REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy

Subskrybuj nas na Youtube
Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest zasadna?

Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy - kiedy jest zasadna?

PYTANIE

REKLAMA

REKLAMA

Stan faktyczny: Do gminy wpłynął wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji określonej jako „przebudowa komory turbiny nr 2 MEW S. na rzece G.”  Jak wskazuje Wnioskodawca: „przebudowa komory turbinowej nr 2 realizowana jest w celu wykonania stanowiska badawczego na potrzeby hydrozespołów dla mikroelektrowni wodnych przewidzianych do wykorzystania energii wodnej stopni wodnych o ultra-niskim spadzie i małym przepływie wody.”  Ponadto przebudowa ta nie powoduje zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieni jego formy architektonicznej.  Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 5, w związku z § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t.Dz.U.2019.1839), należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.  Inwestor dla przedmiotowej inwestycji uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, gdzie stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Pytanie: Mając na uwadze przepisy art. 59 ust. 1 oraz art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t.Dz.U.2021.741), po stwierdzeniu, że inwestycja: -    nie powoduje zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz  -    nie zmienia jego formy architektonicznej,  -    a także nie jest zaliczona do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska (zgodnie z rozstrzygnięciem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach), czy zasadnym będzie (na podst. art. 61a § 1 KPA) odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy z uwagi na to, iż planowana inwestycja nie wymaga wydania takiej decyzji, zgodnie z ww. przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak. Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest zasadna w przypadku sytuacji oczywistych, nie wymagających analizy sprawy i przeprowadzenia dowodów.

UZASADNIENIE

Art. 61a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego przewiduje dwie samodzielne i niezależne przesłanki wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania: pierwsza to wniosek osoby niebędącej stroną, a druga istnienie innych uzasadnionych przyczyn uniemożliwiających wszczęcie postępowania.

Pojęcie „innych uzasadnionych przyczyn” nie zostało w art. 61a § 1 KPA wyjaśnione, jednak muszą one w oczywisty sposób proceduralno-prawny być przeszkodą do wszczęcia postępowania. Muszą już na wstępnym etapie, bez przeprowadzenia dowodów przesądzać, że postępowanie nie mogłoby zakończyć się wydaniem decyzji merytorycznej.

W przypadku opisanym w pytaniu już po wstępnej analizie wniosku o ustalenie warunków zabudowy przed wszczęciem postępowania można stwierdzić, że roboty budowlane polegające na przebudowie komory turbiny nr 2 MEW S. na rzece G nie spowodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmienią jego formy architektonicznej, ponadto właściwy organ wydał dla tej inwestycji decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze ustalone okoliczności faktyczne i biorąc pod uwagę art. 59 ust. 1 i art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym należy już na początkowym etapie analizy wniosku stwierdzić, że w omawianym przypadku ustawodawca nie przewiduje prowadzenia postępowania administracyjnego i wydania decyzji administracyjnej, co niewątpliwie jest okolicznością mieszczącą się w pojęciu „inne uzasadnione przyczyny”, którym posłużył się KPA w art. 61a § 1.

Podstawa prawna:

- art. 59 ust. 1 w zw. z art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r. poz. 741)

- art. 61a § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735)

Dominik Majewski

Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX 🡢

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA