REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absolutorium dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Instytucja absolutorium dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego służy kontroli wykonywania budżetu przez organ wykonawczy jednostek samorządu terytorialnego. Kontrola ta dokonywana jest corocznie przez organy stanowiące tych jednostek. Obowiązujące przepisy umożliwiają wyodrębnienie czterech etapów procedury absolutoryjnej.

Procedurę udzielania absolutorium dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego można podzielić na:

REKLAMA

REKLAMA

1. ocenę sprawozdania sporządzonego przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego z wykonania budżetu za rok ubiegły,

2. sporządzenie wniosku w sprawie absolutorium oraz jego zaopiniowanie,

3. podjęcie uchwały przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w sprawie udzielenia lub też nieudzielenia absolutorium,

REKLAMA

4. etap czwarty, stosowany jedynie w przypadku nieudzielenia absolutorium zarządowi, związany z postępowaniem, które musi być podjęte w celu rozpatrzenia wniosku o odwołanie zarządu, stanowiący konsekwencję negatywnego rozstrzygnięcia kwestii absolutorium.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy etap procedury absolutoryjnej rozpoczyna przygotowanie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetów jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 marca następnego roku, zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej.

Wskazane sprawozdanie rozpatruje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego przed podjęciem uchwały w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego. Omawiane sprawozdanie podlega zaopiniowaniu przez skład orzekający regionalnej izby obrachunkowej.

Wniosek komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium dla zarządów JST

Postępowanie absolutoryjne inicjuje wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium zarządowi. Komisja rewizyjna organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje bowiem sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej, o tym sprawozdaniu oraz informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.

Komisja rewizyjna przedstawia w terminie do dnia 15 czerwca roku następującego po roku budżetowym organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu.

Wniosek w sprawie absolutorium komisji rewizyjnej podlega zaopiniowaniu przez regionalna izbę obrachunkową. Powinien być przekazany do RIO z pismem przewodnim przewodniczącego rady.

Wniosek powinien zawierać cechy opinii i jednoznacznie wskazywać, czy komisja wnioskuje o udzielenie, czy też nieudzielenie absolutorium zarządowi. Powinien zawierać zatem uzasadnienie pozostające w logicznym związku z tezą wniosku.

Podstawą do wydania opinii przez komisję rewizyjną jest przede wszystkim analiza sprawozdań statystycznych z wykonania budżetu i sprawozdania opisowego z wykonania budżetu, przedkładanego organowi stanowiącemu przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Komisja rewizyjna dokonuje również oceny wykonania budżetu przez zarząd na podstawie analizy jej pracy kontrolnej i opiniodawczej oraz innych komisji organu stanowiącego, a także wyników przeprowadzonych kontroli przez państwowe organy administracji państwowej.

Na podstawie zebranych materiałów komisja rewizyjna dokonuje oceny wykonania budżetu, biorąc pod uwagę nie tylko kryterium legalności, a więc zgodności z prawem podejmowanych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego decyzji, lecz także kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Wniosek komisji rewizyjnej powinien umożliwić radzie uzyskanie odpowiedzi na pytania:
• jaki jest stan planowanych dochodów i wydatków do zrealizowanych,
• jakie są przyczyny rozbieżności pomiędzy planem i wykonaniem, czy wina za owe rozbieżności można obciążyć organ wykonujący budżet, czy też były one wynikiem obiektywnych uwarunkowań.

Uchwała organu stanowiącego w sprawie absolutorium dla zarządów JST

Etap trzeci związany z podjęciem przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi, poprzedza rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu przedkładanego przez zarząd.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym. Jednocześnie podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu.

Uchwała w sprawie absolutorium może być podjęta po zapoznaniu się organu stanowiącego z:
• sprawozdaniem z wykonania budżetu JST,
• sprawozdaniem finansowym,
• opinia z badania sprawozdania finansowego,
• opinią regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia JST i objaśnieniami,
• informacją o stanie mienia JST,
• stanowiskiem komisji rewizyjnej.

Organ stanowiący może żądać przedłożenia przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego dodatkowych wyjaśnień odnoszących się do wyżej wymienionych dokumentów.

Przeczytaj także: Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego

Wola organu stanowiącego dotycząca zatwierdzenia przedłożonych sprawozdań (z wykonania budżetu i finansowego) może zostać wyrażona w jednym głosowaniu, czyli w jednej uchwale.

Nie można natomiast z uchwałami zatwierdzającymi sprawozdania łączyć uchwały w sprawie absolutorium. Głosowania nad tymi uchwałami powinny być przeprowadzone oddzielnie ze względu na odmienny tryb głosowania.

Ocena wykonania budżetu powinna odnosić się do całości wykonania planu finansowego, nie zaś koncentrować się na wybranych elementach. Nieudzielenie absolutorium z przyczyn innych, niż z tytułu wykonania budżetu stanowi istotne naruszenie prawa.

Głosowanie nad udzieleniem absolutorium powinno być bezwzględnie jawne, uchwała powinna natomiast być podjęta przez radę bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.),

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA