REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance według CBA – szkolenia, ocena ryzyk i inne komponenty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance w sektorze publicznym
Compliance w sektorze publicznym
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało 11 stronicowy dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". Wiele kwestii zostało w przedmiotowym dokumencie pominiętych (np. Sygnaliści), wiele tylko zasygnalizowanych. Od CBA oczekiwałbym co najmniej przygotowanie, wraz ze specjalistami z rynku, kilkudziesięciu stronicowego skryptu dającego podmiotom publicznym porządną pigułkę wiedzy i wskazującego kierunki. No ale na bezrybiu i rak ryba. Te wytyczne traktuję jako pierwszą zapowiedź rzetelnej debaty i kolejnych publikacji. Miejmy nadzieję przygotowanej z ekspertami od Public Compliance.

9 komponentów programów zgodności

W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Trzy pierwsze to:

REKLAMA

  1. Zaangażowanie kierownictwa”,
  2. Zmiana Kultury organizacyjnej”,
  3. Oficer Compliance”.

Natomiast pozostałe to: monitorowanie i ocena zgodności, szkolenia, ocena ryzyka, kluczowe kompetencje, samoocena i sankcje.

CBA wskazuje, że ważnym elementem monitorowania i oceny zgodności jest ustalenie stanu świadomości na temat systemu zgodności w organizacji. Tą świadomość kreuje m.in. Komunikacja, czyli strategie informacyjne, systemy motywacyjne, samoregulacja i współpraca.

CBA słusznie zauważa, że w kształtowaniu świadomości bardzo ważne są SZKOLENIA. I to wszystkich pracowników, od kadry zarządzającej po szeregowych pracowników. Działalność szkoleniowa powinna być systematyczna.

Kluczowe kompetencje z zakresu zarządzania zgodnością

CBA wymienia jako kluczowe kompetencje z zakresu zarządzania zgodnością:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zdolność do identyfikowania istotnych problemów
  2. zdolność do projektowania rozwiązań, które te problemy łagodzą lub eliminują,
  3. zdolność do realizowanie zadań poprzez współpracę i inteligencję zbiorową.

Zarządzanie ryzykiem

Należy się zgodzić z CBA, że system zgodności powinien opierać się metodyce zarządzania ryzykami, czyli na identyfikowaniu zagrożeń i incydentów a obszary wysokiego ryzyka powinny być poddane dodatkowej kontroli. Oczywiście należy szukać punktu optymalnego. Według CBA celem zarządzania ryzykiem jest:

  1. zidentyfikowanie i oszacowanie ryzyka,
  2. wyodrębnienie incydentów oraz obszarów problemowych,
  3. wskazanie typów niezgodności,
  4. zaproponowanie sposobów interwencji.

Nie wiem dlaczego CBA nie napisało po prostu o cyklu Deminga. Dobrze chociaż, że CBA zauważyło, że system zgodności musi podlegać ciągłemu procesowi oceny i doskonalenia.

Sankcje

Większość oficerów Compliance chce być partnerem i wsparciem dla komórek merytorycznych, a nie żandarmem który budzi strach. Niestety bez sankcji nie da się często egzekwować postepowania zgodnie z zasadami. Oczywiście najważniejsza jest profilaktyka (edukacja, współpraca itd.,) itd., ale zawsze trzeba być gotowym by w niektórych sytuacjach zastosować sankcje. Bo jeżeli tego nie zrobimy to system zgodności straci wiarygodność. Szkoda, że CBA nie wspomniało przy okazji sankcji o zasadzie zero tolerancji.

Wzory dobrych praktyk w praktyce Compliance w sektorze prywatnym

Podsumowując serię artykuł o wytycznych CBA w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym chciałbym zauważyć, że w odróżnieniu choćby od norm ISO 19600 czy wytycznych GPW nie stanowią one niestety istotnego i cennego wsparcia w tworzeniu systemów zgodności w sektorze Publicznym. Liczę jednak, że wytyczne CBA będą impulsem do wdrażania systemów Compliance w sektorze publicznym.

My eksperci od Public Compliance nadal wzorów dobrych praktyk musimy szukać praktyce Compliance w sektorze prywatnym i łączyć je ze swoją wiedzą na temat procesów i specyfiki sektora publicznego. To wyzwanie bo przecieramy dziś szlaki Compliance w sektorze publicznym. Jednocześnie to wielka przyjemność i duma, że tworzymy gałąź Compliance.

Wdrożenie systemów whistleblowingu

Przypomnę tylko, że do 17 grudnia 2021 r. sektor publiczny powinien mieć wdrożone systemy whistleblowingu. Zostało niecałe 13 miesięcy, a o temacie tylko się mówi i pisze. To oznacza, że ziszcza się czarny scenariusz. Będzie gorzej niż z RODO. Wdrażanie na ostatnią chwilę lub po czasie. Dlatego sugeruję jak najszybsze pozyskanie pomocy eksperta od Public Compliance i rozpoczęcie procesów wdrożenia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA