Inwestycje unijne nie są wliczane do zadłużenia samorządu
REKLAMA
REKLAMA
Wątpliwości samorządów i regionalnych izb obrachunkowych dotyczyły art. 170 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych). Zgodnie z jego brzmieniem ograniczeń dotyczących kwoty długu na koniec roku budżetowego (60% wykonanych dochodów) oraz długu na koniec kwartału (60% planowanych dochodów) nie stosuje się do emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciąganych w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami europejskimi (UE i EFTA). Dotyczy to umów na dofinansowanie przez Unię inwestycji infrastrukturalnych.
REKLAMA
RIO prosi o odpowiedź
Zdaniem dr. Ryszarda Pawła Krawczyka, przewodniczącego Krajowej Rady RIO, obecnie możliwe są 2 podejścia do interpretacji art. 170 ustawy o finansach publicznych:
1) „Ostrożne”, zgodnie z którym ustalenie wielkości wyłączenia z długu obejmuje wyłącznie wkład unijny,
2) „Elastyczne”, które pozwala wyłączyć także pożyczki i kredyty na wkład własny.
Rozwiązanie tej sprawy zawarto w interpretacji Ministerstwa Finansów z 16 lipca 2008 r. (sygn. ST2-4834-107/SZH/2008/1092), które to wyjaśnienie doprecyzowało sposób ustalania limitu zadłużania samorządów. Resort wskazał, że istotne znaczenie dla interpretacji tego przepisu ma użycie formuły „w związku z umową”. Oznacza to - informuje Ministerstwo Finansów - że wyłączenia z limitu 60% dotyczą długu powstałego w celu zapewnienia wkładu własnego jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiatu i województwa) i długu zaciągniętego na sfinansowanie zadania w części podlegającej refundacji.
Zwiększenie zdolności absorpcyjnej
Ministerstwo zwraca uwagę, że art. 170 ustawy o finansach publicznych należy rozpatrywać w kontekście pozostałych przepisów w tym zakresie. Wyłączenie środków samorządowych na inwestycje z ograniczeń limitujących spłatę zobowiązań ma na celu:
• zwiększenie zdolności absorpcji środków unijnych,
• dyscyplinowanie jednostek przed zbyt wysokim obciążeniem dochodów spłatami zobowiązań.
Resort podkreśla jednocześnie, że tego rodzaju zobowiązania finansowe stanowią dług, który powinien być wykazywany w prognozie kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego.
Mariusz Jendra
Podstawa prawna:
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 140, poz. 984)
REKLAMA
REKLAMA