REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady udostępniania informacji przetworzonej

Ewelina Tomaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zagwarantowany jest bardzo szeroki dostęp do informacji publicznej. Są jednak pewne ograniczenia. Jedno z nich dotyczy udostępnienia informacji przetworzonej. Udostępnienie takiej informacji wiąże się z koniecznością przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów i usuwania danych chronionych prawem.

Udostępnianie informacji publicznej, w związku ze stosunkowo nowymi regulacjami w tej sprawie, budzi wciąż wiele kontrowersji zarówno wśród urzędników zajmujących się tą materią, jak i wśród osób występujących o jej udostępnienie. Prawo do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne jest jednym z podstawowych praw obywatelskich. Prawo to obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. Jego ograniczenie może nastąpić w drodze ustawy i wiązać się z ochroną wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochroną porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. Kwestię uzyskania informacji przetworzonej określa ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. nr 112, poz. 1198 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Informacja publiczna

Ustawa o dostępie do informacji publicznej definiuje w sposób bardzo lakoniczny informację publiczną. Zgodnie z art. 1 ust. 1 tejże ustawy jest nią każda informacja o sprawach publicznych. Zważywszy na to, że ustawa nie definiuje jednocześnie terminu sprawa publiczna, częstokroć pojawia się wątpliwość, czy żądana informacja faktycznie jest informacją publiczną. Nie ma niestety metody, która pozwalałaby każdorazowo jednoznacznie stwierdzać, czy dana informacja jest informacją publiczną. Pomocą służyć może tu przede wszystkim art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, zaliczający do informacji publicznej m.in. informację o długu publicznym, polityce wewnętrznej i zagranicznej oraz ciężarach publicznych. Wyliczenie to nie ma jednak charakteru zamkniętego, przez co lista może być o wiele dłuższa.

Ograniczenie dostępu

Informacja publiczna przysługuje każdemu. Nie ma tu znaczenia, czy występujący o udostępnienie jest osobą fizyczną, osobą prawną czy też jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Ograniczenie dostępu określa przede wszystkim art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Chodzi tu o przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Kolejne ograniczenia w dostępie do informacji publicznej wynikają z ochrony prywatności osoby fizycznej lub tajemnicy przedsiębiorcy. Ograniczenia takie nie dotyczą dostępu do informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Istotne ograniczenie wiąże się także z uzyskaniem informacji przetworzonej.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja przetworzona

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie definiuje terminu informacja przetworzona. W wyroku z 21 listopada 2007 r., sygn. II SAB/Gd 25/2007, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku przeciwstawił informację przetworzoną informacji prostej. O ile informację prostą, w opinii sądu, stanowią dokumenty znajdujące się w posiadaniu organu, o tyle udzielenie informacji przetworzonej wymaga podjęcia dodatkowych czynności polegających na sięgnięciu do dokumentacji źródłowej czy też dokonania analiz, obliczeń, zestawień statystycznych połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskaniu określonych środków osobowych i finansowych. W innym wyroku, z 17 października 2006 r., sygn. I OSK 1347/2005, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, iż udostępnienie informacji przetworzonej wiąże się z koniecznością przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem.

Udzielania informacji

W przeciwieństwie do informacji prostej, przy której od osoby chcącej ją uzyskać nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego, udostępnienie informacji przetworzonej wymaga wykazania, że jej uzyskanie jest uzależnione od istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego. Powstaje pytanie, czy istnienie wskazanego interesu powinien wykazać podmiot udostepniający, czy też wnioskodawca? Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2006 r., sygn. II SA/Wa 1721/2005, jednoznacznie wskazuje, że obowiązek ten spoczywa na wnioskodawcy. Nie jest przy tym niezbędne, aby wskazanie powodów, dla których spełnienie żądania będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego, nastąpiło w momencie formułowania i kierowania wniosku, gdyż klient, na tym etapie załatwiania sprawy może nie wiedzieć, iż żąda informacji przetworzonej. Jeżeli okaże się, że żądana informacja jest w istocie informacją przetworzoną, zastosowanie znajduje w takiej sytuacji tryb przewidziany w art. 64 par. 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.), tj. wezwanie wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

Problem niewątpliwie sprawić może rozstrzygnięcie, czy udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Niestety, w przeważającej części przypadków rozstrzygnięcie tej kwestii będzie sprawą czysto uznaniową podmiotu udostępniającego. Zgodnie z przytoczonym wyrokiem WSA w Warszawie z 22 lutego 2006 r. - w zakresie prawa dostępu do informacji - interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów.

Odmowa informacji

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej odmowa udzielenia informacji publicznej następuje w drodze decyzji, w której, co istotne, należy wskazać imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji. Na rozpoznanie odwołania od tej decyzji przysługuje 14 dni. W sytuacji gdyby organ odmówił udostępnienia informacji w drodze zwykłego pisma, klientowi przysługuje prawo domagania się wydania decyzji w trybie skargi na bezczynność organu (postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 25 stycznia 2007 r., sygn. II SA/Wa 1932/2006).

 

INFORMACJA PUBLICZNA I ORGANY ADMINISTRACJI

Udostępniać informacji publicznej muszą władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, takie jak:

• organy władzy publicznej,

• organy samorządów gospodarczych i zawodowych,

• podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,

• podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,

• podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

EWELINA TOMASZEWSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 61 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).

• Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. nr 112, poz. 1198 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA