reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Rachunkowość budżetowa > Pieniądze z dotacji muszą być wydane w terminie

Pieniądze z dotacji muszą być wydane w terminie

Wydatki dokonane po terminie obowiązywania umowy o dotację naruszają dyscyplinę finansów publicznych. Nie można jednak uznać winy oskarżonego, jeśli warunki, w jakich działał, nie pozwoliły na inne zachowanie.


Regionalna Komisja Orzekająca uznała dyrektora szpitala wojewódzkiego za winnego umyślnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dyrektor wydał pieniądze z przyznanej szpitalowi dotacji z budżetu województwa po terminie, na jaki dotacja została przyznana. Komisja wymierzyła obwinionemu karę upomnienia. Główna Komisja Orzekająca (GKO) uchyliła wyrok w części dotyczącej winy i jednocześnie utrzymała ten wyrok w mocy co do kary upomnienia.

UZASADNIENIE

Spór przed GKO dotyczył tego, czy dyrektor szpitala mógł wydać pieniądze z przyznanej szpitalowi dotacji po terminie i czy można mu przypisać winę w takiej sytuacji. Dyrektor szpitala w maju 2004 r. podpisał umowę, na podstawie której szpitalowi przyznano dotację na szkołę promocji zdrowia. Zgodnie z treścią umowy pieniądze powinny zostać wydane do 15 grudnia 2004 r. Ze sprawozdania z wykonania umowy wynika, że niemal cała kwota dotacji do tego czasu została wydatkowana przede wszystkim na wynagrodzenia dla osób przeprowadzających szkolenia w ramach programu pod nazwą szkoła promocji zdrowia. Faktyczna wypłata środków nastąpiła jednak w 2005 roku. Obwiniony wskazywał, że nie było przyjętego planu wydatków, za które ponosił odpowiedzialność główny księgowy. I zarówno komisja I, jak i II instancji nie dała wiary tym argumentom, stwierdzając, że obwiniony jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych ponosi pełną odpowiedzialność za realizację umowy o dotację, którą podpisał. Zdaniem obydwu komisji obwiniony świetnie zdawał sobie sprawę, że pieniądze z dotacji musi wydać w ściśle oznaczonym terminie, bo taki zapis był w umowie. A zatem jeśli wydatki nastąpiły po terminie, to działanie takie jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych i kwalifikuje się do ukarania karą upomnienia.

Obwiniony, broniąc się, wskazywał także na trudną sytuację finansową szpitala. Okazuje się, że komornik podjął w okresie realizacji umowy o dotację czynności egzekucyjne, bo szpital miał długi. Zdaniem komisji I instancji dla oceny naruszenia ustawy o finansach publicznych nie ma znaczenia, że dyrektor musiał na bieżąco realizować płatności szpitala choćby za prąd i wodę i bez znaczenia było tutaj źródło pochodzenia tych pieniędzy. Inne stanowisko zajęła GKO. Jej zdaniem dyrektorowi nie można przypisać winy w zaistniałej sytuacji. GKO uznała, że dyrektor wykonywał zobowiązania finansowe, które zaciągnął, w okresie wykonywania umowy o dotację. Obwiniony nie mógł nie zapłacić za te zobowiązania. Trzeba mieć również na uwadze, że trudna sytuacja finansowa szpitala zmusiła obiektywnie obwinionego do wypłat z tytułu realizacji umowy o dotację po upływie terminu jej obowiązywania.

SYGN. AKT DF/GKO-4900-55/59/07/2486

reklama

Czytaj także

Źródło:

GP

Zdjęcia


Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Kowalski

Doradca podatkowy z kilkunastoletnim stażem w różnych organach podatkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama