REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady przedłużania terminu związania ofertą

Piotr Trębicki
Radca prawny, partner CZUBLUN TRĘBICKI
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy wykonawcy mają możliwość samodzielnego we własnym zakresie przedłużenia terminu związania ofertą?

Upływ terminu związania ofertami jest nieusuwalną wadą postępowania w sprawie udzielenia zamówienia. Z tego też powodu powinno ono zostać unieważnione, o ile nie nastąpiło już dokonanie wyboru oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Zastanówmy się, skąd wzięła się instytucja sformalizowanego określania terminu związania ofert przez wykonawców zamówień publicznych. Uznać należy, iż zasadniczo swoboda w przedłużeniu terminu związania ofertą przez wykonawcę chroni tylko interesy wykonawcy. Dlatego też nawet nieumotywowana odmowa przedłużenia nie wywołuje dla niego żadnych sankcji (art. 85 ust. 3 p.z.p. - odmowa wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 2, nie powoduje utraty wadium). Jeśli uznaje on jednak, że nawet po upływie znacznego okresu od złożenia oferty nadal może on wykonać zamówienia na pierwotnych warunkach (panuje niska inflacja, nie wzrosły znacznie koszty nabycia lub wytworzenia przedmiotu zamówienia, może pozwolić sobie na jednoczesne przedłużenie wadium itp.), to nie powinniśmy dopatrywać się przeszkód w dopuszczeniu tej możliwości.

Po stronie zamawiającego istnieje potrzeba choćby minimalnego określenia okresu związania złożonymi mu ofertami po to, aby dać mu czas na ocenę ofert, wybór oferty najkorzystniejszej i podpisanie umowy. Brak związania wykonawców jakimkolwiek sprecyzowanym terminem związania ofertami zbytnio uzależniałby zamawiającego od bieżącej taktyki działania wykonawców.

Z drugiej strony za dopuszczeniem możliwości samodzielnego przedłużenia ważności własnej przecież oferty wykonawcy, pozostającej przecież bez wpływu na swobodę działania pozostałych wykonawców, przemawia argument ochrony właśnie interesów wykonawców, np. przed pochopnym czy wręcz dyskryminacyjnym unieważnianiem postępowań przez zamawiających. W obecnym stanie prawnym gra przedłużeniem terminu związania, nawet przy przedłużeniu pierwszym dokonywanym z inicjatywy zamawiającego, może w każdej sytuacji doprowadzić do unieważnienia postępowania przez zamawiającego. Wszak art. 85 ust. 2 p.z.p. stanowi, iż zamawiający może zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu, a nie iż jest on do tego prawnie zobligowany. Podobnie w art. 94 ust. 1a p.z.p. postawiono, iż umowa może zostać zawarta po upływie terminu związania ofertą. Znów jest to prawo zamawiającego, a nie gwarancja dla wykonawców. O unieważnianiu kolejnych postępowań, w skrajnym przypadku, zamawiający może zatem decydować za każdym razem, do czasu aż przetarg wygra ustawiony wykonawca, a jego konkurenci zmęczą się wnoszeniem środków ochrony prawnej.

REKLAMA


Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIOTR TRĘBICKI

radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel w Warszawie

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA