Wnioski i skargi w postępowaniu administracyjnym

Zgodnie z tym przepisem - petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Kodeks wymienia wszystkie trzy grupy pism w jednym przepisie i jednocześnie nie definiuje tych pojęć. W doktrynie prawniczej powszechnie przyjmuje się, że petycja to pismo, w którym jednostka lub grupa osób zwraca się do organów władzy, przekazując im pewne informacje z zamiarem spowodowania podjęcia przez te organy działań pożądanych z punktu widzenia podmiotu zwracającego się do nich.
Zobacz: Kodeks postępowania administracyjnego
Petycje, wnioski i skargi można kierować do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych, organizacji i instytucje społeczne. Przy czym organizacje i instytucje społeczne są zobowiązane do rozpoznania wniosku lub skargi jedynie wówczas, gdy wykonują funkcje zlecone z zakresu administracji publicznej. Pismo może pochodzić zarówno od osób fizycznych (również cudzoziemców) jak i osób prawnych czy jednostek organizacyjnych.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Skarga lub wniosek powinien być wniesiony do właściwego organu. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić skargę/wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. awiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem osobistym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie – że w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Zobacz: Cudzoziemiec łatwiej zalegalizuje pobyt w Polsce
Natomiast wnioskodawcę wniosku należy pouczyć, że w razie niezadowolenia ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
Komentarze(0)
Pokaż: