REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne uroczystości w miejscu pracy

Stanisław Krajski
Kula dyskotekowa
Kula dyskotekowa
ST

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób reagować na uroczyste wydarzenia z prywatnego życia naszych współpracowników? Czy obchodzić w pracy imieniny i urodziny? Czy świętować ze współpracownikami urodzenie się dziecka albo ślub? Odpowiedzi na te pytania zależą od dwóch czynników: decyzji samego zainteresowanego i przyjętych w instytucji obyczajów.

Jeżeli nie ma w tej mierze firmowej tradycji, a osoba, która obchodzi właśnie urodziny czy imieniny, wzięła ślub albo której urodziło się dziecko nie oznajmia o tym oficjalnie, powstrzymujemy się od zbiorowych reakcji. W takiej sytuacji należy bowiem uznać, że ta osoba nie chce, aby jej życie prywatne znajdowało odzwierciedlenie w życiu zespołu pracowniczego. W takim wypadku życzenia składają tylko osoby, które zostały poinformowane o danym wydarzeniu, a także ci, którzy przypadkowo się o nim dowiedzieli. Prezenty wręczamy w takich przypadkach tylko wtedy, gdy łączą nas inne niż służbowe relacje z daną osobą.

REKLAMA

REKLAMA

Prezenty składkowe

Niekiedy można, oczywiście, złamać tę zasadę, gdy wydarzenie jest wyjątkowe (okrągła rocznica ślubu), a my jako zespół pracowniczy chcemy zasygnalizować naszą sympatię do danej osoby. Najlepiej kupić wtedy jeden prezent składkowy, niekoniecznie drogi, ale mogący stanowić trwałą pamiątkę. Dobierając taki prezent warto wziąć pod uwagę wskazania zamieszczone w książce O. Protarda i P-A Szigeti pt. „Savoir-vivre na usługach twojej firmy”:

Prezent powinien być zręcznym połączeniem umiaru z oryginalnością. (...) W biznesie rytuał ofiarowywania prezentów wymaga poddania się pewnym niepisanym prawom i nie znosi gaf, które w życiu prywatnym i rodzinnym byłyby uznane za nieszkodliwe. O ile prezent osobisty może niekiedy szokować swą ekstrawagancją, o tyle upominek od firmy (czy od współpracowników – dop. S.K.) musi z zasady być dyskretny i w żadnym wypadku nie może budzić u odbiorcy zakłopotania.

Szczególnym wydarzeniem jest odejście pracownika z instytucji po wielu latach pracy lub jego przejście na emeryturę. Wówczas z pewnością warto zrobić specjalną fetę (w którą powinno włączyć się także kierownictwo firmy). Wszystko jednak zależy od kierownictwa oraz obyczajów panujących w firmie. Jeżeli nie ma w tej mierze firmowej tradycji, należy pozytywnie zareagować. Sposób tej reakcji zależy od tego co demokratycznie ustalimy. Równie dobre są zarówno reakcje zbiorowe (składkowy prezent, wspólne życzenia), jak i indywidualne (każdy składa życzenia na własną rękę).

REKLAMA

Zaproszenie na kawę

A jak mamy się zachować, gdy to my chcemy podzielić się z innymi naszą radością z okazji urodzenia dziecka lub świętować urodziny czy imieniny w gronie współpracowników? Jeżeli w firmie nie ma utartej tradycji związanej z takimi wydarzeniami, mamy do wyboru kilka ewentualności. Możemy po uzgodnieniu z kierownictwem zrobić krótką przerwę w pracy, poczęstować wszystkich kawą, ciastkami, czekoladkami. Możemy też, również po uzyskaniu zgody kierownictwa, zrobić krótkie przyjęcie w firmie po zakończeniu pracy. Możemy w przerwie na lunch, a jeszcze lepiej zaraz po pracy, zaprosić wszystkich do najbliższej knajpki „na lampkę wina”, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że najprawdopodobniej zaczynamy tworzyć tradycję firmy i że sami będziemy musieli się jej trzymać przy kolejnych okazjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy firmy też muszą mieć świadomość, że reagując pozytywnie na prywatne święto jednego z pracowników, zaczynają być zobowiązani do reagowania w podobny sposób na wydarzenia w życiu innych pracowników, bo chcąc nie chcąc, zespół pracowniczy zacznie dzielić swoich członków na lepszych (tych, o których imieninach się pamięta) i gorszych (tych, których prywatne święta się ignoruje).

Jeśli któryś z pracowników raz zorganizował w pracy imieniny, to powinniśmy o tym święcie pamiętać także za rok i odpowiednio się na tę okazję przygotować, na przykład organizując wcześniej składkowy prezent.

Zwyczaje firmowe

Pamiętajmy jednak, że procedury zachowań wobec tego typu wydarzeń w życiu prywatnym pracowników wyznacza przede wszystkim tradycja firmy, a nie zasady savoir-vivre'u. Etykieta biznesu, która stanowi specyficzną konkretyzację savoir-vivre'u w środowisku pracy, w kontaktach z klientami i między firmami podpowiada nam takie zachowania, które będą pozytywnie kształtować wizerunek pracownika i firmy, eliminować konflikty, negatywne wydarzenia i emocje z życia zawodowego i tworzyć na co dzień atmosferę „ludzką” – humanizować stosunki w firmie, „przepajać” je grzecznością, serdecznością, wielkodusznością, powodować, że zespół pracowniczy będzie funkcjonować sprawnie na wielu poziomach, w tym również jako wspólnota przychylnych sobie i zaprzyjaźnionych osób.

Biorąc to pod uwagę, kierownictwo firmy i cały zespół pracowniczy powinni świadomie kształtować takie tradycje w firmie, które nie godząc w żaden sposób w realizację zadań zawodowych, sprzyjałyby integracji zespołu pracowniczego i utożsamianiu się pracowników z firmą. Obchodzenie przez zespół pracowniczy uroczystości i świąt związanych z życiem prywatnym poszczególnych pracowników stanowi naturalny element takiej integracji.

Trzeba jednak bardzo uważać, aby nie doprowadzić do tego, że takie uroczystości zaczną wszystkim „stawać kością w gardle”, że będą powodować zbytnie spoufalenie i naruszać w taki czy inny sposób hierarchię władzy w firmie. Wszystko powinno mieć raczej wymiar symboliczny i oficjalny. Dłuższe, bardziej żywiołowe lub kosztowne obchodzenie imienin czy rodzinnych wydarzeń należy przenosić poza godziny pracy w taki sposób, aby nie było żadnego elementu przymusu. Można też wypracować tradycję przenoszenia takich uroczystości na wyjazdy integracyjne.

Podczas wszelkich imprez firmowych organizowanych w związku z opisanymi okazjami warto pamiętać o przestrzeganiu zasad podanych w podręczniku autorstwa B. Nagiller pt. „Styl i dobre maniery. Jak zachować klasę w każdej sytuacji”. Porady zawarte w tej książce sugerują, abyśmy obok radości zawsze wykazywali wyczucie; nie rozmawiali na temat nieprawidłowości w firmie i nie skarżyli się nikomu na innych pracowników ani nie przekazywali żadnych informacji o charakterze plotek, bo to może spowodować wiele negatywnych skutków.

Podczas spożywania alkoholu należy pamiętać o bezwzględnym „zachowaniu pewnych granic” (autorka podręcznika podaje tu precyzyjne dane – do 0,5 promila alkoholu we krwi), ponieważ to, co uchodzi w życiu prywatnym, najczęściej „nie uchodzi w firmie”. A jeżeli zamierzamy z kimś przejść na ty, nie róbmy tego przy okazji picia alkoholu. Niektórzy wyrażają zgodę na taką poufałość w atmosferze rozluźnienia, ale potem tego żałują.

Stanisław Krajski

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Prezydent Nawrocki podpisał postanowienie - 350 żołnierzy Wojska Polskiego w misji za granicą

Prezydent Karol Nawrocki wyznacza na kolejne pół roku misję Polskiego Kontyngentu Wojskowego poza granicami Polski. Do 350 żołnierzy i pracowników wojska będzie służyć na mocy postanowienia w pierwszej połowie 2026 roku. Ich zadaniem pozostaje walka z terroryzmem w ramach operacji międzynarodowych.

Karp prosto z wody czy filety? Połowa nabywców chce żywego

Coraz trudniej kupić żywego karpia, mimo że formalnie nie ma zakazu sprzedaży żywych ryb. Rybę prosto z wody można nabyć jedynie w stawach hodowlanych i specjalnych stoiskach na bazarach i targowiskach - powiedział prezes Towarzystwa Promocji Ryb "Pan Karp" Zbigniew Szczepański.

Uwaga na oblodzenie. IMGW ostrzega

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I stopnia przed oblodzeniem dla części woj. dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego i podkarpackiego.

Święta to jedno z bardziej stresujących wydarzeń. "Nie zaglądajmy ludziom do talerzy, do portfeli ani do łóżka"

Święta to jedno z bardziej stresujących wydarzeń. Dlaczego tak się dzieje i co możemy zrobić, żeby zneutralizować negatywne emocje, wyjaśniła w rozmowie z PAP dr Marta Kucharska-Hauk, adiunktka w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA