Dyrektora gminnego ośrodka kultury nie trzeba zatrudniać zgodnie procedurą dotyczącą pracowników samorządowych
REKLAMA
REKLAMA
Nie. Przy zatrudnianiu dyrektora gminnego ośrodka kultury nie trzeba stosować procedury dotyczącej zatrudniania pracowników samorządowych, lecz zasady powoływania dyrektorów instytucji kultury przewidziane w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
REKLAMA
Uzasadnienie
REKLAMA
Osoba kierująca stanowiącym instytucję kultury gminnym ośrodkiem kultury powinna być określana mianem dyrektora ośrodka, gdyż instytucją kultury, zgodnie z przepisami ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zarządza jej dyrektor.
Dyrektor instytucji kultury, czyli także będącego taką instytucją gminnego ośrodka kultury, nie powinien być traktowany jak pracownik samorządowy w rozumieniu ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Instytucje kultury nie mieszczą się bowiem w zamkniętym wykazie jednostek wyliczonych w art. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, a tylko pracownicy zatrudnieni w tych jednostkach mogą być zgodnie z tym przepisem traktowani jako pracownicy samorządowi.
Instytucji kultury nie dotyczy także art. 1a ustawy o pracownikach samorządowych przewidujący, że przepisów ustawy nie stosuje się do pracowników samorządowych, których status regulują odrębne przepisy. Chodzi w tym przypadku m.in. o takie jednostki, jak szkoły zatrudniające nauczycieli, których status pracowniczy regulują w sposób szczególny przepisy Karty Nauczyciela.
Do dyrektora instytucji kultury nie mogą być odnoszone także przepisy rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych.
W związku z tym należy uznać, że do zatrudniania dyrektora gminnego ośrodka kultury nie powinny być stosowane zasady naboru pracowników samorządowych określone w ustawie o pracownikach samorządowych, lecz zasady powoływania dyrektorów instytucji kultury przewidziane w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co do zasady, od organizatora instytucji zależy zatem, czy przeprowadzić konkurs w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora danej instytucji kultury, czy też powołać określoną osobę na stanowisko dyrektora bez przeprowadzania konkursu - z wyjątkiem instytucji, w stosunku do których przewidziany został obowiązek przeprowadzenia konkursu (wykaz tych instytucji określony został w załączniku do rozporządzenia ministra kultury z 19 października 2004 r. w prawie ustalenia listy samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu).
Rafał Golat
PODSTAWA PRAWNA:
• Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 z późn. zm.)
• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.)
• Rozporządzenie ministra kultury z 19 października 2004 r. w sprawie ustalenia listy samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu (Dz.U. nr 242, poz. 2422)
REKLAMA
REKLAMA