REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance w sektorze publicznym według CBA – zmiana Kultury organizacyjnej

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance w sektorze publicznym według CBA – zmiana Kultury organizacyjnej /Fot. Fotolia
Compliance w sektorze publicznym według CBA – zmiana Kultury organizacyjnej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym".

W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Drugi z nich to „Zintegrowanie zgodności z misją” czyli zmiana Kultury organizacji. Sam podkreślam wielokrotnie, że jeżeli system zgodności nie stanie się integralną częścią Kultury organizacyjnej. Jeżeli nie stanie się częścią DNA organizacji to wdrożenie systemy zgodności nie uda się lub system będzie pozorny lub wadliwy. Przy okazji polecam artykuł „Compliance – przepis na sukces – piąty składnik – KULTURA ORGANIZACYJNA

REKLAMA

REKLAMA

CBA również w swoich wytycznych pisze, że program zgodności powinien być w pełni zintegrowany z Misją organizacji. Według CBA, Misja nie tylko odpowiada na pytanie, czym jest podmiot publiczny, czym powinien być oraz jaki jest cel jego istnienia, ale również wskazuje komu służy, jaką kreuje wartość publiczną dla społeczeństwa. Według definicji z wytycznych CBA, Misja stanowi ogół wartości, jakich oczekują klienci i inni interesariusze.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

CBA wskazuje, że dzięki integracji systemu zgodności z Kulturą organizacyjną, podmioty publiczne mogą skutecznie przestrzegać przepisów i polityk, a także zminimalizować przyszłe koszty związane z ewentualną niezgodnością, zwłaszcza poprzez:

REKLAMA

  1. stałe podnoszenie jakości w procesach i projektach,
  2. przestrzeganie kultury organizacyjnej,
  3. wykorzystanie nowych technologii,
  4. podkreślanie znaczenia szkoleń,
  5. monitorowanie zgodności.

W tej części wytycznych CBA wskazuje też, że system zgodności musi być wyposażony w odpowiednie zasoby. CBA słusznie zauważa, że co prawna zasoby i przestrzeń są kosztowne, a większość podmiotów sektora publicznego ma ograniczone środki. Muszę dodać od siebie, że zwłaszcza dziś gdy z powodu Covidu spadają przychody i rosną koszty podmiotów sektora publicznego (ale dotyczy to też sektora prywatnego) to zasoby ludzkie, finansowe i rzeczowe są mocno ograniczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CBA rekomenduje, jednak uwzględnienie w budżecie instytucji środków na realizację zadań w zakresie zgodności bez względu na przydzielone zasoby ludzkie i finansowe.

Według mnie jest to jasna deklaracja CBA, że argument podmiotów sektora publicznego w postaci „Z powodu ograniczonych lub braku środków finansowych system zgodności u nas nie działa lub działa wadliwie” będzie traktowany przez CBA jako wymówka a nie okoliczność zwalniająca z odpowiedzialności najwyższe kierownictwo i podmioty z sektora publicznego.

Zasoby ludzkie, finansowe, rzeczowe itd. na systemy zgodności w sektorze publicznym po prostu będą musiały być znalezione. Osobiście zachęcam do traktowania tego jako inwestycję w bezpieczeństwo prawne a nie koszt. Zasoby nie powinny być ani za małe (bo to może spowodować wadliwość lub pozorność systemu i tym samym wygenerować większe koszta) ani za duże (bo to była by nie gospodarność). Sektorowi publicznemu mogą w tym pomóc eksperci od Public Compliance.

Cały czas jednak obawiam się, że zwłaszcza w okresie pandemii koronawirusa i związanym z nią kryzysem, najwyższe kierownictwo w sektorze publicznym będzie traktowało systemy zgodności jako zbędny koszt. Pomimo tego, że to one mogą dziś lub jutro zdecydować o losie najwyższego kierownictwa i zarządzanych przez nich podmiotów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA