Kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej
REKLAMA
Część „drogowa” rezerwy subwencji ogólnej została przeznaczona na następujące przedsięwzięcia:
REKLAMA
1) inwestycje na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,
2) utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2 tys. pojazdów na dobę – w praktyce dotyczy to jedynie przeprawy w Świnoujściu,
3) remont, utrzymanie, ochronę i zarządzanie drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu
– art. 26 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Kryteria oceny i weryfikacji wniosków o dotacje proponuje corocznie resort ds. transportu, a opiniuje Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST).
REKLAMA
9 listopada 2011 r. Ministerstwo Infrastruktury (obecnie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej; MTBiGM) przedstawiło propozycje kryteriów oceny i weryfikacji wniosków na rok 2012. Ostatecznie zostały one ustalone 21 grudnia 2011 r. na posiedzeniu KWRiST.
W przypadku przedsięwzięć z pierwszej grupy, o dofinansowanie których mogą ubiegać się miasta na prawach powiatu, powiaty i województwa, preferowane będą inwestycje dotyczące budowy lub przebudowy obiektów inżynierskich o jednolitych numerach inwentarzowych, które mają już pozwolenia na budowę oraz ciągów drogowych przebiegających przez obszar co najmniej dwóch powiatów lub województw, dla realizacji których zawarte zostało porozumienie o ich realizacji.
W przypadku subwencji z trzeciej grupy, o dofinansowanie których mogą ubiegać się miasta na prawach powiatu, preferowane będą remonty dróg i obiektów inżynierskich na drogach krajowych i wojewódzkich.
REKLAMA
Dofinansowanie będzie przyznawane dla inwestycji, które w znacznym stopniu, nie niższym niż kwota dotacji z rezerwy subwencji ogólnej, są finansowane ze środków własnych zarządcy drogi (miasta, powiatu lub województwa). Środki nie mogą pochodzić z budżetu państwa.
Samorząd, który będzie się ubiegał o dofinansowanie, musi wykazać pełne wykorzystanie dotacji przyznanej z rezerwy subwencji ogólnej w 2011 roku i wkładu własnego na ten cel. Do wniosku samorząd musi dołączyć decyzje o pozwoleniu na budowę (w przypadku obiektów inżynierskich z pierwszej grupy), porozumienie o realizacji inwestycji (w przypadku budowy lub przebudowy ciągów drogowych) oraz kopie uchwały budżetowej. Jeżeli wniosek będzie dotyczył obiektu zabytkowego, to należy podać numer rejestru zabytków.
Zamów czasopismo: Gazeta Samorządu i Administracji >>
W przypadku przeprawy promowej w Świnoujściu, wysokość dotacji będzie taka sama, jak w 2011 roku, czyli 22 mln zł.
Propozycję podziału środków z „drogowej” części rezerwy subwencji ogólnej w 2012 roku przygotuje, po zasięgnięciu opinii Ministra Finansów, MTBiGM. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie KWRiST.
Samorządowcy zapowiadają, że kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2013 rok mają być opracowane już w maju br.
Podstawa prawna
● Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 80, poz. 526; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 234, poz. 1385)
REKLAMA
REKLAMA