REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Korach
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Pismo przeznaczone do wysyłki powinno być przygotowane od strony merytorycznej przez poszczególne komórki organizacyjne (pracowników poszczególnych działów). Takie pismo powinno być przekazane (za pokwitowaniem, jeżeli pracujemy w systemie kancelaryjnym dziennikowym) do kancelarii/sekretariatu, który wysyłką poczty się zajmuje.

REKLAMA

Przed wysłaniem pracownik kancelarii/sekretariatu powinien sprawdzić czy pismo:

• jest podpisane,

• zawiera datę i miejsce sporządzenia,

• posiada niezbędne oznakowanie (zgodne z instrukcją kancelaryjną),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawiera stosowne załączniki.

REKLAMA

Kiedy pismo jest już sprawdzone, wówczas rejestruje się je we właściwym rejestrze - dzienniku korespondencyjnym, po prawej stronie w systemie jednodziennikowym lub w oddzielnym dzienniku przeznaczonym do korespondencji wychodzącej - w systemie dwu- lub wielodziennikowym.

Następnie należy zaadresować kopertę. Można to zrobić ręcznie, bezpośrednio na kopercie lub wykorzystać do tego celu etykiety adresowe (nadruk adresu na etykietach samoprzylepnych). Nazwę i adres odbiorcy wpisujemy w dolnej części prawej strony koperty.

Adres odbiorcy powinien zawierać:

• imię i nazwisko odbiorcy, ewentualnie stanowisko,

• pełną nazwę firmy/instytucji,

• nazwę ulicy z numerem nieruchomości/lokalu,

• kod pocztowy i nazwę miejscowości,

• nazwę kraju (jeżeli przesyłka jest kierowana za granicę).

Kody pocztowe możemy znaleźć na stronie internetowej Poczty Polskiej lub sprawdzić w urzędzie pocztowym w książce kodów.

REKLAMA

Nazwę i adres nadawcy (czyli naszej firmy) wpisujemy na górze po lewej stronie, możemy tam również przystawić pieczęć firmową. Najlepiej jednak wygląda koperta z gotowym nadrukiem logo i adresem nadawcy. Można to zrobić samemu (ustawiając odpowiednie parametry w opcjach drukowania) lub zamówić koperty z nadrukiem w drukarni.

Listy zwykłe odnotowujemy w kontrolce, która pozwala na ewidencję wydatków na przesyłki. W książce nadawczej (wymagana przez Pocztę Polską przy licznej korespondencji - kupuje się ją na poczcie) wpisuje się ilość sztuk i wartość przesyłek.

Jeżeli list powinien być wysłany za potwierdzeniem odbioru, wówczas wypełniamy odpowiedni druk (możemy go wziąć z urzędu pocztowego) i przyklejamy do koperty. Kiedy przesyłka zostanie adresatowi dostarczona, wówczas potwierdzi on ten fakt swoim podpisem, a my to potwierdzenie otrzymamy od poczty. Takie potwierdzenia należy zbierać i archiwizować.

Na każdej kopercie naklejamy znaczki o odpowiedniej wartości bądź przystawiamy pieczątkę z napisem „Opłata pobrana, umowa nr..... z CUP OR miejscowość dnia..... Nadano w PP CUP miejscowość (L101)”.

Listy nie powinny być zaklejane taśmą, spinane zszywkami lub spinaczami, należy zakleić kopertę.

Przesyłki należy wysłać w dniu ich podpisania lub otrzymania od komórki organizacyjnej/pracownika działu. Warto ustalić, do której godziny przyjmujemy przesyłki, aby zdążyć z ich rejestracją przed wyjściem na pocztę lub przed przyjściem listonosza. Warto też mieć na uwadze fakt, że jeżeli przesyłka ma być priorytetowa i dostarczona następnego dnia (na terenie Polski), wówczas poczta przyjmuje ją do godziny 15.00.

Usługi Poczty Polskiej

Listy polecone i zwykłe można wysyłać jako przesyłki priorytetowe lub ekonomiczne.

Przesyłka priorytetowa - to usługa realizowana najszybszą drogą, która dostarczana jest:

• W następnym dniu roboczym po jej nadaniu (na terenie Polski) - jeśli zostanie nadana do godz. 15.00. Przesyłki nadane jako priorytetowe po w/w godzinie poczta traktuje jako nadane w dniu następnym. Na tej przesyłce należy nakleić niebieską naklejkę z napisem „Priorytet” (dostępną na poczcie).

• Do 3 dni roboczych po dniu nadania (w krajach Europy).

• Do 5 dni roboczych po dniu nadania (w pozostałych krajach świata).

Przesyłka ekonomiczna - czyli przesyłka doręczana w ciągu 3 dni roboczych po nadaniu na terenie Polski.

Niestety, nie należy się sugerować terminami, które podaje Poczta Polska, ponieważ zdarza się, że przesyłki dochodzą do nadawcy w dużo późniejszym czasie niż deklarowany.

Paczka pocztowa na terenie Polski to:

• paczka pocztowa zwykła,

• paczka z zadeklarowaną zawartością, na której nadawca podał jej wartość, która nie może być większa niż 70 tys. złotych.

Opakowanie takiej paczki musi być wykonane z nieprzezroczystego materiału, uniemożliwiać dostęp do zawartości przesyłki bez pozostawienia widocznych śladów, umożliwiać umieszczenie dodatkowych zabezpieczeń. Taką paczkę zabezpiecza nadawca lub pracownik poczty (na paczkę nakleja się w tym celu specjalne etykiety pocztowe, jednolitą taśmę samoprzylepną, nalepki z logo). Nadawca sam decyduje o tym, czy paczka, którą wysyła, ma być paczką zwykłą czy z zadeklarowaną wartością. Jeżeli wysyłamy coś cennego, warto zainwestować i przesłać to paczką z zadeklarowaną wartością. Jeżeli paczka zaginie (co się zdarza), wówczas otrzymamy odszkodowanie.

Oba rodzaje w/w paczek można wysłać jako:

• paczkę ekonomiczną (3 dni po nadaniu, jednak podany termin doręczenia nie jest terminem gwarantowanym tylko deklarowanym),

lub jako

• paczkę priorytetową (jest dostarczona następnego dnia roboczego po dniu nadania, jeśli zostanie nadana do godz. 15.00, nadana po godz. 15.00 traktowana jest jako nadana w dniu następnym, podany termin doręczenia nie jest terminem gwarantowanym tylko deklarowanym).

Na takiej paczce należy nakleić niebieską naklejkę (dostępną na poczcie) z napisem „Priorytet” i zaznaczyć to na karcie, którą naklejamy na paczkę (druk dostępny w urzędzie pocztowym).

Wysyłając paczkę musimy również wziąć pod uwagę jej wagę:

• paczka pocztowa o maksymalnej masie do 10 kg

• paczka pocztowa PLUS - powyżej 10 kg do 30 kg

Minimalne wymiary paczki pocztowej i paczki pocztowej PLUS wynoszą 90 x 140 mm, natomiast maksymalne są sumą długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość i nie mogą przekraczać 3000 mm, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 1500 mm.

Paczki o większych wymiarach nadawane są jako paczki na warunkach szczególnych. Charakteryzują się one następującymi parametrami:

• Wymiary są większe niż maksymalne wymiary paczek pocztowych i nie mogą być większe niż 5000 mm dla sumy długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość, aby ich przewóz był możliwy środkami transportu wykorzystywanymi przez Pocztę Polską.

• Zawartość stanowią płyny, gazy, rzeczy kruche, łamliwe, żywe rośliny i zwierzęta, a także „przedmioty lub substancje wymagające specjalnego traktowania w przewozie” (cytat ze strony internetowej Poczty Polskiej).

• Maksymalny ciężar paczki wynosi 30 kg.

Na paczkach, w których przesyłane są żywe zwierzęta, rośliny oraz rzeczy, które mają krótki okres trwałości, należy umieścić odpowiedni napis: „Żywe zwierzęta”, „Żywe rośliny”, „Rzecz o krótkim czasie trwałości”, dodać opis dotyczący postępowania z paczką („ostrożnie, szkło”) oraz nadać ją jako priorytetową.

Na stronie Poczty Polskiej znajdują się szczegółowe wytyczne dotyczące warunków, jakie powinny spełniać opakowania i klatki, w których znajduje się w/w zawartość.

Jeżeli sami zanosimy przesyłki na pocztę, możemy skorzystać z usługi Poczty Polskiej „Firmowa Poczta”. W tym celu należy podpisać z Pocztą Polską umowę, w której klient określa, jak często przesyłki powinny być odbierane.

Przesyłki kurierskie

W Polsce mamy wiele firm dostarczających przesyłki kurierskie, są to firmy o zasięgu międzynarodowym, a także firmy o zasięgu lokalnym. Najczęściej korzystamy z ich usług kiedy zależy nam, aby przesyłkę doręczono:

• jak najszybciej,

• następnego dnia przed określoną godziną,

• w określonym dniu.

Oprócz usług standardowych, takie firmy świadczą również usługi dodatkowe, jak:

• przesyłki za pobraniem,

• dokumenty zwrotne,

• potwierdzenie doręczeń.

Od kilku lat firmy kurierskie dają swoim klientom możliwość monitorowania przesyłek. Wystarczy w specjalnym panelu na stronie firmy wpisać numer przesyłki, a możemy sprawdzić, co się z nią w danym momencie dzieje.

Czasami zdarza się, że firma, której zleciliśmy wysłanie przesyłki, nie wywiąże się ze swoich obowiązków. Co wówczas zrobić? Każdy usługodawca (Poczta Polska czy firmy kurierskie) ma do 14 dni roboczych na dostarczenie przesyłki do adresata. Jeżeli ten termin minie, możemy wszcząć proces reklamacji (reklamacje mogą dotyczyć listów poleconych, paczek, przekazów pocztowych). Nie możemy zgłaszać reklamacji związanych z listami zwykłymi.

W artykule wykorzystano informacje zawarte na stronie http://www.poczta-polska.pl

Agnieszka Korach


 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA