REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak głosować będąc za granicą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karol Muż
Głosowanie w wyborach fot. Fotolia
Głosowanie w wyborach fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowym kodeksem wyborczym, wyborcy mają możliwość głosowania korespondencyjnego. W związku ze zbliżającymi październikowymi wyborami do Sejmu i Senatu warto wiedzieć kto może oddać w ten sposób głos oraz jakie formalności musi spełnić.

Kto jest może głosować za granicą?

REKLAMA

REKLAMA

W nawiązaniu do treści kodeksu wyborczego, poza granicami Polski mogą głosować obywatele polscy tam przebywający, którzy są wylegitymują się ważnym paszportem lub innym dowodem potwierdzającym tożsamość ( dowód osobisty na terenie UE).

Osoby te muszą być także wpisane do spisu wyborców, który sporządza konsul. Jemu to należy zasygnalizować zamiar głosowania najpóźniej 15 dni przed wyborami.

Zobacz: Niewidomy zagłosuje w wyborach

REKLAMA

Zgłoszenie do głosowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenia chęci oddania głosu za granicą należy dokonać pisemnie lub ustnie , za pośrednictwem telefaksu, telefonu lub w formie wiadomości mailowej.

Powinno ono zawierać :

• nazwisko i imię (imiona),

• imię ojca,

• datę urodzenia,

• numer ewidencyjny PESEL,

• oznaczenie miejsca pobytu wyborcy za granicą,

• numer ważnego polskiego paszportu a także miejsce i datę jego wydania,

• miejsce wpisania wyborcy do rejestru wyborców - w przypadku obywateli polskich czasowo przebywających za granicą,

• oznaczenie adresu, na który ma być wysłany pakiet wyborczy.

W sytuacji, gdyby w ciągu jednego dnia odbywałoby się więcej niż jedne wybory, to wówczas wyborca zamierzający głosować korespondencyjnie w zgłoszeniu jest zobowiązany zaznaczyć których wyborów zgłoszenie dotyczy.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zgłoszenie zawierało chęć głosowania we wszystkich wyborach odbywających się tego dnia, o ile wyborca ma faktyczne prawo wziąć w nich udział.

Zobacz: Przestępstwo wyborcze kupowania głosów

Pakiet wyborczy

Konsul jest zobligowany najpóźniej 10 dni przed wyborami wysłać wyborcy pakiet wyborczy, oczywiście w przypadku dostarczenia mu wypełnionego przedtem zgłoszenia.

Pat powinien zawierać zaadresowaną kopertę zwrotną, kartę bądź karty do głosowania, kopertę na kartę bądź karty do głosowania, oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania oraz instrukcję głosowania.

Jak wygląda sam przebieg głosowania?

Wyborca głosujący korespondencyjnie wkłada do koperty zakreślone karty do głosowania, którą po zaklejeniu i włożeniu do koperty zwrotnej z podpisanym oświadczeniem,  następnie przesyła na adres konsula na własny koszt.

Koperty, które otrzymuje konsul przekazuje właściwym komisjom wyborczym najpóźniej 3 dni przed wyborami. Koperty te są potem wrzucane do urny wyborczej. Jeśli jakieś koperty zostały dostarczone później niż 3 dni przed wyborami, nie są one otwierane i niszczone.

Kodeks wyborczy stanowi, że PKW, po uprzedniej konsultacji z ministrem spraw zagranicznych może określić szczegółowe uchwały, dotyczące warunków technicznych głosowania korespondencyjnego.

Możliwość głosowania korespondencyjnego stwarza wyborcom nowelizacja kodeksy wyborczego, która weszła w życie w dniu 1 sierpnia 2011 roku.

Zobacz: Zmiany w prawie wyborczym weszły w życie

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA