REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawy lub usługi powtarzające się okresowo

Dariusz Jagiełło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Cel świadczeń okresowych polega na zaspokojeniu interesu zamawiającego, np. jednostki samorządu terytorialnego, w ciągu pewnego czasu. Szacując wartość dostaw i usług powtarzających się okresowo, należy wziąć pod uwagę łączną wartość zamówień, uwzględniając właśnie ich okresowość.

Wątpliwości jednostek samorządowych budzi sposób szacowania zamówień na dostawy lub usługi powtarzające się okresowo.

REKLAMA

REKLAMA

To, jak ustalać wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo, określone zostało w art. 34 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Od określenia wartości zamówienia zależy sposób dalszego postępowania w zakresie procedury, jaką zamawiający będzie musiał zastosować. Nie zostało zdefiniowane, jakie dostawy czy usługi zamawiający może uznać za powtarzające się okresowo. Należy więc posiłkować się przepisami kodeksu cywilnego.

Definiowanie zamówień

Prawo cywilne nie definiuje pojęcia dostaw czy usług powtarzających się okresowo - definiując natomiast świadczenia okresowe. To dwa odrębne pojęcia. Różnica tkwi w tym, że świadczenia okresowe dotyczą świadczeń w ramach jednego stosunku zobowiązaniowego, natomiast termin dostawy oraz usługi powtarzające się okresowo jest pojęciem szerszym, obejmującym z założenia więcej niż jeden stosunek zobowiązaniowy.

Zamówieniami na dostawy lub usługi powtarzające się okresowo będą wyłącznie powtarzające się co pewien czas i niemogące zostać spełnione jako jednorazowe zachowanie się wykonawcy, w związku z czym realizowane jest w częściach, stosownych do aktualnych potrzeb jednostki samorządowej.

REKLAMA

Zamówienia w częściach

Pojedynczy zakup nie może być traktowany jako zamówienie na dostawy czy usługi powtarzające się okresowo, gdyż to część zamówienia obliczana w ramach roku budżetowego zamawiającego. Stanowi to zamówienie udzielane w częściach, w trybie art. 32 ust. 4 prawa zamówień publicznych. Czyli zamawiający może z góry przewidzieć zakres całorocznych zakupów albo też następuje jednorazowe nabycie, lecz jednostka samorządowa z jakichś powodów dokonuje zakupów sukcesywnie. Wartość każdego zamówienia z osobna traktowana będzie jako łączna wartość dostaw i usług w danym roku. Jednostki samorządowe zakres całorocznych zakupów powinny ustalać z należytą starannością, opierając się np. o analogiczne dostawy lub usługi dokonywane w latach poprzednich. Ustalając wartość zamówienia w wyżej opisany sposób, nie stosuje się sumowania opartego o Wspólny Słownik Zamówień - CPV (więcej www.uzp.gov.pl)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Szacowanie wartości

Wartością zamówienia w odniesieniu do zamówień na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo będzie łączna wartość zamówień:

• na usługi należące do tej samej kategorii lub dostawy należące do tej samej grupy określonej we Wspólnym Słowniku Zamówień ustalone w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym, przy uwzględnieniu zmian ilościowych zamawianych usług lub dostaw,

• których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie albo w czasie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli jest on dłuższy niż 12 miesięcy.

Kryterium czasu

Prawo cywilne definiuje świadczenia jednorazowe, okresowe oraz ciągłe. Jedyne kryterium różnicujące to czas.

Prawo zamówień publicznych dopuszcza ukształtowanie pewnych stałych dostaw towarów w pewnych miesiącach, np. w styczniu, marcu i maju, dostawy te będą wyższe niż w pozostałych miesiącach ze względu na zwiększone w nich zapotrzebowanie na określony asortyment. Szacując wartość dostaw i usług powtarzających się okresowo, uwzględnić należy łączną wartość zamówień, uwzględniając ich okresowość.

Problemem staje się próba rozgraniczenia zamówień na dostawy i usługi powtarzające się okresowo od zamówień na dostawy i usługi sukcesywne oraz zamówień na dostawy i usługi ciągłe.

