REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance w sektorze publicznym według CBA - Zaangażowanie kierownictwa

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance w sektorze publicznym według CBA - Zaangażowanie kierownictwa /Fot. Shutterstock
Compliance w sektorze publicznym według CBA - Zaangażowanie kierownictwa /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

8 września 2020 r. CBA opublikowało dokument: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym". W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Pierwszy z nich to „Zaangażowanie kierownictwa”.

Przyznam szczerze, że wcale mnie to nie dziwi. Sam wielokrotnie omawiałem zasadę „tone from the top” czyli „przykład idzie z góry. Przy okazji polecam mówiące o tym artykuły:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Compliance: Przywództwo - rola i odpowiedzialność organu nadzoru i najwyższego kierownictwa”,
  2. Compliance – rola i odpowiedzialność wspólnika, akcjonariusza w spółkach” kapitałowych”,
  3. Compliance – rola i odpowiedzialność członków Rady Nadzorczej”,
  4. Compliance – rola i odpowiedzialność członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów”.

CBA słusznie w wytycznych wskazuje, że za zgodność odpowiedzialny jest, co do zasady, każdy pracownik. Jednakże, ostatecznie odpowiedzialność za nieprawidłowości w organizacji ponosi kierownictwo. Dlatego wielokrotnie podkreślam w swoich artykułach, że za Compliance odpowiadają wszyscy ale to najwyższe kierownictwo odpowiada ostatecznie za wdrożenie i utrzymanie systemu zgodności oraz za ewentualne naruszenia lub nieprawidłowości w organizacji.

Zgodnie z wytycznymi tworzenie i wdrażanie skutecznego programu zgodności rozpoczyna się od działania kierownictwa instytucji. Przy czym pierwszym krokiem w kierunku tworzenia programu zgodności jest przekazanie przez najważniejsze hierarchicznie osoby w organizacji informacji o swoim poparciu dla idei. Nie może to być jednak krok ostatni. Kadra zarządzająca jak wskazują wytyczne zobowiązana jest też m.in. do:

  1. dawania non-stop dobrego przykładu,
  2. przekuwania deklaratywnych postulatów w czyny,
  3. jednoznacznego stałego przekazu o braku tolerancji dla wszelkich nadużyć i konsekwentnej postawy w tym zakresie,
  4. postepowania zgodnie z zasadami etyki,
  5. zintegrowania systemu zgodności z Kulturą organizacyjną Spółki,
  6. wyboru odpowiednich pracowników ds. zgodności,
  7. zapewnieniu zasobów do wdrożenia i utrzymania systemu zgodności,
  8. zapewnienia sobie i pracownikom szkoleń oraz nabycia odpowiednich kompetencji.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

REKLAMA

CBA wskazuje, że przykład z góry jest o tyle istotny, że nie może być mowy o efektywnym programie zgodności bez zaangażowania, akceptacji i wskazówek kierownictwa. I jest to prawda. Jak wynika z mojej praktyki nie udało się żadne wdrożenie systemu zgodności bez zaangażowania i akceptacji kadry zarządzającej. Jednocześnie obserwuję, że jeżeli po wdrożeniu systemu zgodności zniknie zaangażowanie lub akceptacja Zarządu to jest tylko kwestią czasu kiedy system zgodności stanie się pozorny lub nieskuteczny. Nawet najlepszy oficer Compliance nie będzie w stanie tego procesu powstrzymać. Najwyżej będzie w stanie go opóźnić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na zakończenie należy się zgodzić z wytycznymi, że działania podejmowane przez kadrę zarządzającą w zakresie wsparcia systemu zgodności mają wpływ nie tylko na samą instytucję, ale obejmują także związane z nią podmioty zewnętrzne.

Obawiam się tylko, że w związku z pandemią koronawirusa i związanym z nią kryzysem, najwyższe kierownictwo w sektorze publicznym nie ma głowy dla systemów zgodności. Pomimo tego, że to one mogą dziś lub jutro zdecydować o losie najwyższego kierownictwa i zarządzanych przez nich podmiotów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

REKLAMA

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA