REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki./ fot. Shutterstock
Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyraźne rozdzielenie regulacji proceduralnych właściwych dla zamówień o wartości unijnej oraz krajowej stanowi znak rozpoznawczy nowego P.z.p. Zabieg nakierowany m.in. na zwiększenie przejrzystości aktu regulującego materię zamówień publicznych, w niektórych przypadkach może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych.

Tryb z wolnej ręki a wartość zamówienia

Tryb z wolnej ręki, tak jak obecnie, będzie znajdował zastosowanie zarówno do zamówień o wartości unijnej (art. 213 i nast. nowego P.z.p.) jak i krajowej (314 i nast. nowego P.z.p.). Tak jak aktualnie, jedną z sytuacji uzasadniających zastosowanie trybu z wolnej ręki, będzie niepowodzenie uprzedniego postępowania przeprowadzonego w trybie prokonkurencyjnym. Należy jednak zauważyć, że art. 214 ust. 1 pkt 6 nowego P.z.p. stanowi podstawę do zastosowania trybu z wolnej ręki, jeżeli uprzednio zamówienie było udzielane w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego. Z kolei art. 305 pkt 2 nowego P.z.p. wprost wymienia wyłącznie tryb podstawowy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Budżet

Obie z powyżej przywołanych przesłanek odwołują się do ściśle określonych procedur, właściwych dla zamówień unijnych (przetarg nieograniczonych i ograniczony) albo zamówień krajowych (tryb podstawowy). Ani w art. 214 ust. 1 pkt 6 ani w art. 305 pkt 2 nowego P.z.p. wprost nie przewidziano sytuacji w których zamawiający będzie chciał udzielić zamówienia z wolnej ręki, ale w warunkach zmienionej wartości zamówienia skutkującej przekwalifikowaniem zamówienia z unijnego na krajowe i vice versa. Innymi słowy w:

1. art. 214 ust. 1 pkt 6 nowego P.z.p. nie odwołano się do uprzedniego przeprowadzenia postępowania w trybie podstawowym, a w

REKLAMA

2. art. 305 pkt 2 nowego P.z.p. nie odwołano się do uprzedniego przeprowadzenia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego albo ograniczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana wartości szacunkowej zamówienia, in plus albo in minus, nie jest zjawiskiem nagminnym, niemniej jednak w praktyce spotykanym, w szczególności jeżeli zamawiający dokonuje dostosowawczej modyfikacji zakresu zamówienia, niewpływającej w sposób istotny na warunki pierwotnego zamówienia. W ostatnim czasie zmiana taka mogła wyniknąć również ze względu na obniżenie wartości progowych (w przypadku JST z równowartości 221 000 euro [952 886 złotych] do równowartości 214 000 euro [913 630 złotych] - dla dostaw lub usług i z równowartości 5 548 000 euro [23 921 312 złotych] do równowartości 5 350 000 euro [22 840 755 złotych] - dla robót budowlanych).

Zobacz: Zadania

Zamierzone ograniczenie czy przeoczenie?

Przepisy art. 214 ust. 1 pkt 6 i 305 pkt 2 nowego P.z.p., oprócz powyżej ukazanej kwestii, różni również to, że zakresem pierwszego z wymienionych, objęto również sytuacje w których w poprzednim postępowaniu odrzucono wszystkie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 nowego P.z.p. (obok odrzucenia ofert na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 nowego P.z.p., którą to sytuację obejmują oba przepisy).

Ukazana różnica, nie wydaje się uzasadniać całkowitego pozbawienia zamawiającego możliwości zastosowania trybu z wolnej ręki wyłącznie, ze względu na zmianę wartości zamówienia, w tym również w sytuacjach niezależnych od organizatora postępowania. Niemniej jednak, z uwagi na ugruntowaną tradycję ścisłej interpretacji wyjątków, w tym przesłanek stosowania trybu z wolnej ręki, nie można wykluczyć, że mankament, który wydaje się wynikać z przeoczenia ustawodawcy, wywoła negatywne konsekwencje dla zamawiających.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA