REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance - cykl Deminga

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance - cykl Deminga
Compliance - cykl Deminga
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

Czy wdrożenie wystarczy by mieć skuteczny system Compliance?

Praktycy i teoretycy Compliance są zgodni, że wdrożenie systemu Compliance to dopiero pierwszy krok. Każdy system Compliance trzeba sprawdzać, udoskonalać itd. Żaden system nie jest idealny, poza tym ludzie, procesy i świat się zmieniają. Dlatego trzeba ciągle analizować działanie systemów i je aktualizować. Potwierdzają to też choćby normy ISO.

REKLAMA

REKLAMA

Która norma ISO mówi o Compliance?

Do tego roku była to norma ISO 19600:2014 Compliance management systems — Guidelines. Nie była ona przetłumaczona na język polski. W tym roku została opublikowana norma ISO 37301:2021 Compliance management systems. Warto też wspomnieć o nowej normie dotyczącej whistleblowingu ISO 37002 Whistleblowing management systems — Guidelines (jest w trakcie publikacji) oraz mającej już parę lat normie antykorupcyjną ISO 37001:2016 Anti-bribery management systems.

Wszystkie one mówią o tym, że system (compliance, antykorupcyjny czy też whistleblowingu) powinien funkcjonować w cyklu Deminga.

Dlaczego to jest takie ważne?

Sprawny system (składający się z wszystkich przyjętych rozwiązań organizacyjnych i technicznych oraz wspierany przez odpowiednie zaangażowanie kierownictwa) powinien być poddawany ciągłej analizie i przebudowywany stosownie do bieżących potrzeb, bo jak mówiłem wcześniej nie ma idealnych systemów, organizacja i świat się zmieniają non stop. Jeżeli nie będziemy aktualizować i udoskonalać systemu to wcześniej lub później stanie się nieskuteczny lub pozorny.

REKLAMA

Aby wykryć co w systemie należało by poprawić trzeba go regularnie audytować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taka praktyka pomoże:

  1. ustalić, czy stosowane narzędzia i mechanizmy są skuteczne (które elementy nie spełniają oczekiwań, a które przynoszą założone rezultaty),
  2. wprowadzić odpowiednie modyfikacje, by zwiększyć ich skuteczność,
  3. wypracować nowe rozwiązania dostosowane do zmieniających się okoliczności.

Jak często powinien być robiony audyt systemu?

To zależy od organizacji. Jeżeli mamy do czynienia z wysokim ryzykiem Compliance to nawet parę razy w roku. Jeżeli ryzyka są małe, audyt stosowanych narzędzi i mechanizmów powinien być przeprowadzany co dwa lata. Niektórzy eksperci proponują by rozpowszechniać wyniki audytu wśród pracowników podmiotu , który był badany.

Jakie narzędzia mogą być skuteczne w ocenie systemu?

Do przeprowadzenia skutecznej oceny szczególnie użyteczne mogą być:

  1. kontrole i audyty robione przez Dział Audytu lub Dział Kontroli Wewnętrznej,
  2. kontrole i audyty robione przez zewnętrznych ekspertów - odradzam kupowanie tzw. certyfikatów zgodności.
  3. analizy zgłoszeń w ramach systemu dla sygnalistów.

Ponadto mogą być przydatne:

  1. badania ankietowe pracowników, pracowników odchodzących z pracy i kontrahentów,
  2. warsztaty samooceny,
  3. itd.

Nie należy zapominać o bieżącym monitorowaniu sytuacji przez komórki Compliance.

Czego wymaga skuteczne monitorowanie sytuacji?

Skuteczne monitorowanie sytuacji wymaga m.in.:

  1. stałej, bieżącej analizy potencjalnych nieprawidłowości i/lub ewentualnego konfliktu interesów,
  2. doraźnej kontroli zgodności działań pracowników z prawem powszechnie obowiązującym oraz przepisami wewnętrznymi ,
  3. przestrzegania zasady „dwóch par oczu” (zapewnienia wzajemnej kontroli pracowników zajmujących się jedną sprawą lub wykonujących określone czynności),
  4. zagwarantowania prawidłowego działania kanałów zgłoszeniowych oraz zagwarantowania ochrony osobom zgłaszającym nieprawidłowości w podmiocie (ochrona sygnalistów),
  5. sprawdzania wszystkich informacji o ewentualnych nieprawidłowościach oraz odpowiedniego reagowania w przypadku ich potwierdzenia,
  6. zawiadomienia organów ścigania w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa.

Compliance - cykl Deminga

Na koniec chciałbym podkreślić, że każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Natomiast niestety często na to brakuje zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

Wdrożenie Compliance to zmiana Kultury organizacji i to zajmuje lata oraz wymaga stałych działań. Potrzeba konsekwencji i wytrwałości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA