REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego
Whistleblowing – stan gotowości sektora publicznego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Whistleblowing. Zostały trzy miesiące dni do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym. Do dnia dzisiejszego, pomimo upływu blisko 22 miesięcy od dnia publikacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, nie pojawił się nawet projekt ustawy implementującego ww. Dyrektywę do polskiego porządku prawnego.

Systemy będą wdrażane na ostatnią chwilę.

REKLAMA

REKLAMA

Ziszczenie się ryzyka wdrażania systemów dla sygnalistów tuż przed wejściem Dyrektywy w życie, lub już po tym terminie jest już właściwie pewne. Oznacza, to że pisząc ponad rok temu, że będzie gorzej niż z RODO miałem niestety rację.

Dlaczego dokładnie będzie gorzej niż z RODO?

Po pierwsze wdrażanie systemów dla Sygnalistów do proces. Zajmuje on w zależności wielkości podmiotu i jego kultury organizacyjnej od paru miesięcy (zwykle minimum 3-6 miesięcy przy małych podmiotach lub o wysokiej kulturze organizacyjnej) do paru lat. Oznacza, to że w większości jednostek samorządu terytorialnego nie da się porządnie wdrożyć systemów do przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach i podejmowania działań następczych przed dniem 17 grudnia 2021 r.

REKLAMA

Według mnie w większość jednostek publicznych w dniu 17 grudnia 2021 r. będzie brak systemów dla sygnalistów lub będą one wadliwe lub pozorne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypominam, że rozporządzenie RODO stosowaliśmy wprost, pomimo więc pojawienia się nowej ustawy o ochronie danych osobowych (notabene powinna mieć raczej tytuł „o PUODO”) w tuż przed wejściem w życie RODO, a ustawa zmieniająca 168 ustaw pod wymogi RODO pojawiła się prawie rok później, mieliśmy podstawy i wiedzę jak wdrażać systemy bezpieczeństwa danych osobowych. Obecnie często tych podstaw brak. Dobrze chociaż, że mamy wiedzę jak wdrażać (no w 99%).

Po drugie, w Polsce stosowaliśmy prawo o ochronie danych osobowych od 1997 r. Mieliśmy więc przed wejściem w życie RODO blisko dwie dekady doświadczeń. W zakresie sygnalistów takich doświadczeń w sektorze publicznym brak. Do tego historia Polski powoduje, że sygnalista (zwany też demaskatorem) jest mylony z kapusiem lub donosicielem.

Czy w porównaniu z badaniami „Systemy dla sygnalistów w gminach w Polsce”, które zostały opublikowane w dniu 14 kwietnia 2021 r. na podstawie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, w Katedrze Finansów Publicznych, we współpracy z E-nform Sp. z o.o. coś zmieniło się w gotowości jednostek samorządu terytorialnego do wdrożenia tzw. Dyrektywy o sygnalistach?

Ja i inni praktycy Compliance widzimy, że w samorządach terytorialnych trwają przygotowania do wdrażania systemów dla sygnalistów. Po pierwsze coraz więcej jest zapytań o wdrożenia lub szkolenia z tego zakresu (coraz więcej też osób bierze w nich udział). Po drugie coraz częściej od znajomych ludzi z sektora publicznego słyszę, że trwają u nich prace, często w różnych związkach samorządu terytorialnego.

A mógłby Pan podać jakiś dobry przykład takich prac?

Ostatnio miałem przyjemność przeczytać efekt prac Grupy Innowacji Samorządowych, działającej przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów w ramach przedsięwzięcia pn. "Benchmarking-Kontynuacja". Przygotowali projekt „Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń” i udostępnili bezpłatnie wszystkim zainteresowanym samorządom.

Co wchodzi w skład ww. procedury?

W skład powyższej procedury wchodzą projekty:

  1. Zarządzenia Prezydenta Miasta/Burmistrza Miasta/Wójta Gminy/Starosty Powiatu w sprawie wdrożenia w Urzędzie procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń,
  2. Procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń wraz z załącznikami.

Co Pan uważa na temat ww. procedury?

Chciałbym wyrazić wyrazy uznania dla twórców tej procedury. Kawał dobrej roboty. Mam pewne drobne uwagi, parę rzeczy rozwiązałbym inaczej ale należy docenić fakt, że są pierwsi i że udostępnili publicznie, za darmo, efekt swojej pracy. To dobry fundament do opracowania własnych projektów przez inne gminy lub powiaty. Przestrzegam jednak przed tzw. kopiuj – wklei. System musi być dostosowany do danego podmiotu.

Czy w rozmowach z przedstawicielami sektora publicznego coś jeszcze zwróciło Pana uwagę?

Ostatnio usłyszałem dwie bardzo miłe rzeczy:

- „Czytaliśmy Pana wszystkie artykuły na Inforze i na ich podstawie budujemy system dla sygnalistów, a dzwonię by spytać czy nie mógłby nam Pan pomóc”,

- „Wiesz Paweł, że stworzyłeś na Inforze największy zbiór materiałów o Compliance w sektorze publicznym?”.

Cieszy mnie, że z Infor.pl mogę dokładać swoją cegiełkę do budowy kultury compliance w sektorze publicznym.

Myślę, że każdy podmiot sektora publicznego znajdzie coś dla siebie na stronie https://samorzad.infor.pl/sektor/organizacja/compliance/ jest już blisko 100 artykułów o Compliance i whistleblowingu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA