REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance w sektorze publicznym według CBA – pracownik ds. zgodności

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance w sektorze publicznym według CBA – pracownik ds. zgodności
Compliance w sektorze publicznym według CBA – pracownik ds. zgodności

REKLAMA

REKLAMA

CBA wskazuje, że dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania programu zgodności w ramach danej instytucji koniecznym jest wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za jego realizację. Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na słowo „odpowiedniej osoby”. To nie może być osoba z przypadku lub tzw. „łapanki”. Musi ona posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności merytoryczne oraz odpowiedni charakter.

W dniu 8 września 2020 r. CBA opublikowało 11 stronicowe dokument zatytułowany: "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym".

REKLAMA

REKLAMA

W wytycznych CBA omówiło pokrótce dziewięć komponentów programów zgodności. Trzeci z nich to „Kompetencje i zadania pracowników ds. zgodności” czyli inaczej tzw. oficera Compliance. Sam podkreślam wielokrotnie, kluczową rolę takiej osoby. W tym miejscu chciałbym polecić artykuły:

  1. Compliance: Od czego zależy udane wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance? – Oficer Compliance”,
  2. Compliance – rola i odpowiedzialność oficerów Compliance”,
  3. Compliance. Rewolucja w samorządzie terytorialnym spowoduje rewolucję w zawodzie oficerów Compliance”,
  4. Oficer Compliance w JST w związku z dyrektywą o sygnalistach”,
  5. Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – samodzielne stanowisko czy dział”,
  6. Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna”.

CBA wskazuje, że dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania programu zgodności w ramach danej instytucji koniecznym jest wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za jego realizację. Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na słowo „odpowiedniej osoby”. To nie może być osoba z przypadku lub tzw. „łapanki”. Musi ona posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności merytoryczne oraz odpowiedni charakter.

W tej części wytycznych CBA rekomenduje również, że osoba, odpowiedzialna za system zgodności powinna:

REKLAMA

  1. być umiejscowiona w strukturze organizacji na stanowisku gwarantującym niezależność działania – autorytet formalny, zasoby do których ma dostęp oficer Compliance muszę umożliwiać mu sprawne działanie. Przykład z życia, w Państwa ocenie kogo szybciej wysłuchają lub posłuchają kierownicy operacyjni lub Dyrektorzy operacyjnie:

a) oficera Compliance w stopniu specjalisty lub inspektora?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) oficera Compliance w stopniu kierownika?

c) oficera Compliance w stopniu Dyrektora lub członka Zarządu?

Abstrahuję od tego, że umiejscowienie oficera Compliance w strukturze organizacyjnej mówi bardzo wiele pracownikom, jakie podejście do systemu zgodności ma Najwyższe Kierownictwo (czy traktuje system zgodności śmiertelnie poważnie i mianuje oficera Compliance w randze Dyrektora z rzeczywistą władzą, czy traktuje system jako zbędną formalność i powołuje oficera Compliance w randze inspektora).

  1. posiadać przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie, które pozwalają na sprawne poruszanie się w obrębie mechanizmów funkcjonujących w instytucji – oficer Compliance nie posiadając wiedzy, umiejętności i odpowiednich cech charakteru stwarza ryzyko, że systemu nie uda się wdrożyć, że będzie działał pozornie lub wadliwie. Z drugiej strony nawet najlepszy oficer Compliance nie wdroży i nie utrzyma systemu jeżeli nie będzie miała poparcia najwyższego kierownictwa,
  2. cieszyć się powszechnym szacunkiem wynikającym z prezentowanej na co dzień postawy oraz uczciwej pracy na rzecz danej instytucji - oficer Compliance musi świecić przykładem etycznym i mieć odpowiedni autorytet nieformalny.

CBA również w swoich wytycznych wymienia również podstawowe zadania dla pracowników ds. zgodności, tj.:

1) tworzenie i wdrażanie efektywnego programu zgodności (polityki, procedury) – według mnie jest to obowiązek najwyższego kierownictwa, a oficer Compliance powinien brać w tym udział, no ale praktyka i teoria nie jest w tym zakresie do końca zgodna,

2) zarządzanie programem zgodności – według oficer Compliance powinien tylko lub aż brać w tym udział, a nie samotnie tym zarządzać,

3) promowanie zachowań zgodnych z normami prawnymi i etycznymi – pełna zgoda, przy czym bez wsparcia marketingu i PR w praktyce kiepsko to widzę,

4) kształtowanie kultury organizacyjnej, oceny ryzyka i zgodności – według mnie jest to obowiązek najwyższego kierownictwa, a oficer Compliance powinien brać w tym udział,,

5) szkolenie personelu – jak najbardziej, przy czym częstą praktyką jest wspieranie się zewnętrznymi ekspertami.

6) przeprowadzanie cyklicznej samooceny – dopowiem systemu zgodności,

7) samodoskonalenie – bardzo ważna kwestia. Oficer Compliance musi cały czas się uczyć i doskonalić. Inaczej szybko z doskonałego stanie się dobrym, potem przeciętnym a na końcu złym oficerem Compliance.

Oczywiście powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich zadań oficerów Compliance, wskazuje jednak większość podstawowych.

Obecnie obserwujemy powstawanie Public Compliance i nowej specjalizacji dla oficerów Compliance. Tematyka ta dotknie ponad kilkanaście tysięcy podmiotów (jak nie więcej). Osobiście jestem ciekaw skąd sektor publiczny znajdzie takie masy specjalistów ds. zgodności. Oczywiście można wysłać pracownika (np. pracownika, członka działu kontroli lub audyty) na roczne studia podyplomowe lub kursy i w rok wyszkolić ale kiedy zdobędzie on niezbędne wykształcenie. Radcy prawni i adwokaci posiadają wiedzę prawną ale nie uczy się ich metodyki zarządzania ryzykiem. I jednak ich charakter pracy jest inny niż oficerów Compliance. Oficerowie Compliance z Banków nie znają kultury organizacyjnej sektora publicznego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA