REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance według CBA – szkolenia, ocena ryzyk i inne komponenty

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance w sektorze publicznym
Compliance w sektorze publicznym
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało 11 stronicowy dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". Wiele kwestii zostało w przedmiotowym dokumencie pominiętych (np. Sygnaliści), wiele tylko zasygnalizowanych. Od CBA oczekiwałbym co najmniej przygotowanie, wraz ze specjalistami z rynku, kilkudziesięciu stronicowego skryptu dającego podmiotom publicznym porządną pigułkę wiedzy i wskazującego kierunki. No ale na bezrybiu i rak ryba. Te wytyczne traktuję jako pierwszą zapowiedź rzetelnej debaty i kolejnych publikacji. Miejmy nadzieję przygotowanej z ekspertami od Public Compliance.

9 komponentów programów zgodności

W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Trzy pierwsze to:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Zaangażowanie kierownictwa”,
  2. Zmiana Kultury organizacyjnej”,
  3. Oficer Compliance”.

Natomiast pozostałe to: monitorowanie i ocena zgodności, szkolenia, ocena ryzyka, kluczowe kompetencje, samoocena i sankcje.

CBA wskazuje, że ważnym elementem monitorowania i oceny zgodności jest ustalenie stanu świadomości na temat systemu zgodności w organizacji. Tą świadomość kreuje m.in. Komunikacja, czyli strategie informacyjne, systemy motywacyjne, samoregulacja i współpraca.

CBA słusznie zauważa, że w kształtowaniu świadomości bardzo ważne są SZKOLENIA. I to wszystkich pracowników, od kadry zarządzającej po szeregowych pracowników. Działalność szkoleniowa powinna być systematyczna.

REKLAMA

Kluczowe kompetencje z zakresu zarządzania zgodnością

CBA wymienia jako kluczowe kompetencje z zakresu zarządzania zgodnością:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zdolność do identyfikowania istotnych problemów
  2. zdolność do projektowania rozwiązań, które te problemy łagodzą lub eliminują,
  3. zdolność do realizowanie zadań poprzez współpracę i inteligencję zbiorową.

Zarządzanie ryzykiem

Należy się zgodzić z CBA, że system zgodności powinien opierać się metodyce zarządzania ryzykami, czyli na identyfikowaniu zagrożeń i incydentów a obszary wysokiego ryzyka powinny być poddane dodatkowej kontroli. Oczywiście należy szukać punktu optymalnego. Według CBA celem zarządzania ryzykiem jest:

  1. zidentyfikowanie i oszacowanie ryzyka,
  2. wyodrębnienie incydentów oraz obszarów problemowych,
  3. wskazanie typów niezgodności,
  4. zaproponowanie sposobów interwencji.

Nie wiem dlaczego CBA nie napisało po prostu o cyklu Deminga. Dobrze chociaż, że CBA zauważyło, że system zgodności musi podlegać ciągłemu procesowi oceny i doskonalenia.

Sankcje

Większość oficerów Compliance chce być partnerem i wsparciem dla komórek merytorycznych, a nie żandarmem który budzi strach. Niestety bez sankcji nie da się często egzekwować postepowania zgodnie z zasadami. Oczywiście najważniejsza jest profilaktyka (edukacja, współpraca itd.,) itd., ale zawsze trzeba być gotowym by w niektórych sytuacjach zastosować sankcje. Bo jeżeli tego nie zrobimy to system zgodności straci wiarygodność. Szkoda, że CBA nie wspomniało przy okazji sankcji o zasadzie zero tolerancji.

Wzory dobrych praktyk w praktyce Compliance w sektorze prywatnym

Podsumowując serię artykuł o wytycznych CBA w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym chciałbym zauważyć, że w odróżnieniu choćby od norm ISO 19600 czy wytycznych GPW nie stanowią one niestety istotnego i cennego wsparcia w tworzeniu systemów zgodności w sektorze Publicznym. Liczę jednak, że wytyczne CBA będą impulsem do wdrażania systemów Compliance w sektorze publicznym.

My eksperci od Public Compliance nadal wzorów dobrych praktyk musimy szukać praktyce Compliance w sektorze prywatnym i łączyć je ze swoją wiedzą na temat procesów i specyfiki sektora publicznego. To wyzwanie bo przecieramy dziś szlaki Compliance w sektorze publicznym. Jednocześnie to wielka przyjemność i duma, że tworzymy gałąź Compliance.

Wdrożenie systemów whistleblowingu

Przypomnę tylko, że do 17 grudnia 2021 r. sektor publiczny powinien mieć wdrożone systemy whistleblowingu. Zostało niecałe 13 miesięcy, a o temacie tylko się mówi i pisze. To oznacza, że ziszcza się czarny scenariusz. Będzie gorzej niż z RODO. Wdrażanie na ostatnią chwilę lub po czasie. Dlatego sugeruję jak najszybsze pozyskanie pomocy eksperta od Public Compliance i rozpoczęcie procesów wdrożenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA