Czy można wymagać od urzędnika wykonywania zadań innego pracownika?
REKLAMA
REKLAMA
Państwowa Inspekcja Pracy odpowiada na pytanie urzędnika.
REKLAMA
Kiedy pracodawca może wydawać polecenia służbowe?
Jak wskazuje PIP, rodzaj wykonywanej pracy (najczęściej stanowisko) stanowi konieczny element umowy o pracę (art. 29 Kodeksu pracy). Kontrolerzy zaznaczają, że jego uszczegółowienie może znaleźć się w dokumencie zakresu obowiązków. Natomiast w granicach ustalonego rodzaju pracy, pracodawca może również wydawać polecenia służbowe.
Kiedy pracodawca wydaje polecenia służbowe inne niż wynikające z umowy o pracę?
PIP zauważa, że w określonych sytuacjach pracodawca może również wydawać polecenia wykonywania pracy innej, niż określona w umowie o pracę.
„Taką możliwość daje art. 42 §4 Kodeksu pracy pozwalający pracodawcy powierzyć pracownikowi inną pracę niż określona w umowie o pracę pod warunkiem wystąpienia uzasadnionych potrzeb pracodawcy, na czas nie dłuższy niż 3 miesiące w roku kalendarzowym, o ile nie powoduje to zmniejszenia wynagrodzenia pracownika, a powierzona praca zgodna jest z jego kwalifikacjami” – podkreśla Inspekcja.
Nie każde powierzenie innej pracy wymaga zmiany umowy o pracę
„Jedynie powierzenie na stałe innej pracy niż wskazana w umowie lub inna zmiana sprzeczna z warunkami podpisanej umowy o pracę, wymaga zmiany samej umowy (np. w trybie podpisania porozumienia (aneksu) lub wypowiedzenia zmieniającego umowy o pracę)” – dodaje.
Wykonywanie innej pracy niż z umowy o pracę przez pracownika samorządowego
Analogicznie kwestię powierzania obowiązków reguluje art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych. Przepis stanowi:
REKLAMA
„Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego.”
Według PIP, przepisy prawa pracy nie określają w żaden sposób, jak szeroki może być zakres obowiązków pracownika. Kontrolerzy wskazują, że funkcję limitującą w stosunku pracy spełniają normy czasu pracy.
„Jeśli pracownik otrzymuje zbyt dużo obowiązków, których nie jest w stanie wykonać w normalnym czasie pracy, powinien zwrócić na to uwagę pracodawcy najlepiej na piśmie. Pracodawca jako organizator procesu pracy może ustalić, które obowiązki należy wypełnić w pierwszej kolejności. Pracodawca może również rozdzielić obowiązki na innych pracowników lub w szczególnych okolicznościach może zlecić pracę w godzinach nadliczbowych”
REKLAMA
REKLAMA