REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz sołecki – wydatkowanie środków zgodne z RIO

REKLAMA

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim nie określa w zasadzie reguł wydatkowania środków wydzielonych w budżecie gminy jako środki funduszu sołeckiego. Poniższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z pewnością rozwieje pojawiające się wątpliwości.

Środki przekazane sołectwom w ramach funduszu sołeckiego, są częścią finansów publicznych i jako takie podlegają obowiązującym przepisom prawa.

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie funduszu sołeckiego zastosowanie mają przede wszystkim:

• ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
• ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
• ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim,
• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 stycznia 2010 r. w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego.

Odnosząc się szczegółowo do wątpliwości przejawianych przez gminy, Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie stwierdziła, iż:

REKLAMA

Fundusz sołecki – prawidłowy tryb wnioskowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim nie przewiduje innego trybu wnioskowania w zakresie ustalania listy przedsięwzięć finansowanych ze środków zgromadzonych w ramach funduszu sołeckiego, niż tryb określony szczegółowo w art. 4 wymienionej ustawy. W związku z powyższym, składanie przez sołtysów jakichkolwiek wniosków po dniu 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy nie znajduje uzasadnienia i podstawy prawnej w obowiązujących przepisach – niezależnie od tego, czy wnioski te dotyczą propozycji zmian w strukturze wydatków przeznaczonych na finansowanie poszczególnych przedsięwzięć, czy też wnioski te mają na celu określenie przedsięwzięć nowych, nieujętych wcześniej we wniosku złożonym w ustawowym terminie.

Próba stosowania w takim przypadku analogii do trybu przewidzianego w ustawie o funduszu sołeckim pozbawiona jest zatem podstaw i wykracza poza ramy określone w ustawie, co oznacza iż wnioski złożone po dniu 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy należy uznać za bezprzedmiotowe w rozumieniu ustawy o funduszu sołeckim i niewiążące dla organów gminy – w przeciwieństwie do wniosków złożonych w terminie ustawowym, które to powinny być jedynymi wnioskami dopuszczonymi do obiegu.

Zachowanie przez sołectwa i organy gminy wyraźnie określonego w ustawie o funduszu sołeckim trybu wskazania i przyjęcia do realizacji przedsięwzięć jest koniecznym warunkiem, aby uznać iż wydatki poniesione na ich realizację powinny być finansowane z funduszu sołeckiego i mogą być w konsekwencji przedmiotem częściowego zwrotu w postaci dotacji celowej z budżetu państwa.

Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem Izby możliwe są zmiany w zakresie wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na realizację poszczególnych przedsięwzięć. Zmiana skutkująca jednak zwiększeniem wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięć ponad ogólną kwotę szacunkowych kosztów określonych we wniosku sołectwa złożonym w ustawowym terminie nie daje podstaw do ujęcia kwoty zwiększenia we wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków gminy wykonanych w ramach funduszu sołeckiego, kierowanym na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim do właściwego wojewody. Niezależnie od tego, czy wprowadzone zmiany oznaczają zróżnicowanie wydatków i realizację wszystkich spośród wymienionych przedsięwzięć, czy też wiążą się z rezygnacją z realizacji przynajmniej jednego z przedsięwzięć i przeznaczenia wygospodarowanych w ten sposób środków na realizację pozostałych przedsięwzięć ujętych we wniosku.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Określenie przedsięwzięcia finansowanego z funduszu sołeckiego

Określenie przedsięwzięcia powinno być przede wszystkim zbieżne z treścią i wymogami ujętymi w art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim. Właściwe jest również przyjęcie nazwy przedsięwzięcia i zdefiniowanie go na tyle precyzyjnie, aby określone zostały jego charakter i istota, a jednocześnie nie została ograniczona swoboda w zakresie możliwości dokonania zmian metod i środków wykorzystanych do jego realizacji (chyba, że taki jest zamiar wnioskujących).

Należy uznać, że im bardziej precyzyjnie zostanie określona nazwa przedsięwzięcia, tym bardziej ograniczona zostanie możliwość i swoboda dokonania zmian w zakresie trybu jego realizacji.

Dlatego ważne jest, aby określając przedsięwzięcia nie stosować w miarę możliwości określeń wyłączających i zawężających środki lub metody ich realizacji (chyba że taki jest zamiar wnioskujących). Za właściwe i dopuszczalne należy zatem uznać przedsięwzięcia zdefiniowane jako np. Wykoszenie terenów zielonych, Utrzymanie świetlicy wiejskiej lub Organizacja imprez okolicznościowych.

W ostatnim z wymienionych przypadków, jeżeli intencją mieszkańców sołectwa nie jest realizacja ściśle określonych imprez, to należy unikać zawierania w nazwie przedsięwzięcia nazw konkretnych imprez lub wskazywania ich w formie katalogu zamkniętego, co zamyka w praktyce możliwość realizacji innych imprez niż wymienione w nazwie przedsięwzięcia wskazanego we wniosku. Jeżeli mają być to różne, bliżej nieokreślone imprezy to wskazane jest niepodawanie ich w formie katalogu zamkniętego lub wykorzystanie zwrotów typu “np., itp.”. Jeśli zaś wyłącznym zamiarem jest np. Organizacja turnieju szachowego, to taką nazwę przedsięwzięcia można oczywiście wpisać we wniosku – należy jednak pamiętać, że realizacja innej imprezy spowoduje zakwestionowanie wydatku poniesionego na ten cel.

Treść zawarta w kolejnych elementach wniosku - uszczegółowienie kosztów podane w oszacowaniu lub dodatkowe informacje zawarte w uzasadnieniu - nie wyklucza możliwości zmian – o ile nie prowadzą one do zasadniczej zmiany istoty przedsięwzięcia.

Zobacz również Forum.

Działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej

W ustawie o funduszu sołeckim, poza ustaleniami zawartymi w art. 1 ust. 4 ustawy, brak również jakichkolwiek uregulowań dotyczących trybu dokonywania wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

Ustawowo przewidziano taką możliwość, jednak nie sprecyzowano żadnych wskazówek określających sposób postępowania w przypadku przeznaczenia na ten cel środków funduszu sołeckiego. Kwestia zwrotu części wydatków przeznaczonych na ten cel z budżetu państwa w formie dotacji celowej również nie jest uregulowana ustawowo lub w rozporządzeniu wykonawczym.

Należy przypuszczać, iż przeznaczenie środków funduszu sołeckiego na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej nie wymaga wprowadzenia na danym obszarze stanu klęski żywiołowej jako takiego.

Ustawa o funduszu sołeckim odsyła co prawda do ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, jednak nie zawiera wyraźnego i jednoznacznego zapisu uzależniającego wykorzystanie środków funduszu na ten cel od wprowadzenia stanu klęski żywiołowej. Jednocześnie trudno sobie wyobrazić w takiej sytuacji (gdy konieczne jest zazwyczaj podjęcie natychmiastowych działań) zachowania wymogu składania wniosków do dnia 30 września roku poprzedzający rok budżetowy, a składanie ich w trakcie roku budżetowego – zgodnie z tym co napisano powyżej – nie ma podstawy prawnej.

Pomimo, iż ustawa o funduszu sołeckim rozróżnia możliwość wydatkowania środków zgromadzonych w ramach funduszu sołeckiego na „realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wniosku” (art. 1 ust. 3 ustawy) i „działań zmierzających do usunięcia skutków klęski żywiołowej” (art. 1 ust. 4 ustawy), to zarówno treść ustawy, jak i treść rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego nie zawiera zapisów wskazujących na konieczność wyłączenia w trakcie ubiegania się o zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu tych wydatków, które zostały poniesione na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej. W art. 2 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim ustawodawca wskazał wyłącznie, iż gmina otrzymuje zwrot „części wydatków wykonanych w ramach funduszu” i nie powiązał możliwości tego zwrotu od przeznaczenia lub podziału wykonanych wydatków.

Źródło: RIO w Szczecinie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

REKLAMA

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

REKLAMA

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Wrocław bogate miasto z biednym myśleniem. Kto naprawdę utrzymuje stolicę Dolnego Śląska?

Wrocław nie jest biednym miastem. To bogate miasto, które funkcjonuje jak ktoś z wysoką pensją i stałym debetem na rachunku: zarabia dużo, ale w praktyce cały czas żyje „na styk” i regularnie dopłaca do własnej codzienności długiem.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA