REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o działalności gospodarczej

Wojciech Warski

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęty 15 lutego 2011 roku przez Radę Ministrów projekt kolejnej zmiany ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (sdg) oraz niektórych innych ustaw z nią powiązanych, tylko nieznacznie różni się od wersji przekazanej do konsultacji z przedsiębiorcami w listopadzie 2010 r.

Mimo kolejnych dwóch miesięcy cyzelowania zapisów, nadal nie porusza kilku ważnych kwestii, podnoszonych przez BCC i inne organizacje pracodawców. Autorzy ustawy nie skorzystali ze zgłoszonych uwag, co sprawia wrażenie, że proces tzw. konsultacji społecznych jest jedynie figurą formalną, nie mającą realnego wpływu na zawartość merytoryczną ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Można domniemywać, iż uznano, że z chwilą niedawnego uchwalenia przez Sejm ustawy o odpowiedzialności urzędników za decyzje podejmowane z naruszeniem prawa, znika problem wadliwych decyzji i ich szkodliwych konsekwencji dla przedsiębiorcy. Już poprzednie nowelizacje ustawy sdg przesuwały moment poniesienia przez przedsiębiorcę skutków decyzji na moment dopiero po jej uprawomocnieniu. Jednak BCC nadal podtrzymuje zdanie, że jawne zapisanie w ustawie sdg zasady materialnej odpowiedzialności Skarbu Państwa za skutki bezpośrednie i utracone korzyści przedsiębiorcy, poniesione w wyniku wadliwych działań urzędników państwowych, jest koniecznym dopełnieniem owej swoistej „konstytucji przedsiębiorców” jaką jest ustawa sdg. Takiego zapisu w ustawie nadal nie ma. Dziś odpowiedzialność ustalać można jedynie na zasadach ogólnych, za szkody bezpośrednie i wobec konkretnego urzędu.

Zobacz: Nowe regulacje dotyczące faktur VAT

Projekt nowelizacji jest konieczną aktualizacją i autokorektą ze strony resortu gospodarki, zwłaszcza w przepisach rozdziału 3, dotyczących wprowadzenia i eksploatacji Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEIDG), która ma ruszyć 1 lipca 2011 r.

REKLAMA

Kluczowym koncepcyjnie zapisem projektu jest art. 66 ust.2a stanowiący, że z chwilą przeniesienia zapisów rejestrowych przedsiębiorcy do CEIDG wójt, burmistrz lub prezydent przestają być organem ewidencyjnym. Jednocześnie ustanowiony zostaje okres przejściowy do 31 grudnia 2011 r, gdy współistnieć będą CEIDG oraz dotychczasowe lokalne rejestry „papierowe”, stopniowo przenoszone do formy elektronicznej. Realistycznie przewiduje się, że elektroniczna platforma usług administracji publicznej ePUAP nie będzie w pełni funkcjonalna oraz w pełni dostępna komunikacyjnie we wszystkich jednostkach administracji publicznej w terminie wprowadzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystnym rozwiązaniem jest też, że wniosek o wpis do CEIDG konsolidować będzie jeszcze jeden - obok wniosków do rejestrów REGON, NIP, do ZUS lub KRUS - dodatkowy element, jakim jest wybór formy opodatkowania. Interesujące, że równolegle prowadzone są prace nad likwidacją stosowania REGON w gospodarce. Natomiast niezrozumiałe jest, dlaczego w przyjętej wersji projektu zrezygnowano z uregulowań dotyczących problemów praktycznych związanych z opłacaniem składek i ubezpieczeniem w okresie zawieszenia działalności, które zawierały wersje wcześniejsze.

Zobacz: Projekt ustawy o państwowych instytucjach filmowych przyjęty

Najistotniejszym brakiem ustawy sdg, którego nie podejmuje obecna nowelizacja, pozostaje nadmiernie rozszerzony katalog wyłączeń od zasady tylko jednej kontroli w tym samym czasie, opisany w art.82 Ustawy. Szczególnie „pojemne” i powodujące, że artykuł ten jest zapisem martwym, jest wyłączenie z punktu 2 tego artykułu, mówiące: „przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa… lub zabezpieczeniu dowodów jego popełnienia”. Ten punkt należy z ustawy bezwzględnie usunąć.

Reasumując, przyjęty projekt nowelizacji ustawy sdg jedynie dostosowuje ją do wymogów wprowadzenia CEIDG, ale nie poprawia ani trochę istniejących nadal braków tego ważnego dla przedsiębiorców prawa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA