REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego
Jak wyjaśnić rażąco niską cenę zamówienia publicznego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie zapytania ofertowego. Złożono trzy oferty. Wartość jednej z ofert jest o 90% niższa od pozostałych dwóch ofert oraz o 90% od oszacowania przedmiotu zamówienia. Zamawiający ma obawy co do możliwości prawidłowej realizacji zamówienia. Czy zamawiający może w tym przypadku zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie ceny rażąco niskiej?

Czy zamawiający będzie mógł odrzucić ofertę z niższą ceną w przypadku, gdy wykonawca nie złoży wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdzi, że oferta zawiera rażąco niską cenę? Czy w przypadku odrzucenia oferty, zamawiający może wybrać kolejną ofertę? Jak postąpić w przypadku, gdy wykonawca uzna, że złożył niewłaściwą ofertę? Czy można unieważnić postępowanie bez podania przyczyny, jeżeli w zapytaniu ofertowym nie było takiego zapisu? Gmina nie posiada Regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 130.000 zł.

REKLAMA

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Zamawiający powinien postąpić ściśle zgodnie z określonymi przesiewie warunkami trybu zapytania ofertowego.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zapytanie ofertowe” nie jest trybem znanym ustawie Prawo zamówień publicznych. Oznacza to, że najprawdopodobniej jest to tryb zastosowany przez zamawiającego bez zastosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, być może z tego powodu, że wartość zamówienia jest mniejsza niż 130.000 zł (co do pewnego stopnia potwierdza pytający pisząc: „Gmina nie posiada Regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 130.000 zł”) Niezależnie od tych przypuszczeń trudno dociec na podstawie pytania, na jakiej podstawie prawnej zamawiający wszcząć postępowanie o udzielenie zamówienia.

Następnie pytający zadaje szereg pytań związanych z losami oferty, która została w zapytaniu ofertowym złożona, a której cena wydaje się znacząco odbiegać od oszacowanej przez zamawiającego wartości zamówienia i od cen innych ofert. Cena ta jest tak bardzo niska, że wzbudziła ona podejrzenia zamawiającego co do możliwości wykonania za nią zamówienia. W związku z tym, że nie obowiązuje tu ustawa Prawo zamówień publicznych, ani sam zamawiający nie posiada Regulaminu udzielania zamówień publicznych do 130.000 zł, jedynym co pozostaje to odniesienie się do warunków zapytania ofertowego opisanych przez zamawiającego i przesłanych wykonawcom. W trakcie procedury należy się zastosować do tych warunków udzielenia zamówienia, które opisał zamawiający.

Jak przypuszczam jednak, pytania powstało dlatego, że w pytaniu ofertowym nie było żadnych wskazówek jak postąpić w przypadku nieproporcjonalnie niskiej ceny. Stąd należy rozważyć, czy jakieś powszechnie obowiązujące przepisy prawa mogą odnosić się do opisanej sytuacji. Potencjalnie należy odnieść się tu do przepisów Kodeksu cywilnego, który przewiduje np. możliwość złożenia oferty w toku aukcji lub w toku przetargu. W ogłoszeniu aukcji albo przetargu należy określić czas, miejsce, przedmiot oraz warunki aukcji albo przetargu albo wskazać sposób udostępnienia tych warunków. Ogłoszenie, a także warunki aukcji albo przetargu mogą być zmienione lub odwołane tylko wtedy, gdy zastrzeżono to w ich treści. Organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu. (art. 701 ustawy Kodeks cywilny).

W przypadku aukcji oferta przestaje wiązać, gdy inny uczestnik aukcji (licytant) złożył ofertę korzystniejszą, chyba że w warunkach aukcji zastrzeżono inaczej. Zawarcie umowy w wyniku aukcji następuje z chwilą udzielenia przybicia. Jeżeli ważność umowy zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie, zarówno organizator aukcji, jak i jej uczestnik, którego oferta została przyjęta, mogą dochodzić zawarcia umowy (art. 702 ustawy Kodeks cywilny). Powyższy opis pozwala przypuszczać, że zamawiający nie stosował trybu aukcji.

Oferta złożona w toku przetargu przestaje wiązać, gdy została wybrana inna oferta albo gdy przetarg został zamknięty bez wybrania którejkolwiek z ofert, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. Organizator jest obowiązany niezwłocznie powiadomić na piśmie uczestników przetargu o jego wyniku albo o zamknięciu przetargu bez dokonania wyboru. Do ustalenia chwili zawarcia umowy w drodze przetargu stosuje się przepisy dotyczące przyjęcia oferty, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. Być może bliżej jest temu zapytaniu ofertowemu do tego trybu? Być może taki właśnie rygor zapytania ofertowego miał na myśli zamawiający? Jeśli tak, przy wyborze oferty należy postępować zgodnie z opisanymi warunkami przetargu.

Oczywiście przypuszczam, że gdyby warunki przetargu regulowały tą kwestię, to nie byłyby zadane przytoczone powyżej pytania. Dlatego, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest dokonanie przez zamawiającego samodzielnej decyzji co uważa za słuszne do zrobienia. Jako jednostka sektora finansów publicznych, zamawiający jest zobowiązany dokonywać wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Stąd, przy braku jakichkolwiek zasad określonych przez zamawiającego, sugerowałbym zwrócenie się do wykonawcy z żądaniem wyjaśnienia tak znacznie zaniżonej ceny i udowodnienia, że jest on w stanie wykonać zamówienie za tą cenę. Nie ma żadnej podstawy prawnej do zwrócenia się o takie wyjaśnienia, ale działając w obliczu konkretnej sytuacji, to zmawiajmy musi powziąć decyzję co robić dalej. Takie wyjaśnienie, moim zdaniem, będzie zasadne i konieczne, bo trudno pominąć fakt zaoferowania nierealistycznej ceny. Zamawiający nie będzie mógł wybrać tej oferty, jeśli nie będzie miał pewności, że za tą cenę zamówienie będzie wykonane.

Nie ma też podstawy by wybierać inną ofertę, jeśli nie wynika to z warunków przetargu. Skoro nie ma więc podstaw prawych i przetargowych do odrzucania ofert i do wyboru innej oferty niż najtańsza – pozostaje jedynie zamknięcie przetargu bez wyboru oferty. Zaznaczam jednak, że to zamawiający dysponuje wszelkimi danymi dotyczącymi prowadzonego zamówienia i zna wszelkie warunki jakie postawił w prowadzonym postępowaniu, dlatego powinien on postąpić ściśle zgodnie z tym co samodzielnie ustalił. Moje rozważania prawne są tylko niewiążącymi dywagacjami na temat, który nie jest mi dostatecznie znany, a więc na który nie mogę wystarczająco poprawnie wypowiedzieć.

Podstawa prawna:

art. 70(1) i 70(2) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Piotr Wiśniewski

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA