REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Compliance – projekt nowych przepisów zwalczających korupcję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Compliance – projekt nowych przepisów zwalczających korupcję
Compliance – projekt nowych przepisów zwalczających korupcję

REKLAMA

REKLAMA

Compliance - zwalczanie korupcji. Niewątpliwie problem korupcji towarzyszy wielu dziedzinom w Polsce. Między innymi w walce z tego typu naruszeniami powstała Dyrektywa o sygnalistach. Ale ograniczeniu czy likwidacji korupcji służy cały szereg regulacji.

Czy obecnie procedowane są jakieś nowe przepisy zwalczające korupcję?

Tak, w dniu 24 czerwca 2021 r. planowe jest pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks Karny oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1252). Projektowane przepisy mają za zadanie walczyć ze zjawiskiem korupcji.

REKLAMA

REKLAMA

Zwalczenie korupcji - jakie zmiany są projektowane w Kodeksie karnym?

W projekcie ustawy zaproponowano między innymi by Sąd orzekał zakaz zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk albo wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo wykonywania wszelkiej lub określonej pracy na podstawie stosunku pracy albo na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego, a także w spółkach prawa handlowego, w których Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiadają bezpośrednio lub pośrednio przez inne podmioty co najmniej 10% akcji lub udziałów, i ubiegania się o zamówienie publiczne, w razie skazania za przestępstwo:

  1. sprzedajność (art. 228 § 1 i 3-6 kk),
  2. przekupstwo (art. 229 § 1 i 3-5 kk),
  3. płatną protekcję (art. 230 § 1, art. 230a § 1 kk),
  4. nadużycie funkcji (art. 231 § 2 kk),
  5. nakłanianie do głosowania (art. 250a § 1 i 2 kk),
  6. fałsz intelektualny (art. 271 § 3 kk),
  7. łapownictwo menedżerskie (art. 296a § 1 i 2 kk),
  8. zakłócanie przetargu publicznego (art. 305 § 1 i 2kk).

Ponadto Sąd będzie mógł pozbawić praw publicznych w razie skazania za powyższe przestępstwa.

Przedmiotowy zakaz oraz pozbawienie praw publicznych będzie mogło być orzekane w latach od roku do 15 lat.

REKLAMA

Na co jeszcze podmioty podlegające pod ustawę o finansach publicznych powinny zwrócić uwagę?

Projekt ustawy zakłada, że jednostki sektora finansów publicznych będą zobowiązane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. prowadzić w formie elektronicznej rejestr umów, czyli zbiorcze zestawienie informacji o umowach zawartych przez jednostkę sektora finansów publicznych,
  2. udostępniać ww. rejestr na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.

W rejestrze zamieszczane będą umowy, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

W rejestrze umów zamieszcza się informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej.

W rejestrze umów zamieszcza się:

  1. numer umowy – o ile taki nadano;
  2. datę i miejsce zawarcia umowy;
  3. okres obowiązywania umowy;
  4. oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;
  5. określenie przedmiotu umowy;
  6. wartość przedmiotu umowy;
  7. informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy,
  8. informację uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą obu stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy lub jej wypowiedzeniu.

Rejestry trzeba będzie prowadzić od dnia wejścia ustawy w życie (planowane na 1 stycznia 2022 r), a informacje umieszczać w rejestrach bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnienia okoliczności, o której mowa w pkt 8 powyżej.

Planuje się, że Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, wzór rejestru umów, mając na uwadze konieczność zapewnienia kompletności, jednolitości i przejrzystości informacji zamieszczanych w tym rejestrze oraz łatwości wyszukiwania tych informacji.

Czy za niewykonanie powyższego obowiązku będzie groziła jakaś kara?

Proponuje się, by osoba, która nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia ww. rejestru umów albo podaje w nim nieprawdziwe dane, ma podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

W jakich ustawach jeszcze mają być zmiany?

Planuje się jeszcze zmiany w:

  1. ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora,
  2. ustawie o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
  3. w ustawie o partiach politycznych.

Co ciekawe Partie polityczne mają być zobowiązane do:

  1. prowadzenia i bieżącego aktualizowania rejestru wpłat.
  2. prowadzenia i bieżącego aktualizowania rejestru umów zawartych przez partię polityczną.

Powyższe rejestry mają być udostępniane na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej partii politycznej.

Osoba, która nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku prowadzenia ww. rejestrów albo podaje w nich nieprawdziwe dane, ma podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA