REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance według CBA – szkolenia, ocena ryzyk i inne komponenty

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance w sektorze publicznym
Compliance w sektorze publicznym
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało 11 stronicowy dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". Wiele kwestii zostało w przedmiotowym dokumencie pominiętych (np. Sygnaliści), wiele tylko zasygnalizowanych. Od CBA oczekiwałbym co najmniej przygotowanie, wraz ze specjalistami z rynku, kilkudziesięciu stronicowego skryptu dającego podmiotom publicznym porządną pigułkę wiedzy i wskazującego kierunki. No ale na bezrybiu i rak ryba. Te wytyczne traktuję jako pierwszą zapowiedź rzetelnej debaty i kolejnych publikacji. Miejmy nadzieję przygotowanej z ekspertami od Public Compliance.

9 komponentów programów zgodności

W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Trzy pierwsze to:

REKLAMA

  1. Zaangażowanie kierownictwa”,
  2. Zmiana Kultury organizacyjnej”,
  3. Oficer Compliance”.

Natomiast pozostałe to: monitorowanie i ocena zgodności, szkolenia, ocena ryzyka, kluczowe kompetencje, samoocena i sankcje.

CBA wskazuje, że ważnym elementem monitorowania i oceny zgodności jest ustalenie stanu świadomości na temat systemu zgodności w organizacji. Tą świadomość kreuje m.in. Komunikacja, czyli strategie informacyjne, systemy motywacyjne, samoregulacja i współpraca.

CBA słusznie zauważa, że w kształtowaniu świadomości bardzo ważne są SZKOLENIA. I to wszystkich pracowników, od kadry zarządzającej po szeregowych pracowników. Działalność szkoleniowa powinna być systematyczna.

Kluczowe kompetencje z zakresu zarządzania zgodnością

CBA wymienia jako kluczowe kompetencje z zakresu zarządzania zgodnością:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zdolność do identyfikowania istotnych problemów
  2. zdolność do projektowania rozwiązań, które te problemy łagodzą lub eliminują,
  3. zdolność do realizowanie zadań poprzez współpracę i inteligencję zbiorową.

Zarządzanie ryzykiem

Należy się zgodzić z CBA, że system zgodności powinien opierać się metodyce zarządzania ryzykami, czyli na identyfikowaniu zagrożeń i incydentów a obszary wysokiego ryzyka powinny być poddane dodatkowej kontroli. Oczywiście należy szukać punktu optymalnego. Według CBA celem zarządzania ryzykiem jest:

  1. zidentyfikowanie i oszacowanie ryzyka,
  2. wyodrębnienie incydentów oraz obszarów problemowych,
  3. wskazanie typów niezgodności,
  4. zaproponowanie sposobów interwencji.

Nie wiem dlaczego CBA nie napisało po prostu o cyklu Deminga. Dobrze chociaż, że CBA zauważyło, że system zgodności musi podlegać ciągłemu procesowi oceny i doskonalenia.

Sankcje

Większość oficerów Compliance chce być partnerem i wsparciem dla komórek merytorycznych, a nie żandarmem który budzi strach. Niestety bez sankcji nie da się często egzekwować postepowania zgodnie z zasadami. Oczywiście najważniejsza jest profilaktyka (edukacja, współpraca itd.,) itd., ale zawsze trzeba być gotowym by w niektórych sytuacjach zastosować sankcje. Bo jeżeli tego nie zrobimy to system zgodności straci wiarygodność. Szkoda, że CBA nie wspomniało przy okazji sankcji o zasadzie zero tolerancji.

Wzory dobrych praktyk w praktyce Compliance w sektorze prywatnym

Podsumowując serię artykuł o wytycznych CBA w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym chciałbym zauważyć, że w odróżnieniu choćby od norm ISO 19600 czy wytycznych GPW nie stanowią one niestety istotnego i cennego wsparcia w tworzeniu systemów zgodności w sektorze Publicznym. Liczę jednak, że wytyczne CBA będą impulsem do wdrażania systemów Compliance w sektorze publicznym.

My eksperci od Public Compliance nadal wzorów dobrych praktyk musimy szukać praktyce Compliance w sektorze prywatnym i łączyć je ze swoją wiedzą na temat procesów i specyfiki sektora publicznego. To wyzwanie bo przecieramy dziś szlaki Compliance w sektorze publicznym. Jednocześnie to wielka przyjemność i duma, że tworzymy gałąź Compliance.

Wdrożenie systemów whistleblowingu

Przypomnę tylko, że do 17 grudnia 2021 r. sektor publiczny powinien mieć wdrożone systemy whistleblowingu. Zostało niecałe 13 miesięcy, a o temacie tylko się mówi i pisze. To oznacza, że ziszcza się czarny scenariusz. Będzie gorzej niż z RODO. Wdrażanie na ostatnią chwilę lub po czasie. Dlatego sugeruję jak najszybsze pozyskanie pomocy eksperta od Public Compliance i rozpoczęcie procesów wdrożenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA