REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ośrodek Pomocy Społecznej nalicza i pobiera odsetki ustawowe od należności stanowiących dochód budżetu państwa oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Czy takie odsetki należy zaokrąglać?

Odpowiadając na pytanie Czytelniczki, należy wyjaśnić trzy kwestie:

REKLAMA

REKLAMA

1) od zaległych należności stanowiących dochód budżetu państwa oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego należy pobierać odsetki od zaległości podatkowych (a nie ustawowe),

2) odsetki od zaległości podatkowych zaokrągla się, podczas gdy odsetki ustawowe zasadniczo nie podlegają zaokrągleniu,

3) zasady dotyczące zaokrąglania odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych nie mają zastosowania do opłat, o których mowa w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych).

REKLAMA

Zacznijmy od zasad zaokrąglania odsetek od zaległości podatkowych, czyli odsetek za zwłokę w zapłacie podatków, które są uregulowane w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2006 r., podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowania nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom lub inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych. Sposób postępowania jest taki, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 gr pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych (art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAPAMIĘTAJ!

Za podatki uważa się również:

• zaliczki na podatki (dotyczy to np. zaliczek pracowniczych),

• raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach,

• opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe

(art. 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej).

Przedstawione zasady zaokrąglania mają zastosowanie do wszystkich deklaracji (korekt deklaracji) składanych po 1 stycznia 2006 r., dotyczących zobowiązań, których termin płatności upływa po tym dniu, z jednym istotnym wyjątkiem, obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. W przypadku złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty i zapłaty w całości, w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty, zaległości podatkowej, stosuje się obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 75% stawki obowiązujących odsetek za zwłokę. Stawkę odsetek za zwłokę w tym przypadku należy zaokrąglić w górę do dwóch miejsc po przecinku (art. 56 § 1a Ordynacji podatkowej).

Przy czym przepis ten - zgodnie z art. 56 § 1b Ordynacji podatkowej - nie ma zastosowania do korekty deklaracji:

• złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia - po zakończeniu kontroli podatkowej,

• dokonanej w wyniku czynności sprawdzających.

W omówiony sposób, tj. do pełnego złotego, zaokrągla się nie tylko podatki, ale również wszystkie opłaty i należności, do których stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej. Wyjątek dotyczy jedynie opłat, o których mowa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (dotyczy opłaty targowej - zob. art. 63 § 2 Ordynacji podatkowej).

Zasady zaokrąglania odsetek od zaległości podatkowych do pełnego złotego należy stosować także we wzorach dokumentów związanych z tymi opłatami i należnościami, w szczególności w systemach informatycznych. Zasady te mają zastosowanie, jeżeli odrębne przepisy nie wprowadzają szczególnych zasad zaokrągleń.

Odsetek za zwłokę nie nalicza się od zaległości z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej, tj. obecnie 6,60 zł (art. 54 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej).

Czytaj także: Egzekwowanie opłat za przedszkole>>

ZAPAMIĘTAJ!

Stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych od 27 listopada 2008 r. wynosi 14,5% kwoty zaległości w stosunku rocznym.

Natomiast odsetki ustawowe (tzw. odsetki za opóźnienie) pobiera się za nieuiszczenie w terminie należności cywilnoprawnych. W literaturze za odsetki najczęściej uznaje się wynagrodzenie za korzystanie z cudzych pieniędzy (albo innych zamiennych rzeczy ruchomych) lub za obracanie własnymi pieniędzmi w cudzym interesie. Kwestie związane z odsetkami od zobowiązań reguluje ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: k.c.) w tytule I Księgi o zobowiązaniach, mimo że nie określa on samego pojęcia odsetek. Maksymalna wysokość odsetek wynikających z czynności prawnej nie może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego NBP. Od 15 grudnia 2008 r. wysokość odsetek ustawowych wynosi 13% w stosunku rocznym.

W przypadku odsetek ustawowych zasadniczo nie stosuje się zaokrąglania (np. do pełnego złotego), z wyjątkiem wystawiania tytułu wykonawczego. W razie wystawiania tytułów wykonawczych kwotę należności i odsetki należy zaokrąglić do pełnych dziesiątek groszy. Zasadę tę stosuje się również do odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności pieniężnej i kosztów egzekucyjnych (art. 27a ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

Do odsetek ustawowych nie stosuje się zasad dotyczących odsetek od zaległości podatkowych, uregulowanych w Ordynacji podatkowej.

Odsetki ustawowe należą się, jeżeli wysokość odsetek nie jest w inny sposób określona (art. 359 § 2 k.c.).

Odsetki od sumy pieniężnej (tj. za opóźnienie) należą się tylko wtedy, gdy wynika to z czynności prawnej albo z ustawy, z orzeczenia sądu lub z decyzji innego właściwego organu (art. 359 § 1 k.c.). W braku odmiennego zastrzeżenia co do terminu płatności odsetek są one płatne co roku z dołu, a jeżeli termin płatności sumy pieniężnej jest krótszy niż rok - jednocześnie z zapłatą tej sumy (art. 360 k.c.).

Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Gdy stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe, jednak gdy wierzytelność jest oprocentowana według stopy wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za opóźnienie według tej wyższej stopy (art. 481 § 1 i 2 k.c.).

Joanna Nowicka

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 180, poz. 1109)

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 163, poz. 1012)

• Ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 grudnia 2008 r. w sprawie określenia wysokości odsetek ustawowych (Dz.U. Nr 220, poz. 1434)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA