REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Korach
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Pismo przeznaczone do wysyłki powinno być przygotowane od strony merytorycznej przez poszczególne komórki organizacyjne (pracowników poszczególnych działów). Takie pismo powinno być przekazane (za pokwitowaniem, jeżeli pracujemy w systemie kancelaryjnym dziennikowym) do kancelarii/sekretariatu, który wysyłką poczty się zajmuje.

REKLAMA

Przed wysłaniem pracownik kancelarii/sekretariatu powinien sprawdzić czy pismo:

• jest podpisane,

• zawiera datę i miejsce sporządzenia,

• posiada niezbędne oznakowanie (zgodne z instrukcją kancelaryjną),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zawiera stosowne załączniki.

REKLAMA

Kiedy pismo jest już sprawdzone, wówczas rejestruje się je we właściwym rejestrze - dzienniku korespondencyjnym, po prawej stronie w systemie jednodziennikowym lub w oddzielnym dzienniku przeznaczonym do korespondencji wychodzącej - w systemie dwu- lub wielodziennikowym.

Następnie należy zaadresować kopertę. Można to zrobić ręcznie, bezpośrednio na kopercie lub wykorzystać do tego celu etykiety adresowe (nadruk adresu na etykietach samoprzylepnych). Nazwę i adres odbiorcy wpisujemy w dolnej części prawej strony koperty.

Adres odbiorcy powinien zawierać:

• imię i nazwisko odbiorcy, ewentualnie stanowisko,

• pełną nazwę firmy/instytucji,

• nazwę ulicy z numerem nieruchomości/lokalu,

• kod pocztowy i nazwę miejscowości,

• nazwę kraju (jeżeli przesyłka jest kierowana za granicę).

Kody pocztowe możemy znaleźć na stronie internetowej Poczty Polskiej lub sprawdzić w urzędzie pocztowym w książce kodów.

REKLAMA

Nazwę i adres nadawcy (czyli naszej firmy) wpisujemy na górze po lewej stronie, możemy tam również przystawić pieczęć firmową. Najlepiej jednak wygląda koperta z gotowym nadrukiem logo i adresem nadawcy. Można to zrobić samemu (ustawiając odpowiednie parametry w opcjach drukowania) lub zamówić koperty z nadrukiem w drukarni.

Listy zwykłe odnotowujemy w kontrolce, która pozwala na ewidencję wydatków na przesyłki. W książce nadawczej (wymagana przez Pocztę Polską przy licznej korespondencji - kupuje się ją na poczcie) wpisuje się ilość sztuk i wartość przesyłek.

Jeżeli list powinien być wysłany za potwierdzeniem odbioru, wówczas wypełniamy odpowiedni druk (możemy go wziąć z urzędu pocztowego) i przyklejamy do koperty. Kiedy przesyłka zostanie adresatowi dostarczona, wówczas potwierdzi on ten fakt swoim podpisem, a my to potwierdzenie otrzymamy od poczty. Takie potwierdzenia należy zbierać i archiwizować.

Na każdej kopercie naklejamy znaczki o odpowiedniej wartości bądź przystawiamy pieczątkę z napisem „Opłata pobrana, umowa nr..... z CUP OR miejscowość dnia..... Nadano w PP CUP miejscowość (L101)”.

Listy nie powinny być zaklejane taśmą, spinane zszywkami lub spinaczami, należy zakleić kopertę.

Przesyłki należy wysłać w dniu ich podpisania lub otrzymania od komórki organizacyjnej/pracownika działu. Warto ustalić, do której godziny przyjmujemy przesyłki, aby zdążyć z ich rejestracją przed wyjściem na pocztę lub przed przyjściem listonosza. Warto też mieć na uwadze fakt, że jeżeli przesyłka ma być priorytetowa i dostarczona następnego dnia (na terenie Polski), wówczas poczta przyjmuje ją do godziny 15.00.

Usługi Poczty Polskiej

Listy polecone i zwykłe można wysyłać jako przesyłki priorytetowe lub ekonomiczne.

Przesyłka priorytetowa - to usługa realizowana najszybszą drogą, która dostarczana jest:

• W następnym dniu roboczym po jej nadaniu (na terenie Polski) - jeśli zostanie nadana do godz. 15.00. Przesyłki nadane jako priorytetowe po w/w godzinie poczta traktuje jako nadane w dniu następnym. Na tej przesyłce należy nakleić niebieską naklejkę z napisem „Priorytet” (dostępną na poczcie).

• Do 3 dni roboczych po dniu nadania (w krajach Europy).

• Do 5 dni roboczych po dniu nadania (w pozostałych krajach świata).

Przesyłka ekonomiczna - czyli przesyłka doręczana w ciągu 3 dni roboczych po nadaniu na terenie Polski.

Niestety, nie należy się sugerować terminami, które podaje Poczta Polska, ponieważ zdarza się, że przesyłki dochodzą do nadawcy w dużo późniejszym czasie niż deklarowany.

Paczka pocztowa na terenie Polski to:

• paczka pocztowa zwykła,

• paczka z zadeklarowaną zawartością, na której nadawca podał jej wartość, która nie może być większa niż 70 tys. złotych.

Opakowanie takiej paczki musi być wykonane z nieprzezroczystego materiału, uniemożliwiać dostęp do zawartości przesyłki bez pozostawienia widocznych śladów, umożliwiać umieszczenie dodatkowych zabezpieczeń. Taką paczkę zabezpiecza nadawca lub pracownik poczty (na paczkę nakleja się w tym celu specjalne etykiety pocztowe, jednolitą taśmę samoprzylepną, nalepki z logo). Nadawca sam decyduje o tym, czy paczka, którą wysyła, ma być paczką zwykłą czy z zadeklarowaną wartością. Jeżeli wysyłamy coś cennego, warto zainwestować i przesłać to paczką z zadeklarowaną wartością. Jeżeli paczka zaginie (co się zdarza), wówczas otrzymamy odszkodowanie.

Oba rodzaje w/w paczek można wysłać jako:

• paczkę ekonomiczną (3 dni po nadaniu, jednak podany termin doręczenia nie jest terminem gwarantowanym tylko deklarowanym),

lub jako

• paczkę priorytetową (jest dostarczona następnego dnia roboczego po dniu nadania, jeśli zostanie nadana do godz. 15.00, nadana po godz. 15.00 traktowana jest jako nadana w dniu następnym, podany termin doręczenia nie jest terminem gwarantowanym tylko deklarowanym).

Na takiej paczce należy nakleić niebieską naklejkę (dostępną na poczcie) z napisem „Priorytet” i zaznaczyć to na karcie, którą naklejamy na paczkę (druk dostępny w urzędzie pocztowym).

Wysyłając paczkę musimy również wziąć pod uwagę jej wagę:

• paczka pocztowa o maksymalnej masie do 10 kg

• paczka pocztowa PLUS - powyżej 10 kg do 30 kg

Minimalne wymiary paczki pocztowej i paczki pocztowej PLUS wynoszą 90 x 140 mm, natomiast maksymalne są sumą długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość i nie mogą przekraczać 3000 mm, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 1500 mm.

Paczki o większych wymiarach nadawane są jako paczki na warunkach szczególnych. Charakteryzują się one następującymi parametrami:

• Wymiary są większe niż maksymalne wymiary paczek pocztowych i nie mogą być większe niż 5000 mm dla sumy długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość, aby ich przewóz był możliwy środkami transportu wykorzystywanymi przez Pocztę Polską.

• Zawartość stanowią płyny, gazy, rzeczy kruche, łamliwe, żywe rośliny i zwierzęta, a także „przedmioty lub substancje wymagające specjalnego traktowania w przewozie” (cytat ze strony internetowej Poczty Polskiej).

• Maksymalny ciężar paczki wynosi 30 kg.

Na paczkach, w których przesyłane są żywe zwierzęta, rośliny oraz rzeczy, które mają krótki okres trwałości, należy umieścić odpowiedni napis: „Żywe zwierzęta”, „Żywe rośliny”, „Rzecz o krótkim czasie trwałości”, dodać opis dotyczący postępowania z paczką („ostrożnie, szkło”) oraz nadać ją jako priorytetową.

Na stronie Poczty Polskiej znajdują się szczegółowe wytyczne dotyczące warunków, jakie powinny spełniać opakowania i klatki, w których znajduje się w/w zawartość.

Jeżeli sami zanosimy przesyłki na pocztę, możemy skorzystać z usługi Poczty Polskiej „Firmowa Poczta”. W tym celu należy podpisać z Pocztą Polską umowę, w której klient określa, jak często przesyłki powinny być odbierane.

Przesyłki kurierskie

W Polsce mamy wiele firm dostarczających przesyłki kurierskie, są to firmy o zasięgu międzynarodowym, a także firmy o zasięgu lokalnym. Najczęściej korzystamy z ich usług kiedy zależy nam, aby przesyłkę doręczono:

• jak najszybciej,

• następnego dnia przed określoną godziną,

• w określonym dniu.

Oprócz usług standardowych, takie firmy świadczą również usługi dodatkowe, jak:

• przesyłki za pobraniem,

• dokumenty zwrotne,

• potwierdzenie doręczeń.

Od kilku lat firmy kurierskie dają swoim klientom możliwość monitorowania przesyłek. Wystarczy w specjalnym panelu na stronie firmy wpisać numer przesyłki, a możemy sprawdzić, co się z nią w danym momencie dzieje.

Czasami zdarza się, że firma, której zleciliśmy wysłanie przesyłki, nie wywiąże się ze swoich obowiązków. Co wówczas zrobić? Każdy usługodawca (Poczta Polska czy firmy kurierskie) ma do 14 dni roboczych na dostarczenie przesyłki do adresata. Jeżeli ten termin minie, możemy wszcząć proces reklamacji (reklamacje mogą dotyczyć listów poleconych, paczek, przekazów pocztowych). Nie możemy zgłaszać reklamacji związanych z listami zwykłymi.

W artykule wykorzystano informacje zawarte na stronie http://www.poczta-polska.pl

Agnieszka Korach


 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA