystania środków europejskich.
Projekty rewitalizacyjne zawierają w sobie różne rodzaje inwestycji, m.in. w zakresie infrastruktury lokalnej, kultury czy sportu i rekreacji. W każdym z tych przypadków zmieniło się podejście Komisji Europejskiej do pomocy publicznej.
W nowej perspektywie finansowej UE większe znaczenie ma mieć finansowanie pozadotacyjne, a więc przede wszystkim krajowe i europejskie instrumenty zwrotne oraz PPP. Jednak jest to finansowanie o wiele droższe niż tradycyjne wsparcie pomocowe. Dlatego nie wszystkie samorządy chcą i mogą z niego skorzystać. O rozwoju zdecydują więc środki unijne.
Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach „Środki unijne dla sektora publicznego w nowej perspektywie finansowej 2014-2020”, które odbędą się 5 maja br. w Warszawie. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl
Na program rewitalizacji chcemy wydać 25 mld zł w zbliżającej się perspektywie. Z tego 22 mld będzie pochodzić ze środków unijnych - 15 mld z programów regionalnych i 7 mld ze środków krajowych - plus 3 mld ze środków własnych, naszego budżetu krajowego.
Polskie miasta mają do wykorzystania miliardy złotych na sieci tramwajowe. Wyzwaniem jest nie tylko jakość taboru, lecz także oferta dla pasażera.
Jak wynika z przygotowanego przez ERSTE raportu, środki unijne w latach 2014–2020 mogą stać się podobnym impulsem do rozwoju Europy Środkowej i Wschodniej, jak plan Marshalla dla Europy w latach powojennych. Budżet całej polityki spójności, przeznaczony przede wszystkim dla najbiedniejszych obszarów w UE, przekroczy 350 mld euro.
Mazowsze dostanie ok. 1,4 mld euro (5,8 mld zł) mniej środków niż w poprzednim unijnym budżecie. Mimo tego Polska pozostanie największym beneficjentem unijnych środków – może liczyć na ponad 77 mld euro w ramach polityki spójności, czyli ok. 22 proc. wszystkich funduszy.
Zgodnie z unijnymi wytycznymi priorytet w ciągu obecnej perspektywy budżetowej, trwającej do 2020 r., będą miały projekty wpisane na listę Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach tego programu UE chce skupić się na budowie dziewięciu korytarzy przez teren całej wspólnoty. Przez Polskę przebiegają dwa: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.
Nie będzie opóźnień w wypłatach dla rolników od 2014 roku. Porozumienie w sprawie reformy unijnego rolnictwa uwzględnia polski postulat zwiększenia puli pieniędzy na dopłaty rolne.
Niebawem w części województw ruszą nabory wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 7.3 "Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji ".
Polska potrzebuje inwestycji, ale pojawia się pytanie gdzie na to znaleźć niezbędne pieniądze? Jak regiony naszego kraju mogą sfinansować swoje potrzeby?
Stworzenie przyjaznych warunków inwestowania w podsektor energetyki odnawialnej może w ciągu kilku lat doprowadzić do znacznego wzrostu udziału źródeł tejże energii w ogólnym zużyciu nośników energetycznych.
Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.
Przemyślany plan zarządzania projektem unijnym może być argumentem decydującym o przyznaniu dotacji, dlatego warto przewidzieć w nim różne mechanizmy rozwiązywania sytuacji kryzysowych.
W latach 2007-2013 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) daje administracji publicznej w Polsce szansę na zmianę jakościową realizowanych usług i podejmowanych inicjatyw. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z EFS wsparcie udzielane jest w ramach dziesięciu priorytetów.
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli m.in. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Szczególna uwaga skupiona jest na zamówieniach współfinansowanych ze środków unijnych, o czym świadczy ich liczba. W 2009 roku kontrolą objęto 177 postępowań.
Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady uruchamiania środków europejskich, które różnią się od poprzedniego systemu. Wprowadziła je ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Przy realizacji projektów unijnych zdarzają się sytuacje niedozwolone, które skutkują określonymi karami. Warto zapoznać się z tym, jakie sankcje czekają beneficjenta, który naruszy np. umowę o dofinansowaniu.
Od 1 stycznia 2010 r. płatności unijne realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego, który odpowiada również za wypłatę pożyczek dla samorządów realizujących projekty współfinansowane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. O sprawność nowego systemu spytaliśmy przedstawicieli Banku.
Rząd przyjął plan wydatków z krajowych i regionalnych programów operacyjnych w 2010 r. Jednak to, czy uda się go zrealizować, zależy m.in. od skuteczności nowego systemu płatności unijnych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowało metodologię podziału środków unijnych z rezerwy przeznaczonej dla najszybciej i najefektywniej realizowanych krajowych i regionalnych programów operacyjnych.
Przy realizacji projektów unijnych zdarzają się sytuacje niedozwolone, które skutkują określonymi karami. Warto zapoznać się z tym, jakie sankcje czekają beneficjenta, który naruszy np. umowę o dofinansowaniu.
W związku z planowanym ubieganiem się o dotację na termomodernizację szkoły ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska” w Likwidacji przekazała w listopadzie 2007 r. na konto gminy darowiznę z przeznaczeniem na wymianę stolarki okiennej w tej szkole.
W latach 2007-2013 samorządy będą mogły ubiegać się o środki na rozwój turystyki w wysokości prawie 1 mld euro. Alokacja ta znajduje się przede wszystkim w 16 regionalnych programach operacyjnych oraz w Programie Innowacyjna Gospodarka oraz Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej. Polski rząd oraz samorządy, wykorzystując dofinansowanie unijne, przeznaczą na rozwój turystyki ok. 5,2 mld zł (1,3 mld euro) do roku 2015.
W nowej perspektywie na lata 2007-2013 znaczna część środków, głównie z regionalnych programów operacyjnych, ale też z programu Infrastruktura i Środowisko oraz Innowacyjna Gospodarka przeznaczona zostanie na rozwój polskiej turystyki i kultury. Dofinansowane może być np. powstanie wioski tematycznej. Jak to zrobić?
W programach operacyjnych 2007 - 2013 istnieje możliwość otrzymania zaliczki na podstawie umowy o dofinansowanie. Ma to przyczynić się do realizacji większej liczby projektów przez biedne gminy.