REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego

Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego
Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie zapytania ofertowego. Złożono trzy oferty. Wartość jednej z ofert jest o 90% niższa od pozostałych dwóch ofert oraz o 90% od oszacowania przedmiotu zamówienia. Zamawiający ma obawy co do możliwości prawidłowej realizacji zamówienia. Czy zamawiający może w tym przypadku zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie ceny rażąco niskiej?

Czy zamawiający będzie mógł odrzucić ofertę z niższą ceną w przypadku, gdy wykonawca nie złoży wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdzi, że oferta zawiera rażąco niską cenę? Czy w przypadku odrzucenia oferty, zamawiający może wybrać kolejną ofertę? Jak postąpić w przypadku, gdy wykonawca uzna, że złożył niewłaściwą ofertę? Czy można unieważnić postępowanie bez podania przyczyny, jeżeli w zapytaniu ofertowym nie było takiego zapisu? Gmina nie posiada Regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 130.000 zł.

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Zamawiający powinien postąpić ściśle zgodnie z określonymi przesiewie warunkami trybu zapytania ofertowego.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Zapytanie ofertowe” nie jest trybem znanym ustawie Prawo zamówień publicznych. Oznacza to, że najprawdopodobniej jest to tryb zastosowany przez zamawiającego bez zastosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, być może z tego powodu, że wartość zamówienia jest mniejsza niż 130.000 zł (co do pewnego stopnia potwierdza pytający pisząc: „Gmina nie posiada Regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 130.000 zł”) Niezależnie od tych przypuszczeń trudno dociec na podstawie pytania, na jakiej podstawie prawnej zamawiający wszcząć postępowanie o udzielenie zamówienia.

REKLAMA

Następnie pytający zadaje szereg pytań związanych z losami oferty, która została w zapytaniu ofertowym złożona, a której cena wydaje się znacząco odbiegać od oszacowanej przez zamawiającego wartości zamówienia i od cen innych ofert. Cena ta jest tak bardzo niska, że wzbudziła ona podejrzenia zamawiającego co do możliwości wykonania za nią zamówienia. W związku z tym, że nie obowiązuje tu ustawa Prawo zamówień publicznych, ani sam zamawiający nie posiada Regulaminu udzielania zamówień publicznych do 130.000 zł, jedynym co pozostaje to odniesienie się do warunków zapytania ofertowego opisanych przez zamawiającego i przesłanych wykonawcom. W trakcie procedury należy się zastosować do tych warunków udzielenia zamówienia, które opisał zamawiający.

Jak przypuszczam jednak, pytania powstało dlatego, że w pytaniu ofertowym nie było żadnych wskazówek jak postąpić w przypadku nieproporcjonalnie niskiej ceny. Stąd należy rozważyć, czy jakieś powszechnie obowiązujące przepisy prawa mogą odnosić się do opisanej sytuacji. Potencjalnie należy odnieść się tu do przepisów Kodeksu cywilnego, który przewiduje np. możliwość złożenia oferty w toku aukcji lub w toku przetargu. W ogłoszeniu aukcji albo przetargu należy określić czas, miejsce, przedmiot oraz warunki aukcji albo przetargu albo wskazać sposób udostępnienia tych warunków. Ogłoszenie, a także warunki aukcji albo przetargu mogą być zmienione lub odwołane tylko wtedy, gdy zastrzeżono to w ich treści. Organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu. (art. 701 ustawy Kodeks cywilny).

W przypadku aukcji oferta przestaje wiązać, gdy inny uczestnik aukcji (licytant) złożył ofertę korzystniejszą, chyba że w warunkach aukcji zastrzeżono inaczej. Zawarcie umowy w wyniku aukcji następuje z chwilą udzielenia przybicia. Jeżeli ważność umowy zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie, zarówno organizator aukcji, jak i jej uczestnik, którego oferta została przyjęta, mogą dochodzić zawarcia umowy (art. 702 ustawy Kodeks cywilny). Powyższy opis pozwala przypuszczać, że zamawiający nie stosował trybu aukcji.

Oferta złożona w toku przetargu przestaje wiązać, gdy została wybrana inna oferta albo gdy przetarg został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. Organizator jest obowiązany niezwłocznie powiadomić na piśmie uczestników przetargu o jego wyniku albo o zamknięciu przetargu bez dokonania wyboru. Do ustalenia chwili zawarcia umowy w drodze przetargu stosuje się przepisy dotyczące przyjęcia oferty, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. Być może bliżej jest temu zapytaniu ofertowemu do tego trybu? Być może taki właśnie rygor zapytania ofertowego miał na myśli zamawiający? Jeśli tak, przy wyborze oferty należy postępować zgodnie z opisanymi warunkami przetargu.

Oczywiście przypuszczam, że gdyby warunki przetargu regulowały tą kwestię, to nie byłyby zadane przytoczone powyżej pytania. Dlatego, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest dokonanie przez zamawiającego samodzielnej decyzji co uważa za słuszne do zrobienia. Jako jednostka sektora finansów publicznych, zamawiający jest zobowiązany dokonywać wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Stąd, przy braku jakichkolwiek zasad określonych przez zamawiającego, sugerowałbym zwrócenie się do wykonawcy z żądaniem wyjaśnienia tak znacznie zaniżonej ceny i udowodnienia, że jest on w stanie wykonać zamówienie za tą cenę. Nie ma żadnej podstawy prawnej do zwrócenia się o takie wyjaśnienia, ale działając w obliczu konkretnej sytuacji, to zmawiajmy musi powziąć decyzję co robić dalej. Takie wyjaśnienie, moim zdaniem, będzie zasadne i konieczne, bo trudno pominąć fakt zaoferowania nierealistycznej ceny. Zamawiający nie będzie mógł wybrać tej oferty, jeśli nie będzie miał pewności, że za tą cenę zamówienie będzie wykonane.

Nie ma też podstawy by wybierać inną ofertę, jeśli nie wynika to z warunków przetargu. Skoro nie ma więc podstaw prawych i przetargowych do odrzucania ofert i do wyboru innej oferty niż najtańsza – pozostaje jedynie zamknięcie przetargu bez wyboru oferty. Zaznaczam jednak, że to zamawiający dysponuje wszelkimi danymi dotyczącymi prowadzonego zamówienia i zna wszelkie warunki jakie postawił w prowadzonym postępowaniu, dlatego powinien on postąpić ściśle zgodnie z tym co samodzielnie ustalił. Moje rozważania prawne są tylko niewiążącymi dywagacjami na temat, który nie jest mi dostatecznie znany, a więc na który nie mogę wystarczająco poprawnie wypowiedzieć.

Podstawa prawna:

art. 70(1) i 70(2) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Piotr Wiśniewski

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

Rolnicy protestują przeciwko umowie UE-Mercosur: obawy o zalew taniej żywności z Ameryki Południowej

Europejscy rolnicy głośno sprzeciwiają się umowie handlowej UE-Mercosur, która ma być podpisana podczas nadchodzącego szczytu G20. Obawiają się, że tani import z Ameryki Południowej zagrozi ich konkurencyjności. Rolnicy podkreślają, że tamtejsze produkty nie spełniają unijnych standardów zrównoważonego rozwoju, co obniża koszty produkcji.

REKLAMA