REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Agnieszka Korach
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Pismo przeznaczone do wysyłki powinno być przygotowane od strony merytorycznej przez poszczególne komórki organizacyjne (pracowników poszczególnych działów). Takie pismo powinno być przekazane (za pokwitowaniem, jeżeli pracujemy w systemie kancelaryjnym dziennikowym) do kancelarii/sekretariatu, który wysyłką poczty się zajmuje.

REKLAMA

REKLAMA

Przed wysłaniem pracownik kancelarii/sekretariatu powinien sprawdzić czy pismo:

• jest podpisane,

• zawiera datę i miejsce sporządzenia,

REKLAMA

• posiada niezbędne oznakowanie (zgodne z instrukcją kancelaryjną),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawiera stosowne załączniki.

Kiedy pismo jest już sprawdzone, wówczas rejestruje się je we właściwym rejestrze - dzienniku korespondencyjnym, po prawej stronie w systemie jednodziennikowym lub w oddzielnym dzienniku przeznaczonym do korespondencji wychodzącej - w systemie dwu- lub wielodziennikowym.

Następnie należy zaadresować kopertę. Można to zrobić ręcznie, bezpośrednio na kopercie lub wykorzystać do tego celu etykiety adresowe (nadruk adresu na etykietach samoprzylepnych). Nazwę i adres odbiorcy wpisujemy w dolnej części prawej strony koperty.

Adres odbiorcy powinien zawierać:

• imię i nazwisko odbiorcy, ewentualnie stanowisko,

• pełną nazwę firmy/instytucji,

• nazwę ulicy z numerem nieruchomości/lokalu,

• kod pocztowy i nazwę miejscowości,

• nazwę kraju (jeżeli przesyłka jest kierowana za granicę).

Kody pocztowe możemy znaleźć na stronie internetowej Poczty Polskiej lub sprawdzić w urzędzie pocztowym w książce kodów.

Nazwę i adres nadawcy (czyli naszej firmy) wpisujemy na górze po lewej stronie, możemy tam również przystawić pieczęć firmową. Najlepiej jednak wygląda koperta z gotowym nadrukiem logo i adresem nadawcy. Można to zrobić samemu (ustawiając odpowiednie parametry w opcjach drukowania) lub zamówić koperty z nadrukiem w drukarni.

Listy zwykłe odnotowujemy w kontrolce, która pozwala na ewidencję wydatków na przesyłki. W książce nadawczej (wymagana przez Pocztę Polską przy licznej korespondencji - kupuje się ją na poczcie) wpisuje się ilość sztuk i wartość przesyłek.

Jeżeli list powinien być wysłany za potwierdzeniem odbioru, wówczas wypełniamy odpowiedni druk (możemy go wziąć z urzędu pocztowego) i przyklejamy do koperty. Kiedy przesyłka zostanie adresatowi dostarczona, wówczas potwierdzi on ten fakt swoim podpisem, a my to potwierdzenie otrzymamy od poczty. Takie potwierdzenia należy zbierać i archiwizować.

Na każdej kopercie naklejamy znaczki o odpowiedniej wartości bądź przystawiamy pieczątkę z napisem „Opłata pobrana, umowa nr..... z CUP OR miejscowość dnia..... Nadano w PP CUP miejscowość (L101)”.

Listy nie powinny być zaklejane taśmą, spinane zszywkami lub spinaczami, należy zakleić kopertę.

Przesyłki należy wysłać w dniu ich podpisania lub otrzymania od komórki organizacyjnej/pracownika działu. Warto ustalić, do której godziny przyjmujemy przesyłki, aby zdążyć z ich rejestracją przed wyjściem na pocztę lub przed przyjściem listonosza. Warto też mieć na uwadze fakt, że jeżeli przesyłka ma być priorytetowa i dostarczona następnego dnia (na terenie Polski), wówczas poczta przyjmuje ją do godziny 15.00.

Usługi Poczty Polskiej

Listy polecone i zwykłe można wysyłać jako przesyłki priorytetowe lub ekonomiczne.

Przesyłka priorytetowa - to usługa realizowana najszybszą drogą, która dostarczana jest:

• W następnym dniu roboczym po jej nadaniu (na terenie Polski) - jeśli zostanie nadana do godz. 15.00. Przesyłki nadane jako priorytetowe po w/w godzinie poczta traktuje jako nadane w dniu następnym. Na tej przesyłce należy nakleić niebieską naklejkę z napisem „Priorytet” (dostępną na poczcie).

• Do 3 dni roboczych po dniu nadania (w krajach Europy).

• Do 5 dni roboczych po dniu nadania (w pozostałych krajach świata).

Przesyłka ekonomiczna - czyli przesyłka doręczana w ciągu 3 dni roboczych po nadaniu na terenie Polski.

Niestety, nie należy się sugerować terminami, które podaje Poczta Polska, ponieważ zdarza się, że przesyłki dochodzą do nadawcy w dużo późniejszym czasie niż deklarowany.

Paczka pocztowa na terenie Polski to:

• paczka pocztowa zwykła,

• paczka z zadeklarowaną zawartością, na której nadawca podał jej wartość, która nie może być większa niż 70 tys. złotych.

Opakowanie takiej paczki musi być wykonane z nieprzezroczystego materiału, uniemożliwiać dostęp do zawartości przesyłki bez pozostawienia widocznych śladów, umożliwiać umieszczenie dodatkowych zabezpieczeń. Taką paczkę zabezpiecza nadawca lub pracownik poczty (na paczkę nakleja się w tym celu specjalne etykiety pocztowe, jednolitą taśmę samoprzylepną, nalepki z logo). Nadawca sam decyduje o tym, czy paczka, którą wysyła, ma być paczką zwykłą czy z zadeklarowaną wartością. Jeżeli wysyłamy coś cennego, warto zainwestować i przesłać to paczką z zadeklarowaną wartością. Jeżeli paczka zaginie (co się zdarza), wówczas otrzymamy odszkodowanie.

Oba rodzaje w/w paczek można wysłać jako:

• paczkę ekonomiczną (3 dni po nadaniu, jednak podany termin doręczenia nie jest terminem gwarantowanym tylko deklarowanym),

lub jako

• paczkę priorytetową (jest dostarczona następnego dnia roboczego po dniu nadania, jeśli zostanie nadana do godz. 15.00, nadana po godz. 15.00 traktowana jest jako nadana w dniu następnym, podany termin doręczenia nie jest terminem gwarantowanym tylko deklarowanym).

Na takiej paczce należy nakleić niebieską naklejkę (dostępną na poczcie) z napisem „Priorytet” i zaznaczyć to na karcie, którą naklejamy na paczkę (druk dostępny w urzędzie pocztowym).

Wysyłając paczkę musimy również wziąć pod uwagę jej wagę:

• paczka pocztowa o maksymalnej masie do 10 kg

• paczka pocztowa PLUS - powyżej 10 kg do 30 kg

Minimalne wymiary paczki pocztowej i paczki pocztowej PLUS wynoszą 90 x 140 mm, natomiast maksymalne są sumą długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość i nie mogą przekraczać 3000 mm, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 1500 mm.

Paczki o większych wymiarach nadawane są jako paczki na warunkach szczególnych. Charakteryzują się one następującymi parametrami:

• Wymiary są większe niż maksymalne wymiary paczek pocztowych i nie mogą być większe niż 5000 mm dla sumy długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość, aby ich przewóz był możliwy środkami transportu wykorzystywanymi przez Pocztę Polską.

• Zawartość stanowią płyny, gazy, rzeczy kruche, łamliwe, żywe rośliny i zwierzęta, a także „przedmioty lub substancje wymagające specjalnego traktowania w przewozie” (cytat ze strony internetowej Poczty Polskiej).

• Maksymalny ciężar paczki wynosi 30 kg.

Na paczkach, w których przesyłane są żywe zwierzęta, rośliny oraz rzeczy, które mają krótki okres trwałości, należy umieścić odpowiedni napis: „Żywe zwierzęta”, „Żywe rośliny”, „Rzecz o krótkim czasie trwałości”, dodać opis dotyczący postępowania z paczką („ostrożnie, szkło”) oraz nadać ją jako priorytetową.

Na stronie Poczty Polskiej znajdują się szczegółowe wytyczne dotyczące warunków, jakie powinny spełniać opakowania i klatki, w których znajduje się w/w zawartość.

Jeżeli sami zanosimy przesyłki na pocztę, możemy skorzystać z usługi Poczty Polskiej „Firmowa Poczta”. W tym celu należy podpisać z Pocztą Polską umowę, w której klient określa, jak często przesyłki powinny być odbierane.

Przesyłki kurierskie

W Polsce mamy wiele firm dostarczających przesyłki kurierskie, są to firmy o zasięgu międzynarodowym, a także firmy o zasięgu lokalnym. Najczęściej korzystamy z ich usług kiedy zależy nam, aby przesyłkę doręczono:

• jak najszybciej,

• następnego dnia przed określoną godziną,

• w określonym dniu.

Oprócz usług standardowych, takie firmy świadczą również usługi dodatkowe, jak:

• przesyłki za pobraniem,

• dokumenty zwrotne,

• potwierdzenie doręczeń.

Od kilku lat firmy kurierskie dają swoim klientom możliwość monitorowania przesyłek. Wystarczy w specjalnym panelu na stronie firmy wpisać numer przesyłki, a możemy sprawdzić, co się z nią w danym momencie dzieje.

Czasami zdarza się, że firma, której zleciliśmy wysłanie przesyłki, nie wywiąże się ze swoich obowiązków. Co wówczas zrobić? Każdy usługodawca (Poczta Polska czy firmy kurierskie) ma do 14 dni roboczych na dostarczenie przesyłki do adresata. Jeżeli ten termin minie, możemy wszcząć proces reklamacji (reklamacje mogą dotyczyć listów poleconych, paczek, przekazów pocztowych). Nie możemy zgłaszać reklamacji związanych z listami zwykłymi.

W artykule wykorzystano informacje zawarte na stronie http://www.poczta-polska.pl

Agnieszka Korach


 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA