REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego
Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing. Zostały trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Do dnia dzisiejszego, pomimo upływu blisko 22 miesięcy od dnia publikacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, nie pojawił się nawet projekt ustawy implementującego ww. Dyrektywę do polskiego porządku prawnego.

Systemy będą wdrażane na ostatnią chwilę.

REKLAMA

Ziszczenie się ryzyka wdrażania systemów dla sygnalistów tuż przed wejściem Dyrektywy w życie, lub już po tym terminie jest już właściwie pewne. Oznacza, to że pisząc ponad rok temu, że będzie gorzej niż z RODO miałem niestety rację.

Dlaczego dokładnie będzie gorzej niż z RODO?

Po pierwsze wdrażanie systemów dla Sygnalistów do proces. Zajmuje on w zależności wielkości podmiotu i jego kultury organizacyjnej od paru miesięcy (zwykle minimum 3-6 miesięcy przy małych podmiotach lub o wysokiej kulturze organizacyjnej) do paru lat. Oznacza, to że w większości jednostek samorządu terytorialnego nie da się porządnie wdrożyć systemów do przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach i podejmowania działań następczych przed dniem 17 grudnia 2021 r.

Według mnie w większość jednostek publicznych w dniu 17 grudnia 2021 r. będzie brak systemów dla sygnalistów lub będą one wadliwe lub pozorne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przypominam, że rozporządzenie RODO stosowaliśmy wprost, pomimo więc pojawienia się nowej ustawy o ochronie danych osobowych (notabene powinna mieć raczej tytuł „o PUODO”) w tuż przed wejściem w życie RODO, a ustawa zmieniająca 168 ustaw pod wymogi RODO pojawiła się prawie rok później, mieliśmy podstawy i wiedzę jak wdrażać systemy bezpieczeństwa danych osobowych. Obecnie często tych podstaw brak. Dobrze chociaż, że mamy wiedzę jak wdrażać (no w 99%).

Po drugie, w Polsce stosowaliśmy prawo o ochronie danych osobowych od 1997 r. Mieliśmy więc przed wejściem w życie RODO blisko dwie dekady doświadczeń. W zakresie sygnalistów takich doświadczeń w sektorze publicznym brak. Do tego historia Polski powoduje, że sygnalista (zwany też demaskatorem) jest mylony z kapusiem lub donosicielem.

Czy w porównaniu z badaniami „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”, które zostały opublikowane w dniu 14 kwietnia 2021 r. na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o. coś zmieniło się w gotowości jednostek samorządu terytorialnego do wdrożenia tzw. Dyrektywy o sygnalistach?

Ja i inni praktycy Compliance widzimy, że w samorządach terytorialnych trwają przygotowania do wdrażania systemów dla sygnalistów. Po pierwsze coraz więcej jest zapytań o wdrożenia lub szkolenia z tego zakresu (coraz więcej też osób bierze w nich udział). Po drugie coraz częściej od znajomych ludzi z sektora publicznego słyszę, że trwają u nich prace, często w różnych związkach samorządu terytorialnego.

A mógłby Pan podać jakiś dobry przykład takich prac?

Ostatnio miałem przyjemność przeczytać efekt prac Grupy Innowacji Samorządowych, działającej przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów w ramach przedsięwzięcia pn. "Benchmarking-Kontynuacja". Przygotowali projekt „Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń” i udostępnili bezpłatnie wszystkim zainteresowanym samorządom.

Co wchodzi w skład ww. procedury?

W skład powyższej procedury wchodzą projekty:

  1. Zarządzenia Prezydenta Miasta/Burmistrza Miasta/Wójta Gminy/Starosty Powiatu w sprawie wdrożenia w Urzędzie procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń,
  2. Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń wraz z załącznikami.

Co Pan uważa na temat ww. procedury?

Chciałbym wyrazić wyrazy uznania dla twórców tej procedury. Kawał dobrej roboty. Mam pewne drobne uwagi, parę rzeczy rozwiązałbym inaczej ale należy docenić fakt, że są pierwsi i że udostępnili publicznie, za darmo, efekt swojej pracy. To dobry fundament do opracowania własnych projektów przez inne gminy lub powiaty. Przestrzegam jednak przed tzw. kopiuj – wklei. System musi być dostosowany do danego podmiotu.

Czy w rozmowach z przedstawicielami sektora publicznego coś jeszcze zwróciło Pana uwagę?

Ostatnio usłyszałem dwie bardzo miłe rzeczy:

- „Czytaliśmy Pana wszystkie artykuły na Inforze i na ich podstawie budujemy system dla sygnalistów, a dzwonię by spytać czy nie mógłby nam Pan pomóc”,

- „Wiesz Paweł, że stworzyłeś na Inforze największy zbiór materiałów o Compliance w sektorze publicznym?”.

Cieszy mnie, że z Infor.pl mogę dokładać swoją cegiełkę do budowy kultury compliance w sektorze publicznym.

Myślę, że każdy podmiot sektora publicznego znajdzie coś dla siebie na stronie https://samorzad.infor.pl/sektor/organizacja/compliance/ jest już blisko 100 artykułów o Compliance i whistleblowingu.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA