REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-dostęp do akt zlikwiduje kolejki w sekretariatach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niedzielska-Jakubczyk Dobromiła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 roku pierwsze sądy uruchomią całodobowy e-dostęp do informacji o stanie spraw. Od siedmiu lat nie ma rozporządzenia o wnoszeniu elektronicznych pism procesowych. Za pięć lat wszystkie wydziały sądów powszechnych zostaną całkowicie zinformatyzowane.  

Większość sądów, poza wydziałami Krajowego Rejestru Sądowego i rejestru zastawów, prowadzi jeszcze repertoria, czyli wykazy spraw, i akta tylko w formie papierowej. Migracja, czyli elektronizacja ksiąg wieczystych, też nie została zakończona. Tymczasem bez systemów informatycznych nie ma możliwości sprawdzenia - bez wizyty w sekretariacie sądu - jaki jest stan sprawy i jakie dokumenty są w aktach. Zainstalowanie programów repertoryjno-biurowych warunkuje wnoszenie pism procesowych przez internet. Tym bardziej że pozwala na to art. 125 par. 2 kodeksu postępowania cywilnego. Sędziowie oceniają jednak, że nawet tam, gdzie informatyzacja sekretariatów jest już zaawansowana, do jej końca brakuje jeszcze czterech, pięciu lat.

REKLAMA

Pierwszy elektroniczny dostęp, także poza godzinami pracy, do sądowej bazy repertoryjno-dokumentacyjnej będzie możliwy już na początku 2008 roku w gospodarczych wydziałach procesowych Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabryczna.

Pomóc ministerstwu

REKLAMA

Zarządzenie ministra sprawiedliwości z 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądów oraz innych działów administracji sądowej spowodowało, że rozpoczęto wdrażanie informatyzacji w sekretariatach sądów gospodarczych. W innych wydziałach sądów jest znacznie gorzej. Jedynie tam, gdzie prezesi zadbali o kupienie odpowiednich programów repertoryjno-biurowych, urzędnicy sekretariatów mogą wpisywać informacje o stanie spraw - od rejestracji pozwów czy aktów oskarżenia, poprzez prowadzenie terminarzy rozpraw i posiedzeń, po rejestrowanie apelacji, kasacji, sprzeciwów, zarzutów czy zażaleń.

Dzięki takim programom możliwe byłoby także sporządzanie protokołów rozpraw i posiedzeń, a sędziowie, wydając orzeczenia, zarządzenia czy dekretując wezwania, wypełnialiby szablony. Bez programów nie będzie możliwe sprawdzanie przez internet stanu spraw czy choćby terminów rozpraw. Tymczasem - przygotowania do udostępniania danych nie są zjawiskiem powszechnym - uważa Jacek Gołaczyński, prezes Sądu Okręgowego we Wrocławiu.

- My jednak, zarówno w sądzie okręgowym, jak i w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej, gdzie po raz pierwszy zainstalowano portal Sinus i w pełni zinformatyzowano sekretariaty, idziemy do przodu. Ministerstwo będzie mogło uwzględnić nasze pilotażowe doświadczenia - mówi sędzia Gołaczyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed szereg

- Będziemy się starali namówić adwokatów i radców prawnych, żeby pisma, które przesyłają na papierze, przekazywali nam również w formie elektronicznej, bo przecież i tak je tworzą w komputerach - mówi sędzia Wojciech Łukowski, prezes Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej.

REKLAMA

Pewnym problemem może okazać się brak - mimo upływu siedmiu lat od wejścia w życie delegacji ustawowej zawartej w art. 125 par. 4 k.p.c. - rozporządzenia ministra sprawiedliwości w sprawie szczegółowych zasad wnoszenia pism procesowych na elektronicznych nośnikach informatycznych.

- Naszym zdaniem nie ma możliwości naruszenia ustawy o ochronie danych osobowych, ale główny inspektor danych osobowych inaczej traktuje przetwarzanie danych w postaci tradycyjnej, a inaczej w formie elektronicznej - mówią sędziowie z Wrocławia.

Dlatego rozważają prewencyjne wystąpienie do GIODO o opinię w sprawie wprowadzanych portali.

Zdaniem sędziego Łukowskiego nie ma już przeszkód technologicznych, by w jego sądzie były wprowadzane do elektronicznych akt spraw skany dokumentów otrzymanych od stron.

- Działanie programu trzeba sprawdzać krok po kroku - tłumaczy sędzia.

Dlatego proponuje prawniczym korporacjom, by od nowego roku adwokaci i radcowie prawni zasięgali informacji o stanie spraw w jego sądzie za pośrednictwem internetu.

- Mogą to robić o dowolnej porze. Na początek w trzech procesowych wydziałach gospodarczych. Oczywiście na razie system ten nie zastąpi odpisów dokumentów wydawanych do wykorzystania w innych postępowaniach, ale zapewni informację o treści podejmowanych czynności. Gdy program okaże się niezawodny, zacznie dawać więcej możliwości - wyjaśnia sędzia Łukowski.

Konieczny login

Każdy dostęp do aktualizowanych co 24 godziny kopii wewnętrznych i wydziałowych baz danych będzie wymagał logowania. Login i hasło dostanie każdy uczestnik postępowania po podaniu swoich numerów PESEL lub NIP. Wówczas po zalogowaniu się będzie mógł zobaczyć listę swoich spraw w sądzie dla Wrocławia-Fabrycznej i sprawdzić, co się w nich dzieje. Jeżeli w sprawie występuje kilku pełnomocników, to dostęp każdego z nich będzie niezależny.

W 2008 roku we wrocławskim sądzie zostanie uruchomiony elektroniczny dostęp do informacji w co najmniej pięciu innych wydziałach - dwóch karnych, dwóch cywilnych i jednym grodzkim.

Skuteczna metoda

Elektroniczne repertoria są również lekarstwem na sztuczną aktywność sądów, polegającą na statystycznym, a nie rzeczywistym, załatwianiu spraw przez wykreślanie czy przenoszenie. Co więcej, to nie tylko wygoda i oszczędność czasu dla profesjonalnych pełnomocników i stron.

- Informatyzacja sądów to skuteczna metoda rozładowania kolejek w sekretariatach - mówią wrocławscy sędziowie.

- Także korków na drogach - dodają żartem.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Elektroniczne akta

25 tys. zł będzie kosztowała informatyzacja sekretariatu sądu rejonowego

DOBROMIŁA NIEDZIELSKA-JAKUBCZYK

dobromila.niedzielska@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. nr 43, poz. 296 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, by umożliwić obniżki cen

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

REKLAMA

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA