reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Stanowisko urzędnicze - właściwa interpretacja

Stanowisko urzędnicze - właściwa interpretacja

Korpus służby cywilnej tworzony jest przez zespół pracowników zatrudnionych w administracji rządowej na stanowiskach urzędniczych. O ile pojęcie „korpusu służby cywilnej” zostało określone przez ustawodawcę, o tyle termin „stanowisko urzędnicze” nie zostało zdefiniowane.

Definicja „korpusu służby cywilnej” została dookreślona przez wskazanie w sposób enumeratywny katalogu instytucji, w których zatrudnieni pracownicy kwalifikują się pod jurysdykcję ustawy o służbie cywilnej. Ustawodawca w sposób zamknięty wskazał bowiem urzędy wchodzące w zakres korpusu służby cywilnej.

Termin „stanowisko urzędnicze” nie posiada natomiast definicji legalnej. Brak ścisłego określenia tego pojęcia nie uniemożliwia jednak właściwego zinterpretowania przepisu, bowiem ustawa zawiera liczne postanowienia, które w zasadniczy sposób dookreślają jego znaczenie.

Wykaz stanowisk urzędniczych

Artykuł 99 ustawy o służbie cywilnej zawiera delegację ustawową, której adresatem jest Prezes Rady Ministrów w zakresie określenia w drodze rozporządzenia wykazu stanowisk urzędniczych z podziałem na grupy stanowisk.

Dyspozycję wskazanego przepisu wypełnia rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 16 stycznia 2007 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.

Zgodnie z rozporządzeniem korpus służby cywilnej tworzą zatem pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych średniego szczebla zarządzania, koordynujących, samodzielnych, specjalistycznych i wspomagających.

Stanowisko urzędnicze – kwalifikacje zawodowe

Rozporządzenie zawiera również precyzyjny wykaz stanowisk z kwalifikacjami zawodowymi pracowników wymaganymi do wykonywania pracy na tych stanowiskach, jak również mnożniki do ustalania wynagrodzenia zasadniczego.

Zobacz serwis: Pracownicy

W załącznikach do wskazanego rozporządzenia znajdują się także cztery tabele grup stanowisk urzędniczych, wykazów stanowisk w poszczególnych grupach oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania pracy na stanowiskach urzędniczych w:
1) urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład rady ministrów, w urzędach centralnych organów administracji rządowej oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2) urzędach wojewódzkich;
3) urzędach podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej;
4) komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

Zobacz również: Forum

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 227, poz. 1505).

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR
Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kietlińska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama