REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne uroczystości w miejscu pracy

Stanisław Krajski
Kula dyskotekowa
Kula dyskotekowa
ST

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób reagować na uroczyste wydarzenia z prywatnego życia naszych współpracowników? Czy obchodzić w pracy imieniny i urodziny? Czy świętować ze współpracownikami urodzenie się dziecka albo ślub? Odpowiedzi na te pytania zależą od dwóch czynników: decyzji samego zainteresowanego i przyjętych w instytucji obyczajów.

Jeżeli nie ma w tej mierze firmowej tradycji, a osoba, która obchodzi właśnie urodziny czy imieniny, wzięła ślub albo której urodziło się dziecko nie oznajmia o tym oficjalnie, powstrzymujemy się od zbiorowych reakcji. W takiej sytuacji należy bowiem uznać, że ta osoba nie chce, aby jej życie prywatne znajdowało odzwierciedlenie w życiu zespołu pracowniczego. W takim wypadku życzenia składają tylko osoby, które zostały poinformowane o danym wydarzeniu, a także ci, którzy przypadkowo się o nim dowiedzieli. Prezenty wręczamy w takich przypadkach tylko wtedy, gdy łączą nas inne niż służbowe relacje z daną osobą.

REKLAMA

Prezenty składkowe

REKLAMA

Niekiedy można, oczywiście, złamać tę zasadę, gdy wydarzenie jest wyjątkowe (okrągła rocznica ślubu), a my jako zespół pracowniczy chcemy zasygnalizować naszą sympatię do danej osoby. Najlepiej kupić wtedy jeden prezent składkowy, niekoniecznie drogi, ale mogący stanowić trwałą pamiątkę. Dobierając taki prezent warto wziąć pod uwagę wskazania zamieszczone w książce O. Protarda i P-A Szigeti pt. „Savoir-vivre na usługach twojej firmy”:

Prezent powinien być zręcznym połączeniem umiaru z oryginalnością. (...) W biznesie rytuał ofiarowywania prezentów wymaga poddania się pewnym niepisanym prawom i nie znosi gaf, które w życiu prywatnym i rodzinnym byłyby uznane za nieszkodliwe. O ile prezent osobisty może niekiedy szokować swą ekstrawagancją, o tyle upominek od firmy (czy od współpracowników – dop. S.K.) musi z zasady być dyskretny i w żadnym wypadku nie może budzić u odbiorcy zakłopotania.

Szczególnym wydarzeniem jest odejście pracownika z instytucji po wielu latach pracy lub jego przejście na emeryturę. Wówczas z pewnością warto zrobić specjalną fetę (w którą powinno włączyć się także kierownictwo firmy). Wszystko jednak zależy od kierownictwa oraz obyczajów panujących w firmie. Jeżeli nie ma w tej mierze firmowej tradycji, należy pozytywnie zareagować. Sposób tej reakcji zależy od tego co demokratycznie ustalimy. Równie dobre są zarówno reakcje zbiorowe (składkowy prezent, wspólne życzenia), jak i indywidualne (każdy składa życzenia na własną rękę).

Zaproszenie na kawę

REKLAMA

A jak mamy się zachować, gdy to my chcemy podzielić się z innymi naszą radością z okazji urodzenia dziecka lub świętować urodziny czy imieniny w gronie współpracowników? Jeżeli w firmie nie ma utartej tradycji związanej z takimi wydarzeniami, mamy do wyboru kilka ewentualności. Możemy po uzgodnieniu z kierownictwem zrobić krótką przerwę w pracy, poczęstować wszystkich kawą, ciastkami, czekoladkami. Możemy też, również po uzyskaniu zgody kierownictwa, zrobić krótkie przyjęcie w firmie po zakończeniu pracy. Możemy w przerwie na lunch, a jeszcze lepiej zaraz po pracy, zaprosić wszystkich do najbliższej knajpki „na lampkę wina”, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że najprawdopodobniej zaczynamy tworzyć tradycję firmy i że sami będziemy musieli się jej trzymać przy kolejnych okazjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy firmy też muszą mieć świadomość, że reagując pozytywnie na prywatne święto jednego z pracowników, zaczynają być zobowiązani do reagowania w podobny sposób na wydarzenia w życiu innych pracowników, bo chcąc nie chcąc, zespół pracowniczy zacznie dzielić swoich członków na lepszych (tych, o których imieninach się pamięta) i gorszych (tych, których prywatne święta się ignoruje).

Jeśli któryś z pracowników raz zorganizował w pracy imieniny, to powinniśmy o tym święcie pamiętać także za rok i odpowiednio się na tę okazję przygotować, na przykład organizując wcześniej składkowy prezent.

Zwyczaje firmowe

Pamiętajmy jednak, że procedury zachowań wobec tego typu wydarzeń w życiu prywatnym pracowników wyznacza przede wszystkim tradycja firmy, a nie zasady savoir-vivre'u. Etykieta biznesu, która stanowi specyficzną konkretyzację savoir-vivre'u w środowisku pracy, w kontaktach z klientami i między firmami podpowiada nam takie zachowania, które będą pozytywnie kształtować wizerunek pracownika i firmy, eliminować konflikty, negatywne wydarzenia i emocje z życia zawodowego i tworzyć na co dzień atmosferę „ludzką” – humanizować stosunki w firmie, „przepajać” je grzecznością, serdecznością, wielkodusznością, powodować, że zespół pracowniczy będzie funkcjonować sprawnie na wielu poziomach, w tym również jako wspólnota przychylnych sobie i zaprzyjaźnionych osób.

Biorąc to pod uwagę, kierownictwo firmy i cały zespół pracowniczy powinni świadomie kształtować takie tradycje w firmie, które nie godząc w żaden sposób w realizację zadań zawodowych, sprzyjałyby integracji zespołu pracowniczego i utożsamianiu się pracowników z firmą. Obchodzenie przez zespół pracowniczy uroczystości i świąt związanych z życiem prywatnym poszczególnych pracowników stanowi naturalny element takiej integracji.

Trzeba jednak bardzo uważać, aby nie doprowadzić do tego, że takie uroczystości zaczną wszystkim „stawać kością w gardle”, że będą powodować zbytnie spoufalenie i naruszać w taki czy inny sposób hierarchię władzy w firmie. Wszystko powinno mieć raczej wymiar symboliczny i oficjalny. Dłuższe, bardziej żywiołowe lub kosztowne obchodzenie imienin czy rodzinnych wydarzeń należy przenosić poza godziny pracy w taki sposób, aby nie było żadnego elementu przymusu. Można też wypracować tradycję przenoszenia takich uroczystości na wyjazdy integracyjne.

Podczas wszelkich imprez firmowych organizowanych w związku z opisanymi okazjami warto pamiętać o przestrzeganiu zasad podanych w podręczniku autorstwa B. Nagiller pt. „Styl i dobre maniery. Jak zachować klasę w każdej sytuacji”. Porady zawarte w tej książce sugerują, abyśmy obok radości zawsze wykazywali wyczucie; nie rozmawiali na temat nieprawidłowości w firmie i nie skarżyli się nikomu na innych pracowników ani nie przekazywali żadnych informacji o charakterze plotek, bo to może spowodować wiele negatywnych skutków.

Podczas spożywania alkoholu należy pamiętać o bezwzględnym „zachowaniu pewnych granic” (autorka podręcznika podaje tu precyzyjne dane – do 0,5 promila alkoholu we krwi), ponieważ to, co uchodzi w życiu prywatnym, najczęściej „nie uchodzi w firmie”. A jeżeli zamierzamy z kimś przejść na ty, nie róbmy tego przy okazji picia alkoholu. Niektórzy wyrażają zgodę na taką poufałość w atmosferze rozluźnienia, ale potem tego żałują.

Stanisław Krajski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sekretariat
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dzień bez Samochodu. Sprawdź, kiedy i gdzie komunikacja zbiorowa będzie za darmo!

    W piątek 22 września jest Dzień bez Samochodu. Tego dnia wiele miast oferuje podróżowanie za darmo środkami komunikacji zbiorowej. W niektórych skorzystać z akcji będą mogli tylko kierowcy, którzy pozostawią samochody czy motocykle na parkingu, w innych - wszyscy mieszkańcy czy goście. 

    Kolejne zrabowane przez Niemców dzieła sztuki wracają do Polski. Gliński: w Niemczech można zostać właścicielem rzeczy skradzionej po 30 latach

    Odzyskaliśmy straty wojenne: grafikę "Dama z wachlarzem" oraz litografię "Królewska Huta" - poinformował minister kultury Piotr Gliński 20 września 2023 r. podczas uroczystości przekazania do macierzystych zbiorów odzyskanych dzieł, która odbyła się w siedzibie resortu kultury. Polska nadal poszukuje ogromnej liczby różnych dzieł sztuki i obiektów muzealnych zaginionych zarówno w czasie wojny, jak i w II poł. XX wieku.

    400% pensji: Kolejni pracownicy mają taką nagrodę jubileuszową. Podwyższona o 100% odprawa emerytalna

    Nowe świadczenie - w postaci 400% pensji jako nagroda jubileuszowa - przeznaczone jest dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji. 

    Jesień 2023. Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna jesień?

    Jesień 2023. Chociaż pogoda jeszcze mocno letnia, to nie da się ukryć, że już za moment przyjdzie jesień. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej jesieni? Kiedy jest równonoc jesienna? 

    REKLAMA

    Kto chce 4-dniowego tygodnia w szkołach i skróconych lekcji?

    Czy Polacy chcą telefonów w szkołach? Co sądzą o pomyśle na skrócone lekcje i 4-dniowy tydzień szkoły? Czy preferują naukę zdalną lub hybrydową zamiast tradycyjnej? 

    Nagroda specjalna dla nauczyciela 1125 zł brutto: 766,4 zł czy 892 zł netto? Jak to obliczyć?

    Wiadomo, że tegoroczna nagroda dla nauczyciela wynosi 1125 zł brutto. Nagroda jest powszechnie postrzegana jako zastępstwo podwyżek dla nauczycieli. Jak obliczyć wartość nagrody netto i ocenić, czy rzeczywiście zastępuje podwyżkę?

    P. Czarnek przyzna stypendia. Jedno 17 000 zł. Sprawdź, kto dostanie [Wnioski do 25 października 2023 r.]

    840 stypendiów za znaczące osiągnięcia naukowe lub artystyczne związane ze studiami lub znaczące osiągnięcia sportowe przyzna Minister Edukacji i Nauki w roku akademickim 2023/2024.

    Znamy nazwisko nowego selekcjonera piłkarskiej reprezentacji Polski!

    Piłkarze mają nowego trenera! Michał Probierz został selekcjonerem piłkarskiej reprezentacji Polski - ogłosił prezes PZPN Cezary Kulesza.

    REKLAMA

    Profesor zarządzania z Uniwersytetu Yale: Polska i jej przywódcy mieli rację co do Rosji - eksperci się mylili

    Polska i jej odważni przywódcy słusznie ostrzegali świat przed uzależnieniem od rosyjskich surowców i są wzorem do naśladowania dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej – ocenił wykładowca zarządzania z Uniwersytetu Yale prof. Jeffrey Sonnenfeld na łamach miesięcznika „Wszystko Co Najważniejsze”, podkreślając sukces wizji śp. prof. Lecha Kaczyńskiego w sprawie suwerenności energetycznej. Redukcję zależności o rosyjskiego gazu do 0 nazywa "cudem gospodarczym, jakiego dokonała Polska".

    Sezon grzewczy 23/24. Ile miast i wiosek spełnia normy cząstek PM10? [Monitoring antysmogowy]

    W Polsce na 211 miejscowości objętych monitoringiem antysmogowym, jedynie 30 spełniało zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Znowu będzie nas truł pył zawieszony PM10?  

    REKLAMA