Świadczenia sukcesywne to umowy wykonywane w częściach, np. w ratach. Dostawa towaru może zostać umówiona w mniejszych partiach i w oznaczonych odstępach czasu, a realizacja może zostać wykonana w sposób jednorazowy.

Cel świadczeń okresowych polega na zaspokojeniu interesu zamawiającego w ciągu pewnego czasu, a jednorazowe wykonanie dostawy czy usługi mu się sprzeciwi. Na przykład usługi cateringu w jednostkach samorządowych mogą polegać na codziennym zaopatrywaniu pracowników w posiłki regeneracyjne, a dostarczenie z góry posiłków za okres np. miesiąca nie uczyniłoby zadość interesowi zamawiającego.

Umowy na podstawie indywidualnego zlecenia konkretnej dostawy lub usługi w ramach stałej umowy nie mogą być kwalifikowane jako dostawy lub usługi powtarzające się okresowo. Zamówienia na dostawy lub usługi, które powtarzają się kilka razy do roku w zależności od potrzeb, np. artykuły biurowe, dostawa komputerów czy dyskietek, nie mogą zostać uznane za dostawy powtarzające się okresowo, gdyż brak im elementu okresowości, a dostawa może zostać zrealizowana jednorazowo.

Zamówienia ciągłe to takie, których realizacja wymaga konkretnego zachowania się wykonawcy przez pewien czas przy założeniu, iż niemożliwe jest wykonanie jednorazowe, bez wymogu, by trwało nieprzerwanie przez konkretny okres.

 

Oczyszczanie ulic

Zamówieniem powtarzającym się okresowo nie będzie oczyszczanie ulic w okresie zimowym. Nie jest istotne, czy pługi mają obowiązek usunąć śnieg z jezdni nie później niż w ciągu dwóch czy trzech godzin od zakończenia opadów. Istotą zamówienia jest pozostawanie wykonawcy w stanie ciągłej i nieprzerwanej gotowości do zapewnienia przejezdności ulic.

Podobnie z letnim oczyszczaniem ulic, gdyż interes zamawiającego zostaje zaspokojony przez stałe utrzymanie ich w czystości. Cykliczność wykonywania usługi będzie tu drugorzędną sprawą. Dla zamawiającego nie jest istotne, czy wykonawca np. podzieli sobie ulice w taki sposób, że będzie je sprzątał w okresach tygodniowych czy miesięcznych. Jest to wyłącznie sprawa organizacji świadczenia.

Podobnie ochrona obiektu, gdyż usługa ta wymaga stałego nadzoru nad chronionym obiektem.

Zamówieniami na usługi powtarzające się okresowo będą zatem takie, których przedmiotem są powtarzające się w określonych regularnych odstępach czasu świadczenia inne niż dostawy i roboty budowlane, a od jednorazowych dostaw i usług różni je czynnik czasu, istniejący przez cały okres obowiązywania umowy. Zamówienia na dostawy i usługi powtarzające się okresowo charakteryzuje ponadto brak możliwości ich kumulowania i wykonania.

SZACOWANIE ZAMÓWIEŃ POWTARZAJĄCYCH SIĘ OKRESOWO

Wariant I

1. Zadzwoń do wykonawców oferujących produkt, który chcesz zakupić.

2. Poproś o przesłanie, np. faksem, aktualnych cenników.

3. Uśrednij jednostkowe ceny netto oferowanych sprzętów.

4. Pomnóż ceny jednostkowe przez liczbę, jaką chcesz zamówić

Wariant II

1. Sprawdź ceny jednostkowe netto w formularzu cenowym w zrealizowanym już przetargu.

2. Pomnóż przez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem.

3. Uzyskaną cenę pomnóż przez liczbę przedmiotu zamówienia, jaką chcesz zamówić w postępowaniu.

DARIUSZ JAGIEŁŁO

prawnik zajmujący się zamówieniami publicznymi w Mazowieckim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Warszawie

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA