Kategorie

Jednostka budżetowa

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, przewidujący nowe obowiązki i sankcje. Obowiązkowe ma być np. informowanie o umowach, przekraczających 10 tys. zł.
Zawód księgowego niewątpliwie jest odpowiedzialny i wymaga rzetelności, skrupulatności, odpowiednich kwalifikacji oraz predyspozycji. Odnosi się to zarówno do księgowych zatrudnionych w firmach czy biurach rachunkowych jak i w jednostkach sektora finansów publicznych. Za niedopełnienie lub niewłaściwe wykonanie swoich obowiązków księgowi ponoszą odpowiedzialność prawną.
Pobierane przez organy samorządowe opłaty za pobyt dzieci w przedszkolach i żłobkach są bez VAT. Dokonujące poboru tych opłat np. miasto działa bowiem jako organ władzy publicznej - uznał Naczelny Sąd Administracyjny.
Jednostka budżetowa rejestruje obrót przy użyciu kasy fiskalnej (sporadyczna sprzedaż drewna na rzecz osób fizycznych). Do końca 2018 r. na paragonie mogą być zamieszczane dane jednostki. Od 2019 r., w związku z centralizacją, będą musiały to być dane gminy. Wiąże się to z koniecznością wymiany kasy fiskalnej. Czy zakupu kasy powinna dokonać jednostka budżetowa czy gmina, jako podatnik VAT?
Samorządowa jednostka budżetowa stosunkowo często udziela swoim pracownikom zaliczek na zakup materiałów i towarów na potrzeby bieżącego funkcjonowania jednostki. Zaliczki pobierane są w formie gotówki z kasy jednostki uprzednio wypłaconej z banku, a następnie są rozliczane. Procedura ta ewidencjonowana jest na wielu kontach księgowych. Kiedy stosowany powinien być techniczny zapis ujemny w przypadku rozliczania zaliczek? Czy przedstawiony sposób ewidencji w samorządowej jednostce budżetowej jest prawidłowy?
W bieżącym roku dwie pracownice zwróciły się do jednostki budżetowej o przyznanie bezzwrotnej zapomogi losowej ze środków finansowych ZFŚS w wysokości po 3000 zł. W uzasadnieniu złożonych wniosków jako przyczynę wskazano trudną sytuację materialną, spowodowaną niskimi dochodami rodziny, powstałą na skutek braku uzyskiwania dochodów (zakończenie pobierania zasiłku dla bezrobotnych) przez niepracujących współmałżonków, którzy utracili zatrudnienie kilka miesięcy temu. Oba wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone przez kierownika jednostki budżetowej, gdyż zapisy wewnętrznego regulaminu ZFŚS dopuszczają przyznanie bezzwrotnych zapomóg na taki cel. Czy w związku z tym należy od wypłaconych bezzwrotnych zapomóg zapłacić podatek dochodowy do urzędu skarbowego? Jak ująć taką operację w ewidencji księgowej jednostki?
Problem: Państwowa jednostka budżetowa, czynny podatnik VAT, ma możliwość, by uzyskane zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszały wykonanie planowych wydatków. Na podstawie porozumienia z 2009 r. zawartego przez państwową jednostkę budżetową (szkołę) zawarto umowę użyczenia części pomieszczeń w budynku naszej jednostki samorządowej jednostce budżetowej (innej szkole). Przedstawiono w nim podział kosztów za media i ubezpieczenie nieruchomości. Ich rozliczenie następuje na podstawie wystawionej noty księgowej i w wartości brutto jest wpłacane na konto naszej jednostki.
STAN FAKTYCZNY: Samorządowa jednostka budżetowa otrzymała w 2015 r. odpis prawomocnego wyroku sądu zobowiązującego oskarżonego do zapłaty na rzecz tej jednostki kwoty 1000 zł tytułem naprawienia szkody oraz informującego, iż oskarżony otrzymał karę 3 lat pozbawienia wolności. W roku bieżącym do jednostki wpłynęło z sądu pismo informujące, iż oskarżony zobowiązał się do dokonywania wpłat ratalnych. Jednostka nie księgowała operacji związanych z tą sytuacją ani w roku 2015, ani później. Jak prawidłowo postąpić i jakich księgowań powinna dokonać jednostka w przypadku zasądzenia przez sąd na jej rzecz zapłaty od więźnia tytułem naprawienia szkody?
Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.
Czy jednostka budżetowa ma możliwość zawierania umów barterowych? Czy umowy takie mogą być zawierane bez możliwości rozliczania świadczeń na zasadzie kompensaty bez pokazania wydatku i dochodu?
Czy osoba zatrudniona na czas określony – na zastępstwo za sekretarza miasta (sekretarz jest w ciąży) musi spełniać wymagania dla tego stanowiska określone w ustawie o pracownikach samorządowych oraz w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych?
W jaki sposób zaklasyfikować wydatki gminy związane z realizacją przedsięwzięcia budowy kompleksu basenów rekreacyjnych? Czy wykup udziałów w spółce utworzonej do wybudowana takiego kompleksu od podmiotu zewnętrznego będzie stanowił wydatek majątkowy?
Samorządy w swoich dokumentach planistycznych muszą uwzględniać wyłączenia z limitu zadłużenia wydatków związanych z projektami dofinansowanymi ze środków unijnych. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że finansowanie takiego projektu nie zagraża przekroczeniem dopuszczalnego poziomu długu.
W czasie gdy ustawa nadal obowiązuje to Sejm będzie musiał ustalić, jaka ma być maksymalna stawka opłaty i na jakiej podstawie obliczana. Trybunał uznał, że po 5 miesiącach funkcjonowania nowych przepisów jest już możliwe określenie górnego pułapu opłat należy też doprecyzować przepisy o zwolnieniach przedmiotowych i dopłatach.
Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.
Niesegregowanie śmieci przez mieszkańców powinno skutkować ustaleniem wyższej opłaty. Czy pozostali mieszkańcy zapłacą za sąsiadów nieprzestrzegających obowiązku selektywnej zbiórki?
Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu. Miasto przygotowało 4 tys. czipów. Właściciele psów mogą zgłaszać się ze swoimi czworonogami do wszystkich gabinetów weterynaryjnych w Radomiu.
Ministerstwo Środowiska informuje, iż zbliżają się terminy składania sprawozdań, wynikających z przepisów dotyczących gospodarki odpadami za 2011 r. Ministerstwo przypomina, kto i jakie dane powinien złożyć w pierwszym kwartale tego roku.
Do 17 lutego 2012 r. miasta na prawach powiatu, powiaty i województwa mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji na drogach z tegorocznej rezerwy subwencji ogólnej.
Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?
Plany kont określone w wydanym w 2010 r. rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie zawierają na ogół wyraźnych wskazówek, w jakich jednostkach organizacyjnych występują poszczególne konta wymienione w wykazie. W szczególności odnosi się to do kont związanych z ewidencją operacji dotyczących wydatków środków europejskich i wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, ujmowanych w państwowych jednostkach budżetowych na kontach mających odpowiedniki w planie kont dla budżetu państwa.
Uniknięcie przez kierownika jednostki sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów podatkowych zależy przede wszystkim od prawidłowego i terminowego wypełniania nałożonych nań obowiązków.
Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?
Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.
Zadania publiczne można realizować w kilku formach. Od wyboru konkretnej z nich zależy m.in. sposób powierzania i dofinansowywania zadań komunalnych.
W odniesieniu do samorządowych jednostek budżetowych wynagrodzenie płatnika może być dochodem jednostki, jeśli zostanie ustanowione jako jedno ze źródeł dochodu w uchwale rady dotyczącej utworzenia rachunku dochodów własnych.
Dużo zamieszania i niepokoju wzbudził nowy zapis w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dotyczący nieprzekazania w terminie sprawozdań.
Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:
Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.
Czy zakład budżetowy może pobierać opłatę targową od osób handlujących na jego terenie i czy opłata ta może być dochodem zakładu budżetowego?
Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?
Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych wprowadzono kolejne zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Od 8 lutego br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.
Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.
Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?
Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwane „trzynastką”, przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Inni pracodawcy mogą dobrowolnie wypłacać „trzynastkę”. W tym celu w wewnątrzzakładowych przepisach płacowych muszą ustalić (dowolnie) wysokość takiego świadczenia, termin jego wypłaty oraz zasady nabywania do niego prawa.
Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.