| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Konflikt pracowniczy a jakość pracy

Konflikt pracowniczy a jakość pracy

Pojawiający się w pracy konflikt to element zaburzający normalne funkcjonowanie, bowiem następuje niezgodność interesów i poglądów. Konflikt to także jasny sygnał, że określona sytuacja lub sposób postępowania wymagają natychmiastowej zmiany. Od nas zależy jak ten komunikat zostanie zinterpretowany, a problem rozwiązany – boleśnie i kosztownie, czy konstruktywnie i mobilizująco.

Jakość pracy będzie zależna od przebiegu konfliktu oraz rodzaju zastosowanej formy komunikacji. Wyparcie istnienia sporu lub jego zlekceważenie z pewnością nie wpłynie pozytywnie na wydajność. Na jego efektywne rozwiązanie pozwoli poznanie podłoża, na jakim konflikt się stworzył.

• Komunikacja – nieumiejętna komunikacja lub jej zablokowanie to najszybszy sposób na powstanie konfliktu w firmie. Przekłamane informacje, nieodpowiednio przekazane wiadomości lub ich brak to obniżenie jakości pracy.

• Niewłaściwe metody zarządzania – wpływ na zachowania pracowników, a tym samym na motywację i jakość ich pracy mają decyzje podejmowane przez przełożonych czy zarząd. Cięcia budżetowe, redukcja etatów, obniżanie pensji, które dokonywane są w mało profesjonalny i przejrzysty sposób obniżają chęć do pracy. Brak perspektyw sprawia, że stajemy się mało efektywni.

• Czynniki ekonomiczne – w wielu przypadkach podstawą konfliktów są pieniądze. Jak zrozumieć sytuację, w której praca na zbliżonych stanowiskach wyceniana jest niesprawiedliwie. Pojawiają się niedomówienia, ukryte pretensje, a proces komunikacyjny zostaje zaburzony. Poziom frustracji jest wysoki, więc łatwo o niezdrową konkurencję. Taka atmosfera nie służy wykonywaniu zadań.

• Ludzkie zachowania – wachlarz ludzkich zachowań jest bardzo szeroki: plotki, intrygi, skłócanie kolegów, kłamstwa, agresja, to tylko niektóre z mało chlubnych ludzkich zachowań wywołujących konflikty.

 

Czytaj także: Zarządzanie w urzędzie >>

 

Uzdrawiająca siła konfliktu

Konflikt uznawany jest zwykle za negatywny element współżycia w grupie, który powoduje zniszczenia w kontaktach międzyludzkich, ale nierzadko owa eskalacja problemów może oddziaływać pozytywnie.

1. Pozytywne rozwiązania to przemyślane i umiejętne zarządzanie konfliktem:

• Poznanie sytuacji, która miała miejsce przed powstaniem konfliktu – nie jesteśmy w stanie rozwiązać problemu, jeżeli brakuje nam wiedzy dotyczącej przyczyn zdarzenia. Indywidualne rozmowy z każdą ze stron i osobami obserwującymi sytuację pozwolą na wyrobienie wstępnej opinii o powodach problemu.

• Analiza sytuacji i próba obiektywnego spojrzenia na problem – wina zazwyczaj leży po obu stronach, mimo pragnienia udowodnienia własnych racji.

• Wyznaczenie mediatora, który nie jest związany emocjonalnie z żadną ze stron. Taka osoba spojrzy na problem chłodniej i realniej.

• Moc komunikacji interpersonalnej – nic nie jest tak zbawienne jak otwartość i pozytywne nastawienie do rozwiązania problemu. Nie należy demonizować cech partnera, ani też obrażać jego wartości. Konieczna jest kontrola własnych emocji i zachowań. Konstruktywne podejście do problemu to także wyrażanie własnych przekonań opierając się na faktach, a nie na naszej ich interpretacji oraz eliminacja generalizowania: „Ty zawsze robiłeś błędy!”. Jest to również skupienie się na teraźniejszości i na tym, co pozytywnego możemy wynieść z sytuacji, a nie podkreślanie zamierzchłych wydarzeń. Pozytywne spojrzenie na partnera pozwoli skutecznie się porozumieć i działać zespołowo, przez co wyniki pracy poprawią się.

• Rozdzielenie skłóconych stron lub ich usunięcie – kiedy wszystkie metody rozwiązania konfliktu zawiodą, trzeba pokusić się o radykalne posunięcia, które mogą uzdrowić środowisko pracy. Niekiedy przydzielenie osobnych projektów lub nowego pokoju osobom skłóconym może zażegnać konflikt, a co więcej – dodatkowo zmotywować pracownika, który ma poczucie wygranej. Zdarza się też, że gdy agresor, który dręczył grupę swoim zachowaniem, zostaje wyeliminowany, jakość pracy w zespole radykalnie się poprawia.

2. Efekty przemyślanych rozwiązań:

• Energia i motywacja – mobilizacja do działania sprawi, że pracujemy szybciej, chętniej i wydajniej.

• Silniejsze więzi – poznanie własnych zachowań pozwala wzmocnić relacje i uświadomić, że nie warto zadręczać się błahostkami lub szukać winnych. Zrozumienie dążeń drugiego człowieka oraz przyczyn, które konflikt spowodowały, umożliwiają spojrzenie na drugą stronę przyjaźniej.

• Wyższa samoocena – jeżeli udało się samemu rozwiązać problem, mamy większą wiarę we własne możliwości.

• Sprawiedliwość – czujemy się lepiej, jeżeli szef, mediator lub druga strona sporu podeszła uczciwie do problemu, a finał dał poczucie wygranej obu osobom czy grupom.

Zniszczenia jakie niosą spory

W wielu przypadkach konflikt przekłada się na wykonywane przez nas zadania. Dlaczego tak się dzieje? Powodem jest zła ocena sytuacji oraz stosowanie błędnych rozwiązań.

Błędy w podejściu

• Groźba i atak wzmacniają konflikt i nie przyczynią się do jego rozwiązania.

• Lekceważenie to technika stosowana przez jedną ze stron, która nie przyjmuje argumentów strony przeciwnej. Ignoruje zdanie współpracownika i przedstawia wyłącznie swoje racje.

• Zaprzeczanie – gra, mająca na celu udowodnienie, że konflikt nie istnieje. Pozorna komunikacja i współistnienie w miejscu pracy spowodują gromadzenie negatywnych emocji i złe wyniki.

• Uleganie – brak wiary w siebie powoduje, że ulegamy drugiej stronie, zatracając własne wartości i obniżając motywację do pracy.

Skutki źle rozwiązanych konfliktów

• Tłumienie emocji lub ich intensyfikacja – nadmierne wycofanie lub niekontrolowane wybuchy złości.

• Stres i wiążące się z nim zaburzenia emocjonalne oraz objawy somatyczne, takie jak bóle kręgosłupa czy brzucha.

• Złe relacje pracownicze – konflikt rzutuje na pracę całego zespołu, który skłócony i źle koordynowany ma złe wyniki lub rozpada się.

• Nękanie – niedobrana metoda rozwiązania sporu lub blokada konstruktywnego działania wywołuje w jednostce zachowania, które objawiać się mogą nękaniem drugiej strony konfliktu.

• Zwolnienia – niekiedy ostatecznym rozwiązaniem konfliktu jest odejście z organizacji.

 

Czytaj także: Jak sobie radzić z szefem despotą >>

 

Konflikt intrapersonalny

• Konflikt intrapersonalny to konflikt wewnętrzny jednostki – stan sprzeczności, rozbieżności między myślami, pragnieniami a działaniem.

• W przypadku konfliktów intrapersonalnych w zdarzeniu nie biorą udziału osoby trzecie, tak jak ma to miejsce w konfliktach interpersonalnych.

• Potencjalnie nierozwiązywalne konflikty wewnętrzne wpływają negatywnie na jakość pracy, ponieważ człowiek przeżywa trudne emocje, co sprawia, że skupienie się na konkretnym zadaniu bywa niemożliwe.

• Konflikt intrapersonalny jest trudniejszy do rozwiązania, a niekiedy musi być wspomagany terapią.

Sylwia Szykuła

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »