REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz sołecki – wydatkowanie środków zgodne z RIO

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim nie określa w zasadzie reguł wydatkowania środków wydzielonych w budżecie gminy jako środki funduszu sołeckiego. Poniższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z pewnością rozwieje pojawiające się wątpliwości.

Środki przekazane sołectwom w ramach funduszu sołeckiego, są częścią finansów publicznych i jako takie podlegają obowiązującym przepisom prawa.

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie funduszu sołeckiego zastosowanie mają przede wszystkim:

• ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
• ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
• ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim,
• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 stycznia 2010 r. w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego.

Odnosząc się szczegółowo do wątpliwości przejawianych przez gminy, Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie stwierdziła, iż:

REKLAMA

Fundusz sołecki – prawidłowy tryb wnioskowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim nie przewiduje innego trybu wnioskowania w zakresie ustalania listy przedsięwzięć finansowanych ze środków zgromadzonych w ramach funduszu sołeckiego, niż tryb określony szczegółowo w art. 4 wymienionej ustawy. W związku z powyższym, składanie przez sołtysów jakichkolwiek wniosków po dniu 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy nie znajduje uzasadnienia i podstawy prawnej w obowiązujących przepisach – niezależnie od tego, czy wnioski te dotyczą propozycji zmian w strukturze wydatków przeznaczonych na finansowanie poszczególnych przedsięwzięć, czy też wnioski te mają na celu określenie przedsięwzięć nowych, nieujętych wcześniej we wniosku złożonym w ustawowym terminie.

Próba stosowania w takim przypadku analogii do trybu przewidzianego w ustawie o funduszu sołeckim pozbawiona jest zatem podstaw i wykracza poza ramy określone w ustawie, co oznacza iż wnioski złożone po dniu 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy należy uznać za bezprzedmiotowe w rozumieniu ustawy o funduszu sołeckim i niewiążące dla organów gminy – w przeciwieństwie do wniosków złożonych w terminie ustawowym, które to powinny być jedynymi wnioskami dopuszczonymi do obiegu.

Zachowanie przez sołectwa i organy gminy wyraźnie określonego w ustawie o funduszu sołeckim trybu wskazania i przyjęcia do realizacji przedsięwzięć jest koniecznym warunkiem, aby uznać iż wydatki poniesione na ich realizację powinny być finansowane z funduszu sołeckiego i mogą być w konsekwencji przedmiotem częściowego zwrotu w postaci dotacji celowej z budżetu państwa.

Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem Izby możliwe są zmiany w zakresie wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na realizację poszczególnych przedsięwzięć. Zmiana skutkująca jednak zwiększeniem wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięć ponad ogólną kwotę szacunkowych kosztów określonych we wniosku sołectwa złożonym w ustawowym terminie nie daje podstaw do ujęcia kwoty zwiększenia we wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków gminy wykonanych w ramach funduszu sołeckiego, kierowanym na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim do właściwego wojewody. Niezależnie od tego, czy wprowadzone zmiany oznaczają zróżnicowanie wydatków i realizację wszystkich spośród wymienionych przedsięwzięć, czy też wiążą się z rezygnacją z realizacji przynajmniej jednego z przedsięwzięć i przeznaczenia wygospodarowanych w ten sposób środków na realizację pozostałych przedsięwzięć ujętych we wniosku.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Określenie przedsięwzięcia finansowanego z funduszu sołeckiego

Określenie przedsięwzięcia powinno być przede wszystkim zbieżne z treścią i wymogami ujętymi w art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim. Właściwe jest również przyjęcie nazwy przedsięwzięcia i zdefiniowanie go na tyle precyzyjnie, aby określone zostały jego charakter i istota, a jednocześnie nie została ograniczona swoboda w zakresie możliwości dokonania zmian metod i środków wykorzystanych do jego realizacji (chyba, że taki jest zamiar wnioskujących).

Należy uznać, że im bardziej precyzyjnie zostanie określona nazwa przedsięwzięcia, tym bardziej ograniczona zostanie możliwość i swoboda dokonania zmian w zakresie trybu jego realizacji.

Dlatego ważne jest, aby określając przedsięwzięcia nie stosować w miarę możliwości określeń wyłączających i zawężających środki lub metody ich realizacji (chyba że taki jest zamiar wnioskujących). Za właściwe i dopuszczalne należy zatem uznać przedsięwzięcia zdefiniowane jako np. Wykoszenie terenów zielonych, Utrzymanie świetlicy wiejskiej lub Organizacja imprez okolicznościowych.

W ostatnim z wymienionych przypadków, jeżeli intencją mieszkańców sołectwa nie jest realizacja ściśle określonych imprez, to należy unikać zawierania w nazwie przedsięwzięcia nazw konkretnych imprez lub wskazywania ich w formie katalogu zamkniętego, co zamyka w praktyce możliwość realizacji innych imprez niż wymienione w nazwie przedsięwzięcia wskazanego we wniosku. Jeżeli mają być to różne, bliżej nieokreślone imprezy to wskazane jest niepodawanie ich w formie katalogu zamkniętego lub wykorzystanie zwrotów typu “np., itp.”. Jeśli zaś wyłącznym zamiarem jest np. Organizacja turnieju szachowego, to taką nazwę przedsięwzięcia można oczywiście wpisać we wniosku – należy jednak pamiętać, że realizacja innej imprezy spowoduje zakwestionowanie wydatku poniesionego na ten cel.

Treść zawarta w kolejnych elementach wniosku - uszczegółowienie kosztów podane w oszacowaniu lub dodatkowe informacje zawarte w uzasadnieniu - nie wyklucza możliwości zmian – o ile nie prowadzą one do zasadniczej zmiany istoty przedsięwzięcia.

Zobacz również Forum.

Działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej

W ustawie o funduszu sołeckim, poza ustaleniami zawartymi w art. 1 ust. 4 ustawy, brak również jakichkolwiek uregulowań dotyczących trybu dokonywania wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej.

Ustawowo przewidziano taką możliwość, jednak nie sprecyzowano żadnych wskazówek określających sposób postępowania w przypadku przeznaczenia na ten cel środków funduszu sołeckiego. Kwestia zwrotu części wydatków przeznaczonych na ten cel z budżetu państwa w formie dotacji celowej również nie jest uregulowana ustawowo lub w rozporządzeniu wykonawczym.

Należy przypuszczać, iż przeznaczenie środków funduszu sołeckiego na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej nie wymaga wprowadzenia na danym obszarze stanu klęski żywiołowej jako takiego.

Ustawa o funduszu sołeckim odsyła co prawda do ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, jednak nie zawiera wyraźnego i jednoznacznego zapisu uzależniającego wykorzystanie środków funduszu na ten cel od wprowadzenia stanu klęski żywiołowej. Jednocześnie trudno sobie wyobrazić w takiej sytuacji (gdy konieczne jest zazwyczaj podjęcie natychmiastowych działań) zachowania wymogu składania wniosków do dnia 30 września roku poprzedzający rok budżetowy, a składanie ich w trakcie roku budżetowego – zgodnie z tym co napisano powyżej – nie ma podstawy prawnej.

Pomimo, iż ustawa o funduszu sołeckim rozróżnia możliwość wydatkowania środków zgromadzonych w ramach funduszu sołeckiego na „realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wniosku” (art. 1 ust. 3 ustawy) i „działań zmierzających do usunięcia skutków klęski żywiołowej” (art. 1 ust. 4 ustawy), to zarówno treść ustawy, jak i treść rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego nie zawiera zapisów wskazujących na konieczność wyłączenia w trakcie ubiegania się o zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu tych wydatków, które zostały poniesione na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej. W art. 2 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim ustawodawca wskazał wyłącznie, iż gmina otrzymuje zwrot „części wydatków wykonanych w ramach funduszu” i nie powiązał możliwości tego zwrotu od przeznaczenia lub podziału wykonanych wydatków.

Źródło: RIO w Szczecinie

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA