REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Omyłki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

REKLAMA

REKLAMA

W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający oczekuje złożenia prawidłowo przygotowanych ofert. Wykonawcy składający ofertę powinni więc w tym zakresie zachować należytą staranność obowiązującą w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Niestety, nie zawsze udaje się uniknąć błędów podczas sporządzania oferty.

Zamawiający ma możliwość poprawiania uchybień ofert merytorycznie poprawnych, w celu zapobieżenia ich eliminacji z postępowania z przyczyn wyłącznie formalnych lub niemających istotnego znaczenia z uwagi na oferowane świadczenie. Dzieje się tak dzięki przepisowi art. 87 ust. 2 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).

REKLAMA

REKLAMA

Oczywiste omyłki pisarskie

Jedną z możliwości, jaką stwarzają przepisy upzp, jest poprawienie przez zamawiającego oczywistych omyłek pisarskich (art. 87 ust. 2 pkt 1 upzp). Warunkiem jest, aby omyłki zostały popełnione w ofercie, były bezsporne i niebudzące wątpliwości dla każdego, kto dokonuje przeglądu ofert. Przepisy nie wyłączają ani nie ograniczają w żadnym stopniu możliwości poprawienia oczywistej omyłki pisarskiej ze względu na zakres merytoryczny treści, której dotyczy omyłka. Brak jest zatem podstaw do uznania, że oczywista omyłka pisarska nie może dotyczyć istotnych postanowień oferty (np. terminu realizacji zamówienia) i z tego względu nie może podlegać poprawieniu przez zamawiającego na zasadach określonych w przepisie art. 87 ust. 2 pkt 1 upzp.

Zapamiętaj!

Istotą uznania omyłki za oczywistą jest możliwość stwierdzenia jej bez specjalistycznej wiedzy oraz jej bezsporność. Oczywistość omyłki pisarskiej wynika z natury samej omyłki albo z porównania zaistniałego błędu z innymi okolicznościami sprawy.

REKLAMA

Oczywistą omyłką pisarską jest w szczególności widoczna mylna pisownia wyrazu, ewidentny błąd gramatyczny czy też niezamierzone opuszczenie wyrazu lub jego części. W trybie poprawienia oczywistej omyłki nie można np. tworzyć dokumentów nieistniejących. Istnieje zatem możliwość poprawiania oczywistych błędów pisarskich, które dotyczą np. nazw poszczególnych jednostek lub ich kolejności, braku liter w poszczególnych nazwach, błędów w oznaczeniach symboli, ale nie można poprawiać wartości powodujących w konsekwencji zmianę ceny całkowitej oferty (wyrok KIO z 11 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 896/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Wykonawca w złożonej ofercie podał rozbieżną cenę liczbą i słownie. W formularzu ofertowo-cenowym zawarto zapis: „Oferowana stawka dzienna dla jednego pacjenta wynosi: 9,85 zł netto × 170 posiłków dziennie × 365 dni w roku = 611 192,50 zł netto + + 42 783,48 zł VAT (7%) = 653 975,98 zł brutto, słownie: (sześćset siedemdziesiąt siedem tysięcy osiemset siedemdziesiąt siedem złotych, 64/100)”. Czy należy tę omyłkę uznać za oczywistą?

Tak. W ofercie zaistniała oczywista omyłka pisarska. Dla stwierdzenia tej omyłki nie zachodzi potrzeba sięgania do innych dokumentów ani nawet do innej części oferty. Cena podana liczbą: 653 975,98 brutto nie budzi żadnych wątpliwości. W formularzu ofertowo-cenowym podano bowiem sposób jej obliczenia: wynika ona z mnożenia dziennej stawki, ilości posiłków dziennie, ilości dni w roku oraz zastosowanej stawki VAT. Dlatego zamawiający ma obowiązek poprawienia omyłki w cenie podanej słownie.

Jeżeli zamawiający stwierdzi, że w treści oferty nastąpiła oczywista omyłka pisarska, ma obowiązek ją poprawić, a następnie zawiadomić niezwłocznie o tym wykonawcę, ale tylko tego, którego ofertę poprawiono.

Oczywiste omyłki rachunkowe

Zamawiający ma także obowiązek poprawić w tekście oferty oczywiste omyłki rachunkowe z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, jeżeli stwierdzi, że miały one miejsce przy obliczeniu ceny. Po nowelizacji upzp ustawą z 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja upzp z 2008 r.) brak jest w upzp wymienionych enumeratywnie okoliczności, które dotychczas były zawarte w art. 88 upzp, umożliwiających poprawienie oczywistych omyłek rachunkowych w ofercie. Za dopuszczalne można uznać samodzielne określenie przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) przykładowych okoliczności, w których będzie dokonywał poprawy omyłek w ofertach w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2 upzp. Można w tym celu wykorzystywać sposoby wskazane w uchylonym art. 88 upzp.

Także Krajowa Izba Odwoławcza podkreśla w swoim orzecznictwie (np. wyrok z 16 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO UZP 1/09), że: wykorzystanie przez zamawiającego reguł poprawiania omyłek rachunkowych określonych w dawnym przepisie art. 88 ust. 1 upzp nie stanowi naruszenia art. 87 ust. 2 upzp, gdyż w obecnym stanie prawnym, to do obowiązków zamawiającego należy określenie sposobu poprawy oczywistych omyłek rachunkowych i brak jest prawnego zakazu określenia takiego sposobu na zasadach wynikających z różnych przyjętych reguł dokonywania korekt; w tym zakresie jednak wskazuje na postulat zawarcia w SIWZ stosownych informacji przez zamawiającego, w celu zapoznania wykonawców z zasadami poprawiania omyłek.

SŁOWNICZEK

Oczywista omyłka rachunkowa - widoczny, niezamierzony błąd rachunkowy popełniony przez wykonawcę, który polega na uzyskaniu nieprawidłowego wyniku działania arytmetycznego, a w szczególności błędne zsumowanie lub odjęcie poszczególnych pozycji.

W przypadku poprawiania oczywistych omyłek rachunkowych, związanych z obliczeniem podatku od towarów i usług (VAT) oraz z sumowaniem kwoty podatku i ceny netto, możliwe jest dokonywanie takich poprawek, jeżeli są one konsekwencją rachunkową dokonanych poprawek, oczywiście pod warunkiem że przyjęto prawidłową stawkę VAT.

Przykład

W przetargu na utrzymanie czystości w obiektach zamawiającego wykonawca dokonał nieprawidłowego zaokrąglenia kwoty wartości podatku od towarów i usług w trzech pozycjach oferty. Zgodnie z przyjętymi zasadami, zaokrąglenie wartości podatku powinno nastąpić do pełnej dziesiątki („w górę”). Zamawiający uznał, że wykonawca popełnił oczywistą omyłkę rachunkową, i w związku z tym dokonał poprawienia wartości kwoty VAT w tych pozycjach formularza ofertowego, co po uwzględnieniu konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek dało wzrost ceny oferty o 2 grosze z kwoty 1 669 013,16 zł na kwotę 1 669 013,18 zł. Czy popełnioną omyłkę można uznać za oczywistą?

Tak. Popełniona omyłka rachunkowa może zostać uznana za mającą charakter oczywisty, gdyż została stwierdzona samodzielnie przez zamawiającego, jest bezsporna i możliwa do poprawienia bez konieczności odwoływania się do innych dokumentów postępowania lub uzyskiwania wyjaśnień wykonawcy. Brak prawidłowego zaokrąglenia kwoty wartości VAT nie stanowi w tym przypadku błędu w obliczeniu ceny oferty, który następuje, co do zasady, przez niewłaściwe podanie jednostek miary, niewłaściwej stawki VAT. Odrzucenie oferty z powodu błędu w obliczeniu ceny oferty na kwotę 2 groszy byłoby czynnością dokonaną z naruszeniem art. 5 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Niektóre omyłki rachunkowe nie mają charakteru oczywistego i jako takie nie mogą być poprawione. Traktuje się je jako błąd w obliczeniu ceny, np. w przypadku błędnego wskazania obowiązującej stawki VAT przez podanie, że wynosi on 7%, podczas gdy wynosi on 22%. W takiej sytuacji błąd nie podlega poprawie zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 2 upzp, ponieważ nie jest to omyłka, ale raczej świadome i błędne złożenie oświadczenia, które powoduje niezgodność oferty z odrębnymi przepisami prawa, a nie z SIWZ. W konsekwencji oferta zawierająca taki błąd podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 upzp.

Inne omyłki

Po nowelizacji upzp z 2008 r. zamawiający ma obowiązek poprawienia także innych omyłek niż oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe, polegających na niezgodności oferty ze SIWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty (art. 87 ust. 2 pkt 3 upzp). To zupełnie nowe rozwiązanie jest szczególnie istotne w kontekście zamówień na roboty budowlane, w których oferty wykonawców, niezwykle obszerne i szczegółowe, liczące nieraz po kilkadziesiąt tomów, często podlegały odrzuceniu ze względu na drobne błędy w ich treści.

Przykład

Zamawiający w przedmiarze robót w poz. 29 „Opis i wyliczenia” wskazał, że dla posadzki z wykładzin z tworzyw sztucznych obmiar wynosi 292,29 m2. Wykonawca w złożonej ofercie w poz. 29 kosztorysu szczegółowego „Opis” podał „obmiar = 292,26 m2”. Jednocześnie w złożonej ofercie prawidłowo podano cenę jednostkową. Różnica pomiędzy wielkością

obmiaru wskazanego przez zamawiającego a zaoferowanego przez wykonawcę wynosi 0,03 m2, co stanowi wzrost ceny wynagrodzenia o kwotę brutto w wysokości 0,14 zł. Jaki to jest rodzaj omyłki i jak ją poprawić?

Zamawiający poprawia wielkość obmiaru w poz. 29 kosztorysu ofertowego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 upzp, gdyż uchybienie to można uznać za „inną omyłkę”. Poprawienie tej niezgodności nie spowoduje istotnej zmiany w treści oferty, ponieważ w złożonej ofercie prawidłowa jest cena jednostkowa, która będzie stanowić cenę wyjściową wprowadzonych następnie zmian w ofercie wykonawcy. Zamawiający dokonuje zmiany wielkości obmiaru, a później za pomocą działań arytmetycznych oblicza ich wymaganą wartość, z uwzględnieniem konsekwencji w cenie oferty wynikających z wprowadzonych zmian. Choć poprawienie poz. 29 spowoduje zmianę ceny oferty, to wprowadzona zmiana zostanie dokonana z danych już zawartych w ofercie wykonawcy.

Omyłki, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 upzp, powinny mieć taki charakter, aby ich poprawy mógł zamawiający dokonać samodzielnie, bez udziału wykonawcy w tej czynności. W celu oceny, czy dana omyłka ma charakter istotny, należy ustalić w szczególności, jakie konsekwencje będzie miało poprawienie danej oferty, np. ile wyniesie wartość zmiany, jak również ile pozycji będzie musiało ulec poprawie. Charakter omyłki powinien być oceniany na tle danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w ramach danej oferty. Zamawiający ma obowiązek poprawienia omyłek, które nie powodują istotnych zmian w treści oferty, wobec czego powinien badać konsekwencje poprawienia danej oferty w postępowaniu i umieć uzasadnić, że zmiany w ofercie miałyby charakter istotny, albo nie miałyby takiego charakteru.

Zamawiający zobowiązany jest do poprawienia omyłek niezwłocznie, zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona (art. 87 ust. 2 upzp). Jednak tylko w odniesieniu do poprawienia „innej” omyłki wykonawca może w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o tym nie zgodzić się na jej poprawienie. Jeżeli się nie zgodzi, zamawiający ma obowiązek odrzucić jego ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 upzp.

Podstawy prawne

• Ustawa z 4 września 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2008 r. Nr 171, poz. 1058)

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1506)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA