Wnioski i skargi w postępowaniu administracyjnym
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z tym przepisem - petycje, skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Kodeks wymienia wszystkie trzy grupy pism w jednym przepisie i jednocześnie nie definiuje tych pojęć. W doktrynie prawniczej powszechnie przyjmuje się, że petycja to pismo, w którym jednostka lub grupa osób zwraca się do organów władzy, przekazując im pewne informacje z zamiarem spowodowania podjęcia przez te organy działań pożądanych z punktu widzenia podmiotu zwracającego się do nich.
REKLAMA
Zobacz: Kodeks postępowania administracyjnego
REKLAMA
Petycje, wnioski i skargi można kierować do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych, organizacji i instytucje społeczne. Przy czym organizacje i instytucje społeczne są zobowiązane do rozpoznania wniosku lub skargi jedynie wówczas, gdy wykonują funkcje zlecone z zakresu administracji publicznej. Pismo może pochodzić zarówno od osób fizycznych (również cudzoziemców) jak i osób prawnych czy jednostek organizacyjnych.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
REKLAMA
Skarga lub wniosek powinien być wniesiony do właściwego organu. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Organ właściwy do załatwienia skargi lub wniosku powinien załatwić skargę/wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. awiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem osobistym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie – że w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Zobacz: Cudzoziemiec łatwiej zalegalizuje pobyt w Polsce
Natomiast wnioskodawcę wniosku należy pouczyć, że w razie niezadowolenia ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
REKLAMA
REKLAMA