REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady przedłużania terminu związania ofertą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trębicki
Radca prawny, partner CZUBLUN TRĘBICKI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy wykonawcy mają możliwość samodzielnego we własnym zakresie przedłużenia terminu związania ofertą?

Upływ terminu związania ofertami jest nieusuwalną wadą postępowania w sprawie udzielenia zamówienia. Z tego też powodu powinno ono zostać unieważnione, o ile nie nastąpiło już dokonanie wyboru oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Zastanówmy się, skąd wzięła się instytucja sformalizowanego określania terminu związania ofert przez wykonawców zamówień publicznych. Uznać należy, iż zasadniczo swoboda w przedłużeniu terminu związania ofertą przez wykonawcę chroni tylko interesy wykonawcy. Dlatego też nawet nieumotywowana odmowa przedłużenia nie wywołuje dla niego żadnych sankcji (art. 85 ust. 3 p.z.p. - odmowa wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 2, nie powoduje utraty wadium). Jeśli uznaje on jednak, że nawet po upływie znacznego okresu od złożenia oferty nadal może on wykonać zamówienia na pierwotnych warunkach (panuje niska inflacja, nie wzrosły znacznie koszty nabycia lub wytworzenia przedmiotu zamówienia, może pozwolić sobie na jednoczesne przedłużenie wadium itp.), to nie powinniśmy dopatrywać się przeszkód w dopuszczeniu tej możliwości.

Po stronie zamawiającego istnieje potrzeba choćby minimalnego określenia okresu związania złożonymi mu ofertami po to, aby dać mu czas na ocenę ofert, wybór oferty najkorzystniejszej i podpisanie umowy. Brak związania wykonawców jakimkolwiek sprecyzowanym terminem związania ofertami zbytnio uzależniałby zamawiającego od bieżącej taktyki działania wykonawców.

Z drugiej strony za dopuszczeniem możliwości samodzielnego przedłużenia ważności własnej przecież oferty wykonawcy, pozostającej przecież bez wpływu na swobodę działania pozostałych wykonawców, przemawia argument ochrony właśnie interesów wykonawców, np. przed pochopnym czy wręcz dyskryminacyjnym unieważnianiem postępowań przez zamawiających. W obecnym stanie prawnym gra przedłużeniem terminu związania, nawet przy przedłużeniu pierwszym dokonywanym z inicjatywy zamawiającego, może w każdej sytuacji doprowadzić do unieważnienia postępowania przez zamawiającego. Wszak art. 85 ust. 2 p.z.p. stanowi, iż zamawiający może zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu, a nie iż jest on do tego prawnie zobligowany. Podobnie w art. 94 ust. 1a p.z.p. postawiono, iż umowa może zostać zawarta po upływie terminu związania ofertą. Znów jest to prawo zamawiającego, a nie gwarancja dla wykonawców. O unieważnianiu kolejnych postępowań, w skrajnym przypadku, zamawiający może zatem decydować za każdym razem, do czasu aż przetarg wygra ustawiony wykonawca, a jego konkurenci zmęczą się wnoszeniem środków ochrony prawnej.

REKLAMA


Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIOTR TRĘBICKI

radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel w Warszawie

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA