REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tytuł zawodowy na pieczątce pracującego w samorządzie

REKLAMA

Osoba zatrudniona na stanowisku starszego referenta w jednostce budżetowej gminy jest inżynierem magistrem maszyn papierniczych i poligrafii, ponadto ma ukończone studia podyplomowe „kontrola i audyt w jednostkach sektora finansów publicznych”. Czy może używać pieczątki o treści: starszy referent ds. świadczeń rodzinnych, mgr inż. nazwisko i imię?

Z takim pytaniem zgłosił się do nas naczelnik wydziału administracyjnego gminy, ponieważ kierownik jednostki sprzeciwił się używaniu na pieczątce przy nazwisku tytułu „mgr inż.”, twierdząc, że nie jest on związany ze stanowiskiem wykonywanym w jednostce budżetowej. Czy słusznie? Zakres danych na pieczątce osób pracujących na większości stanowisk w samorządowych instytucjach, w tym referenta, zależy od rozwiązań przyjętych u danego pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma powszechnie obowiązujących przepisów określających, jakie dane mogą czy też powinny się znajdować na pieczątkach imiennych zatrudnionych w jednostkach samorządowych. W takich przepisach są określone wzory pieczątek tylko na niektórych stanowiskach (w niektórych zawodach), np. egzaminatora zatrudnionego w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. W innych przypadkach określenie treści pieczątek jest kompetencją pracodawcy.

Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego (SN) z 7 lutego 2007 r. (sygn. akt I PK 211/06). W sprawie, w której zapadł ten wyrok, strażnik miejski domagał się, aby pracodawca umożliwił mu posługiwanie się pieczęcią zawierającą jego nazwisko poprzedzone posiadanym tytułem zawodowym (mgr). Inni pracownicy tej Straży Miejskiej używali w korespondencji służbowej pieczątek zawierających tylko określenie „Straż Miejska” i ich numer służbowy. Tym samym ci, którzy posiadali wykształcenie wyższe, nie mieli pieczęci imiennych zawierających informację o ukończeniu studiów czy posiadaniu tytułu magistra. Strażnik zarzucił jednak pracodawcy, że zakazując mu używania pieczątki z informacją o posiadanym tytule zawodowym naruszył jego dobra osobiste.

Zobacz serwis: Pracownicy

REKLAMA

Sąd Najwyższy uznał, że uzyskany przez daną osobę tytuł zawodowy jest rodzajem dobra osobistego, które pozostaje pod ochroną prawa cywilnego (art. 23 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny), a także przewidzianą w innych przepisach (zwłaszcza w art. 111 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy). Wskazał jednak, że nie każde zagrożenie lub naruszenie dobra osobistego stanowi naruszenie praw osobistych i uruchamia ich ochronę. Przesłanką ochrony jest zagrożenie lub dokonanie naruszenia działaniem bezprawnym, którym jest każde działanie naruszające dobra osobiste, jeżeli nie zachodzi żadna ze szczególnych okoliczności usprawiedliwiających takie działanie. Do okoliczności wyłączających bezprawność naruszenia dóbr osobistych zalicza się m.in. działanie w ramach obowiązującego porządku prawnego, włączając w to zasady współżycia społecznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podjęcie zatrudnienia pociąga za sobą konieczność poddania się pewnym rygorom. Mają one wprost podstawę w przepisach prawa ustawowego, ponadto są zawarte w regulaminach pracy, a także mogą wynikać z poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Przepisy określające status strażników gminnych (miejskich) nie przewidują wyposażenia ich w pieczątki urzędowe, nie określają tym samym ich treści. Wprowadzenie dla celów korespondencji służbowej przez pracodawcę pieczątek w treści, których nie zostaje uwidocznione nazwisko strażnika i zawierających jedynie określenie „Straż Miejska” i numer służbowy, nie narusza przepisów prawa. W przypadku strażnika, mającego ukończone studia wyższe i posiadającego tytuł zawodowy brak w treści pieczątki tego elementu nie stanowi bezprawnego naruszenia jego dóbr osobistych – stwierdził SN. 

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 2),
● Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1370) ,
● Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2012 r. poz. 995).

Jarosław Żarowski
specjalista z zakresu spraw samorządowych i oświatowych

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA