REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersje wokół wykazywania danych uzupełniających w sprawozdaniu Rb-Z

Jolanta Włodarek

REKLAMA

W praktyce nadal wątpliwości budzi brak spójności zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego z § 10 ust. 1 załącznika nr 9 do rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Jak zatem wykazywać dane uzupełniające w sprawozdaniu Rb-Z?

Szczegółowy sposób klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym rodzaje zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych, zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (dalej: rozporządzenie o tytułach dłużnych).

REKLAMA

REKLAMA

Problem zakresu umów jednostek sektora finansów publicznych wykazywanych w części uzupełniającej D sprawozdania Rb-Z, zawieranych na okres dłuższy niż 6 miesięcy oraz o terminie płatności przypadającym na lata następne, związany jest z nieprecyzyjnym opisem części D oraz brakiem dostatecznych objaśnień w instrukcji sporządzania sprawozdań. Przepis § 10 ust. 1 załącznika nr 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (dalej: rozporządzenie w zakresie operacji finansowych) wskazuje jedynie sposób obliczania wartości zobowiązania. Ponadto stanowi, że w tej części nie ujawnia się zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz papierów wartościowych. Natomiast nie pozwala na jednoznaczne określenie zakresu danych, które podlegają wykazaniu w tej części sprawozdania.

Pojawiające się w praktyce wątpliwości wraz ze wskazówkami prawidłowego wykazywania danych ilustrują przykłady.

PRZYKŁAD 1

REKLAMA

Czy umowa nienazwana wykupiona przez bank i wykazana w części A sprawozdania Rb-Z jako kredyt lub pożyczka powinna być jednocześnie ujęta w części D tego sprawozdania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykazanie umowy nienazwanej wykupionej przez bank w sprawozdaniu Rb-Z

Umowa nienazwana wykupiona przez bank i wykazana w części A sprawozdania nie powinna być ujmowana w części uzupełniającej D sprawozdania Rb-Z.

Sprawozdanie Rb-Z to sprawozdanie statystyczne, a jego dane wykorzystywane są do liczenia wskaźników zadłużenia i stanowią istotne informacje dla jednostek sektora finansów publicznych. Dane wykazane w częściach A i D sprawozdania nie podlegają sumowaniu i w zasadzie nie ma ograniczeń, aby umowa znalazła się w obu jego częściach. Przy sporządzaniu sprawozdania należy kierować się zasadą rzetelności i przejrzystości zapisów oraz konsekwentnie przyjmować definicję poszczególnych tytułów dłużnych (§ 10 ust. 4 rozporządzenia w zakresie operacji finansowych). Dlatego też, jeśli jednostka sektora finansów publicznych umowę nienazwaną o przedłużonym terminie płatności wykazała w części A sprawozdania, nie powinna już jej wykazywać w części uzupełniającej D.

PRZYKŁAD 2

Jednostka sektora finansów publicznych 1 kwietnia 2012 r. zawarła umowę na roboty budowlane z terminem wykonania 30 grudnia 2013 r. Płatność natomiast określono na 30 dni po wystawieniu faktury, tj. w styczniu 2014 r. Jaki dokument będzie podstawą wykazania zobowiązania – umowa czy faktura? Jaką należy wskazać datę zaciągnięcia zobowiązania, rozpoczęcia i zakończenia spłaty – na podstawie umowy czy faktury?

Dokument będący podstawą wykazania zobowiązania

Faktura jest podstawą wykazania zobowiązania, a umowa powinna być wykazywana w zaangażowaniu wydatków w sprawozdaniu Rb-28S.

Nie podlegają zaliczeniu do kredytów i pożyczek zobowiązania wynikające z nieprzyjętych od dostawcy przez bank tzw. kredytów kupieckich (§ 2 ust. 1 pkt 2 instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 9 do rozporządzenia w zakresie operacji finansowych). Przez „zobowiązanie” należy rozumieć wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości; dalej: uor). Powstanie zobowiązania nie ma zatem związku z datą wystawienia faktury ani też z terminem płatności zobowiązania czy też jego wymagalności, tylko z datą wykonania usługi. To właśnie dopiero fakt wykonania usługi powoduje po stronie dłużnika (jednostki sektora finansów publicznych) obowiązek wykonania świadczenia (zapłaty). Do czasu więc otrzymania faktury rozliczającej faktyczne i rzeczywiście poniesione koszty za wykonane roboty budowlane, zaciągnięte zobowiązanie stanowi zaangażowanie środków i wykazuje się je w sprawozdaniu Rb-28S, ale jako zaangażowanie z uwzględnieniem miesiąca/roku, którego dotyczy, a nie jako zobowiązanie. Nieprecyzyjne zapisy w instrukcji sporządzania sprawozdań z rozporządzenia w zakresie operacji finansowych prowadzą do błędnych wniosków powodujących niejednokrotnie wykazywanie w części D sprawozdania Rb-Z kwot, które nie stanowiły jeszcze zobowiązań, a jedynie zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych okresów. Zgodnie z wyjaśnieniem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 29 września 2011 r. należy przyjąć, że kryteriów zaliczenia do zobowiązań wykazywanych w sprawozdaniu Rb-Z (nawet wykazywanych tylko w części D) nie spełnia zobowiązanie płatne po 30 dniach od wystawienia faktury, nawet jeżeli w tym przypadku data zapłaty przypada na rok następny. Data zawarcia umowy na roboty budowlane nie wyznacza dla zamawiającego terminu, od którego liczony jest upływ terminu wykonania zobowiązania (obowiązku wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości).

Więcej w Rachunkowość Budżetowa. Zamów prenumeratę!

Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA